MZD odpowiada na uwagi rowerzystów
pisze Stefan Kalinowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg
Jakość nowo powstającej infrastruktury rowerowej w Toruniu wydaje się być coraz lepsza: drogi rowerowe mają coraz lepsze parametry zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy
Jazdę jednośladem po Toruniu promują m.in. Rowerowe Masy Krytyczne, regularnie...
Z uwagą zapoznałem się z treścią artykułów (LINK>>) dotyczących infrastruktury rowerowej w Toruniu, publikowanych w ostatnim okresie w lokalnym wydaniu "Gazety Wyborczej", i chciałbym się odnieść do niektórych argumentów w nich zawartych.
Budowa infrastruktury rowerowej jest procesem długotrwałym, uzależnionym od wielu czynników. W Polsce ten temat jest stosunkowo nowy i projektanci opracowujący dokumentacje projektowo-kosztorysowe nie zawsze przygotowują rozwiązania w pełni zadowalające rowerzystów. Przyczyna tkwi często w braku odpowiednich zapisów w treści rozporządzeń określających zasady budowy dróg rowerowych oraz braku zrozumienia dla zasad prowadzenia ruchu rowerowego. Kolejnym problemem są ograniczone szerokości pasa drogowego, które nie zawsze pozwalają na zaplanowanie infrastruktury dla rowerzystów: zarządca drogi musi przy budowie bądź przebudowie brać pod uwagę interesy wszystkich użytkowników.
Będąc świadomy powyższych trudności, Miejski Zarząd Dróg realizuje przyjęty na mocy uchwały Rady Miasta Torunia z dnia 17 maja 2007 r. "Program rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007-15". W corocznym budżecie MZD znajdują się środki finansowe przeznaczone na realizację samodzielnych inwestycji służących rowerzystom; drogi rowerowe budowane są także w ramach licznych przebudów i remontów. Jakość nowo powstającej infrastruktury w Toruniu wydaje się być coraz lepsza: powstają nowe drogi rowerowe - głównie asfaltowe, które mają coraz lepsze parametry zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy rowerzystów, a wysokie krawężniki nie niszczą obręczy kół.
Powstają niekiedy drobne, ale istotne dla rowerzystów, udogodnienia jak np. w obrębie ulic Żółkiewskiego, Kościuszki i Targowej. W tym roku drogi dla rowerów powstaną m.in. w ciągu Al. Jana Pawła II, Szosy Lubickiej, Polnej, Mickiewicza, Broniewskiego, Okrężnej, pl. Hoffmana, Skłodowskiej-Curie. Powstaną także jak w roku ubiegłym nowe miejsca parkingowe. Rozwojowi ruchu rowerowego służą także sukcesywnie wprowadzane rozwiązania uspokajające ruch na ulicach lokalnych. Oczywiście, powyższe inwestycje nie zaspokoją wszystkich potrzeb mieszkańców, jednak mam nadzieję, że przysłużą się do zwiększenia popularności roweru jako codziennego środka transportu i rekreacji.
Pokrótce odniosę się do kilku istotnych spraw zawartych w liście Pawła Skarżyńskiego, który opublikowała "Gazeta" 1 czerwca. Prawdą jest, że przez kilka dni utrudniony był przejazd rowerem przez Szosę Lubicką na wysokości pl. Daszyńskiego, jednak obecnie przejazd na relacji wschód-zachód odbywa się bez większych utrudnień i tak powinno pozostać przez całą budowę nowego mostu drogowego. Wynika to z zatwierdzonego projektu tymczasowej organizacji ruchu. Sytuację w obrębie placu na bieżąco monitorować będą pracownicy MZD.
Prawdą jest, że drogi rowerowe w teorii powinny się znajdować po obu stronach wielopasowych dróg, jednak nie zawsze jest taka możliwość. Organizacja ruchu rowerowego na Starówce zapewne ma pewne niedociągnięcia, jednak pozwala na korzystanie z ulic niedostępnych dla ruchu samochodowego. Planowane jest wprowadzenie dodatkowych udogodnień dla rowerzystów w tym roku na Starówce i jej obrębie.
Na odcinku ul. Polnej od Szosy Chełmińskiej do ul. Ugory zaplanowana jest budowa wydzielonej drogi rowerowej; prace prowadzone w ubiegłym roku w pasie drogowym ul. Polnej związane były tylko z przebudową infrastruktury podziemnej. W ramach prowadzonej przebudowy ul. Skłodowskiej - Curie z jednej strony powstanie droga rowerowa, a z drugiej ciąg pieszo-rowerowy. Przez most im. Piłsudskiego nie ma fizycznej możliwości poprowadzenia obecnie dróg dla rowerów. Zapewniam, że wprowadzenie rozwiązań dla ruchu rowerowego na moście oraz w jego obrębie będzie jednym z priorytetowych zadań w trakcie planowanego w niedalekiej przyszłości remontu przeprawy.
Dziękuję za podjęcia tematu infrastruktury rowerowej w naszym mieście, każde głosy mieszkańców - nawet te bardzo krytyczne, trafiające do Miejskiego Zarządu Dróg bezpośrednio oraz poprzez środki masowego przekazu - są rzetelnie analizowane.
Gazeta Wyborcza Toruń, 2011-06-11
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242