SRT 5/2024
20.12.2024 r.
Biuro Dialogu i Innowacji Miejskich Urzędu Miasta Torunia
ul. Wały gen. Sikorskiego 8, 87-100 Toruń
Przesyłam propozycje i uwagi w ramach inicjatywy Konsultujemy organizację ruchu na Bydgoskim Przedmieściu – etap 1.
- Należy sprawdzić poprawność oznakowania informującego o obowiązywaniu strefy tempo 30 na terenie całego osiedla Bydgoskie Przedmieście;
- Na każdej ulicy jednokierunkowej dla pojazdów samochodowych należy dopuścić dwukierunkowy ruch rowerowy;
- Należy zinwentaryzować wszystkie stojaki rowerowe i słupki zamontowane w obrębie skrzyżowań oraz dokonać oceny pod kątem ich zasadności. Należy zamontować stojaki rowerowe tam, gdzie mogą być potrzebne i zdemontować te, które okazały się zbyteczne. Należy także przywrócić miejsca parkingowe dla samochodów wszędzie tam, gdzie nie stanowi to zagrożenia w ruchu drogowym;
- Należy odstąpić od tworzenia wyniesionych tarcz skrzyżowań w sposób jaki miało to miejsce na skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Reymonta. Zastosowana w tym miejscu nawierzchnia w postaci nierównej kostki kamiennej stwarza zagrożenie i znacznie obniża komfort podróżowania osób korzystających z rowerów i hulajnóg elektrycznych;
- Należy przebudować drogi rowerowe w obrębie Ronda Zbigniewa Herberta celem dostosowania ich parametrów do potrzeb użytkowników oraz wyznaczyć przejazdy rowerowe na każdym wlocie ronda;
- Należy oznakować jako ciąg pieszo-rowerowy chodnik znajdujący się po północnej stronie ul. Mickiewicza na odcinku Rondo Zbigniewa Herberta – Al. Jana Pawła II, a docelowo wybudować na tym fragmencie drogę rowerową;
- Należy poddać konsultacjom społecznym sposób docelowego zagospodarowania ul. Bydgoskiej na odcinku Sienkiewicza – Reja, a dalej do ronda Polaków Poszkodowanych przez Rzeszę Niemiecką. Do czasu osiągnięcia społecznego konsensusu należy wstrzymać się z pracami wykraczającymi poza niezbędny remont nawierzchni jezdni. Należy się również wstrzymać z nasadzeniami zieleni na tym odcinku. Problem poruszaliśmy szerzej w piśmie z dnia 25.10.2021 r. z którym można zapoznać się tutaj: https://rowerowytorun.com.pl/art/2206/;
- Należy zlikwidować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Al. 500-lecia Torunia i ul. Chopina;
- W ciągu ul. Bydgoskiej należy w obrębie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych wymienić nawierzchnię na asfaltową, względnie na nawierzchnię z równej kostki kamiennej oraz wyrównać krawężniki do 0 cm;
- Należy przeanalizować możliwość wyznaczenia bezpiecznych tras rowerowych w osiach północ-południe (ulice Moniuszki, Matejki, Lindego z przebiciem do Pl. Hoffmana, Sienkiewicza, Reja);
- Należy rozpocząć prace projektowe nad drogą rowerową, która połączy ul. Chopina poprzez Al. 500-lecia Torunia z Bulwarem Filadelfijskim i ul. Popiełuszki;
- Należy zinwentaryzować zieleń rosnącą w obrębie skrzyżowań i dróg rowerowych w sposób nieprzepisowy (w świetle i skrajni drogi rowerowej, ograniczającą widoczność) i podjąć stosowne działania naprawcze zmierzające do kompleksowego rozwiązania problemu.
Z poważaniem
Joanna Jaroszyńska