Przedstawiamy podsumowanie dotyczące rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu i okolicach w roku 2023. Dowiecie się z niego o nowych odcinkach tras rowerowych oraz o pozytywnych i negatywnych zmianach, które wpłynęły na warunki do poruszania się rowerem po naszym mieście. Zapraszamy do lektury.
W roku 2023 w Toruniu przybyło tylko ok. 1,5 kilometra tras rowerowych w tym fragment drogi rowerowej wzdłuż Szosy Chełmińskiej o długości ok. 600 m, który nie spełnia odpowiednich parametrów: jest zbyt wąski w odniesieniu do zapisów prawa.... Łączna długość tras rowerowych to ok. 137 km.
Oto mapa tras rowerowych Torunia, stan na marzec 2023 r. (kliknij na mapę aby powiększyć).
Niestety w porównaniu z latami ubiegłymi rok 2023 w Toruniu był dość słaby jeśli chodzi o rozwój infrastruktury rowerowej.
Najważniejszą toruńską inwestycją drogową zakończoną w 2023 r. była budowa linii tramwajowej na Jar. Dokumentacja projektowa zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, celem wyłonienia wykonawcy robót, zawierała odpowiedniej jakości rozwiązania dla rowerzystów wzdłuż prawie całej trasy tramwajowej. W trakcie realizacji prac zrezygnowano z budowy drogi rowerowej po wschodniej stronie Szosy Chełmińskiej na fragmencie od Placu NOT do budynków użyteczności publicznej, a w zamian wyznaczono parking dla kilku samochodów. Zrezygnowano także z przejazdu rowerowego przez Plac NOT na przedłużeniu kontrapasa w Al. Solidarności. Dodatkowo szerokość drogi rowerowej po zachodniej stronie Szosy Chełmińskiej ma szerokość ok. 1,8 m co nie jest zgodne z zapisami stosownego rozporządzenia. Pozmniejszano także szerokości dróg rowerowych na fragmencie ul. Długiej i Legionów w porównaniu do parametrów wskazanych w dokumentacji.
Szosa Chełmińska na wysokości dawnego Uniwersamu. Drogę rowerową można było poprowadzić inaczej aby uchronić drzewa i uzyskać lepsze parametry trasy. Wybrano wariant najprostszy i najgorszy. Dodatkowo szerokość drogi rowerowej jest niezgodna z przepisami.
Zamiast drogi rowerowej na fragmencie Szosy Chełmińskiej wybudowano parking na kilka samochodów. Szerokość ciągu pieszo-rowerowego niezgodna z przepisami.
Wystosowaliśmy w tej sprawie pismo do prezydenta Torunia Michała Zaleskiego. Odpowiedź, jaką otrzymaliśmy można streścić w kilku słowach: nic się nie stało, wszystko jest dobrze i zgodnie z przepisami. Z treścią pisma i odpowiedzi możecie zapoznać się TUTAJ>>.
Ulica Legionów. W tym miejscu droga rowerowa miała mieć szerokość 2,5 m, jest tylko 2 m. Dodatkowo na przystanku, który zajmuje znaczną część chodnika, przez długi okres nie zatrzymywał się żaden autobus. Teraz zatrzymuje się ich ledwie kilka.
Przy budowie tramwaju na JAR podjęto konkretne działania mające na celu pogorszenie warunków do poruszania się rowerem na jednej z głównych tras rowerowych Torunia. Czyżby to miał być sposób na zwiększenie atrakcyjności tramwaju? Jeśli tak to cel nie został osiągnięty, a cała sytuacja pokazała prawdziwe podejście władz Torunia do kwestii związanych z rozwojem infrastruktury rowerowej w naszym mieście.
W roku 2023 nie udało się stworzyć połączenia dróg rowerowych znajdujących się na terenie Torunia z trasą rowerową do Chełmży w obrębie nowego i już wyłączonego z użytku przystanku kolejowego Toruń Katarzynka. W trakcie przebudowy linii kolejowej Toruń – Chełmża zlikwidowano możliwość dojazdu do trasy rowerowej łączącej oba miasta nie oferując nic w zamian. Problem sygnalizowaliśmy w piśmie z maja 2020 r. LINK>> Od tamtego czasu „wymyślono” przystanek Toruń Katarzynka, w obrębie którego zaplanowano połączenie dróg rowerowych w tunelu pod torami. W rezultacie zaprojektowano tunel, który zbudowano także przy udziale finansowym miasta i województwa. Tunel wybudowano bez zapewnienia możliwości dojścia i dojazdu ...
Ciekawe w jaki sposób poprowadzone zostaną drogi rowerowe do tego tunelu i ile będzie to kosztować. Na razie tunel kosztował ok. 2 000 000 pln.
Wybudowano także przystanek kolejowy Toruń Katarzynka, który w założeniu (słusznym czy niesłusznym, to temat na inną dyskusję) miał zapewnić obsługę osiedla JAR. Władze Torunia nie zapewniły bezpiecznego przejścia do przystanku przez ul. Grudziądzką na wysokości skrzyżowania z ul. Forteczną – ponoć ze względów bezpieczeństwa nie można wybudować tam przejścia dla pieszych co pozostanie bez komentarza - w związku z czym po krótkim okresie funkcjonowania przystanku na wniosek zarządcy został on zamknięty.
Ulica Grudziądzka/DK 91. Dojście a raczej jego brak do przystanku Toruń Katarzynka.
Tu zaczyna się ścieżka o nawierzchni naturalnej w kierunku przystanku Toruń Katarzynka. Logicznym jest, że dojścia do przystanków kolejowych buduje się ze "żwirku".
Przystanek Toruń Katarzynka został zamknięty z powodu braku bezpiecznego dojścia po miesiącu od jego otwarcia. Stojaki rowerowe zapewne zostały ukradzione....
Nic nie zapowiada, że problem z połączeniem tras rowerowych oraz z dojściem do przystanku Toruń Katarzynka uda się rozwiązać w najbliższej przyszłości. Gdyby inwestycje w Toruniu i regionie były dobrze przemyślane na etapie planowania i uwzględniały wszystkie potrzeby mieszkańców, a nie polegały głównie – jak może się wydawać - na wydawaniu pieniędzy, problemu by nie było...
Pozytywne zmiany przyniosła przebudowa skrzyżowania ulic Grudziądzkiej, Warneńczyka i Bażyńskich. W miejscu wielopasowego skrzyżowania z sygnalizacją świetlną powstało rondo, które 8 marca 2024 r. otrzymało nazwę Rondo Praw Kobiet. W ramach przebudowy wykonano drogi rowerowe z przejazdami wszędzie tam, gdzie było to zasadne.
Droga rowerowa wzdłuż ulicy Grudziądzkiej. Są nawet podpórki dla rowerzystów przy sygnalizatorach na przejeździe rowerowym.
Wlot ulicy Grudziądzkiej w Rondo Praw Kobiet.
W 2023 roku wybudowano także ciąg pieszo-rowerowy łączący ul. Forteczną z parkiem na Jarze a dalej ulicą Hubego. Powstał dobry skrót o charakterze lokalnym.
Parametry trasy odpowiednie, dodatkowo zamontowane zostało oświetlenie.
Niektóre mniejsze inwestycje drogowe poprawiły warunki do jazdy rowerem. W trakcie przebudowy skrzyżowania ulic Niesiołowskiego i Bukowej powstało rondo wokół którego wyznaczono przejazdy rowerowe. Dzięki temu drogi rowerowe zostały połączone z osiedlem.
Przejazd rowerowy jako przedłużenie drogi rowerowej w ciągu ulicy Bukowej.
Paradoksalnym jest fakt, że w Toruniu, gdzie ze względów oszczędności nie są włączone wszystkie uliczne lampy, montowane są nowe w lesie. W 2023 roku zamontowano 2 nowe lampy przy trasie rowerowej na Barbarkę.
Droga rowerowa na Barbarkę. Jedna z czterech lamp przy trasie.
Jak co roku powstały w Toruniu nowe miejsca parkingowe dla rowerów. Część z nich będzie przydatnych, część mniej.
Niektóre stojaki rowerowe zamontowano tak aby uniemożliwić parkowanie na chodniku, ale w miejscach gdzie parkowanie roweru nie ma większego sensu jak przy ulicy Konopnickiej.
Stojaki rowerowe zamontowano także na parkingu P+R przy ulicy Olimpijskiej.
Wiata na 10 rowerów powstała także przy pętli tramwajowej przy Szosie Bydgoskiej.
W roku 2023 wprowadzono nowości w zasadach korzystania z systemu toruńskiego roweru miejskiego Torvelo. Każde 30 minut użytkowania roweru jest darmowe przy opłacie 25 gr za wypięcie roweru. Dodatkowo przy zwrocie jest obowiązek przypięcia roweru linką. Miało to ukrócić rzekome liczne kradzieże i zniszczenia.
Stacja Torvelo przy Tor-Torze.
Niestety stan techniczny rowerów nie uległ poprawie, a liczba pojazdów w stacjach nie jest wystarczająca. O jakości systemu świadczą m.in. opinie na profilu Facebook operatora.
Tradycyjnie jak co roku dużym problemem jest niewłaściwe utrzymanie w czystości tras rowerowych oraz brak odpowiedniej pielęgnacji zieleni w pasach drogowych. Wpływa to negatywnie na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Droga rowerowa przy ulicy Warneńczyka w pięknych okolicznościach przyrody.
Na koniec warto wspomnieć o inwestycjach realizowanych na terenie Powiatu Toruńskiego. Droga rowerowa w kierunku Bydgoszczy doprowadzona została do Złejwsi Wielkiej.
Droga rowerowa do Wielkiej Nieszawki nie została zakończona: od wielu miesięcy drogowcy nie mogą poradzić sobie z budową przepustu. Dodatkowo organizacja ruchu wprowadza chaos: w obrębie jednego skrzyżowania rowerem można jechać, a na innym trzeba go prowadzić, co oczywiście jest powszechnie ignorowane. W ten sposób nie traktuje się rowerzystów jako pełnoprawnych uczestników ruchu.
Droga rowerowa Złotoria – Lubicz nie została ukończona.
Nawierzchnia drogi rowerowej Toruń – Unisław została w kilku miejscach naprawiona.
DW 273 i trasa rowerowa Toruń - Wielka Nieszawka - Cierpice.
Brakuje kilkudziesięciu metrów trasy rowerowej, w tym miejscu nie jest zbyt bezpiecznie.
Wybudowany w 2023 roku odcinek drogi rowerowej po śladzie dawnej liniii kolejowej Toruń-Czarnowo w pobliżu Złejwsi Wielkiej. Szkoda, że szerokośc to tylko 2 metry, a nie 2,5 metra jak na trasie rowerowej Toruń-Unisław.
Jeśli zapomnieliśmy o jakiejś rowerowej inwestycji piszcie w komentarzach. O nowych inwestycjach rowerowych w Toruniu możecie dowiedzieć się na bieżąco z naszego forum>>.
Możecie ocenić rozwój infrastruktury rowerowej w Toruniu w roku 2023 oddając głos w ankiecie zamieszczonej na naszej stronie LINK>>.
Co nowego przyniesie rok 2024 pokaże czas.
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-12-19 22:31 Podróż Moniki szlakiem Green Velo przez Lubelszczyznę, Roztocze i Podkarpacie - WAKACJE 2024 |
2024-12-18 22:05 W poszukiwaniu Troli - Norwegia 2024 - rowerowa wyprawa Aliny, Ani i Roberta - Wakacje 2024 |
2024-12-16 22:31 Wyprawa Grzegorza i Sławka po szlaku Green Velo cześć 3 (oby nieostatnia) - WAKACJE 2024 |
2024-12-15 21:46 Beata i Bogusław zwiedzają zwiedzają Bergen - WAKACJE 2024 |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242