7 kilometrów nowych ścieżek rowerowych w Toruniu
Rowerzyści będą mogli bez obaw jeździć po ulicach. Na Chrobrego i Szosie Chełmińskiej powstaną pierwsze w mieście bike pasy.
Czym są bike pasy? To 1,5-metrowe pasy ruchu dla rowerzystów wydzielone linią przerywaną na jezdni. - Cieszę się, że proces ich wytyczania został zapoczątkowany - mówi Michał Rzymyszkiewicz, rajca PO, który wystąpił z taką inicjatywą do komisji infrastruktury i ochrony środowiska rady miasta. Ta poparła pomysł. - Takie rozwiązanie jest stosowane w całej Europie Zachodniej - podkreśla rajca. - Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo rowerzystów na drogach, gdzie nie można utworzyć ścieżki rowerowej.
- Brawo! - cieszy się Anna Wiśniewska, rowerzystka z Rubinkowa. - Widziałam takie rozwiązanie w Holandii. Dobrze, że miasto myśli o rowerzystach.
Zielone światło na bike pasy dały władze Torunia. Na próbę drogowcy wyznaczą bike pasy na ul. Chrobrego między Polną a Kościuszki i na Szosie Chełmińskiej od Podgórnej do Grudziądzkiej. MZD rozpatrzy też, czy można je wydzielić na ul. Antczaka (od Targowej do Waryńskiego) oraz na Grudziądzkiej (od Warneńczyka do Szosy Chełmińskiej). Kiedy pasy będą gotowe?
- Jesteśmy w trakcie opracowywania zmian w organizacji ruchu - Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD. - Projekty te musi zaakceptować jeszcze komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego, która działa przy wydziale gospodarki komunalnej.
To nie wszystko. Drogowcy planują wyznaczyć bike pasy w ramach modernizacji ul. Reja (między Gagarina a Broniewskiego), Wałów gen. Sikorskiego, pl. św. Katarzyny i Warszawskiej. Przeanalizują również, czy to rozwiązanie można wprowadzić na ulicach na Skarpie i Rubinkowie. - Ich ewentualne wyznaczenie zależeć może od zakończenia budowy nowego mostu drogowego - tłumaczy Kobus-Pęńsko. - Na czas prac wprowadziliśmy zmiany w organizacji ruchu na ul. Rydygiera.
Gdzie jest za wąsko?
Nie wszędzie bike pasy będą mogły powstać. Powód? Wiele toruńskich ulic jest zbyt wąskich, aby wyznaczyć tam jednokierunkowy pas o szerokości 1,5 m bez przesuwania krawężnika. Tak jest np. na wielu drogach w lewobrzeżnej części Torunia. - W takich przypadkach przy modernizacjach i przebudowach ulic wprowadzamy elementy uspokojenia ruchu, np. ronda czy progi zwalniające - mówi rzeczniczka MZD. - Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerzystów.
Obecnie miłośnicy dwóch kółek mają do dyspozycji 55 km dróg rowerowych. W tym roku dojdzie kolejne 7 km m.in. na Szosie Lubickiej między ul. Winnica a pl. Sybiraków oraz na al. Jana Pawła II.
Gazeta Pomorska, WG, 12 września 2011