RT 7/11
Toruń, 30.08.2011 r.
Pan Michał Zaleski
Prezydent Miasta Torunia
Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów położonych w rejonie ulic: Dworcowej, Chrobrego, Fabrycznej i „Trasy Średnicowej” w Toruniu.
1. Prosimy o wyznaczenie/dopuszczenie trasy rowerowej (ciągu pieszo-rowerowego) wzdłuż Strugi Toruńskiej (w terenach 48.09-WS/ZP1, 48.09-WS/ZP2).
Uzasadnienie:
Ciąg ten może stanowić dodatkowe skomunikowanie terenów przyległych oraz uatrakcyjnić dojazd do kompleksu Młynów Richtera. Na odcinku pomiędzy terenami U1 i U3 ciąg ten może być poprowadzony w powyższych terenach, niekoniecznie w wąskim korytarzu WS/ZP1.
Być może w dalszej perspektywie możliwe będzie utworzenie trasy wzdłuż Strugi Toruńskiej na dużym odcinku - przez miasto. Taka trasa niewątpliwie stałaby się bardzo popularna.
2. Prosimy o wprowadzenie zapisów nakazujących usytuowanie stojaków rowerowych (zalecany typ „odwrócone U”), przechowalni i wiat rowerowych dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami: 48.09-U1 do 48.09-U3, 48.09-U4 do 48.09-U7, 48.09-U8 do 48.09-U9, 48.09-U/P1 do 48.09-U/P3, 48.09-U/MN1 do 48.09- U/MN5
Uzasadnienie:
Wielokrotnie w uwagach do projektów mpzp wykładanych do wglądu przez Miejską Pracownię Urbanistyczną postulowaliśmy o wprowadzanie zapisów odnośnie parkingów rowerowych dla terenów przeznaczonych pod zabudowę wielorodzinną, usługową, edukacyjną, sportową i rekreacyjną celem rozwiązania problemów z parkowaniem rowerów w mieszkaniach, zakładach pracy, szkołach i innych miejscach użyteczności publicznej. Zrównoważony rozwój nie polega na zapewnianiu miejsc parkingowych wyłącznie dla samochodów. W wielu polskich miastach np. Poznań, Wrocław, Warszawa, Radom wprowadzane są tego typu zapisy w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Pomimo naszych licznych próśb w tej sprawie w Toruniu dotychczas nie zamieszczano tego typu zapisów w miejscowych planach. Przy ich sporządzaniu proponujemy przyjęcie normatywów dla ilości miejsc parkingowych dla rowerów, które obowiązują we Wrocławiu (w załączeniu).
3. Prosimy o wprowadzenie zapisu o obustronnych drogach rowerowych dla terenu, oznaczonego na rysunku planu symbolem 48.09-KD(GP)1.
Uzasadnienie:
Ulica główna ruchu przyśpieszonego powinna być wyposażona w infrastrukturę rowerową po obu jej stronach aby zapewnić większe bezpieczeństwo jej użytkownikom.
Liczymy na pozytywne rozpatrzenie naszych uwag.
Z poważaniem
Joanna Jaroszyńska
Załącznik:
1. Tabela rowerowych współczynników parkingowych
Otrzymują:
Pani Anna Stasiak – Dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej