Na 3 pierwszych zdjęciach możecie zobaczyć osiedle Roombeek. W 2000 roku miała tu miejsce ogromna tragedia. W wyniku wybuchu fabryki fajerwerków zginęły 23 osoby. Około 400 budynków zostało zniszczonych, a 1500 poważnie uszkodzonych.
Później nastąpiła odbudowa osiedla. Nie jest to jednak zwykła rekonstrukcja. Stworzono nowoczesny plan urbanistyczny, który w większej części został już wykonany. Powstały tu nowoczesne przestrzenie publiczne, część starych, przemysłowych budynków została odnowiona i zaadoptowana na nowe cele. Główna oś osiedla to nie szeroka arteria, a ulica dostępna tylko dla komunikacji zbiorowej, rowerzystów i pieszych. Po jednej tej ulicy stronie jest zabudowa pieżejowa (nowoczesne kamienice), po drugiej głównie otwarte tereny zielone/rekreacyjne.
Linki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Roombeekhttp://en.wikipedia.org/wiki/Enschede_fireworks_disaster
Plan osiedla:
http://www.roombeek.nl/6_architectuur/1_stedenbouwkundig_plan/
(warto też zajrzeć do innych zakładek z działu Architectuur)
Wybuch w fabryce fajerwerków (uwaga, mocne!) -
http://www.youtube.com/watch?v=Ks5X0N8M_o8
Wyniesienie drogi rowerowej przy przystanku autobusowym.
Główna ulica osiedla. Po lewej część dla autobusów, po środku szeroka droga rowerowa, po prawej szeroki chodnik. Dojazd samochodem możliwy jest bocznymi drogami.
Rozbudowane skrzyżowanie rowerowe...
...i kolejne. Tym razem jesteśmy przy jednej z głównych dróg w mieście.
Obwodnica śródmieścia na całej długości posiada po 2 pasy w każdym kierunku - jeden dla samochodów, jeden dla rowerów
Specjalna sygnalizacja świetlna, która nadaje sygnał zielony dla rowerzystów ze wszystkich kierunków jednocześnie (auta mają w tym czasie czerwone na wszystkich wlotach).
Tak to funkcjonuje. Rowerzyści płynnie się mijają i nikt się ze sobą nie zderza
Jedna z dróg wylotowych z miasta. Dopiero na obrzeżach miasta droga przybiera charakter bardziej podobny do polskich głównych dróg, tzn, pasy rowerowe przechodzą w wydzielone drogi dla rowerów, znikają zatoczki do parkowania, pojawiają się wyznaczone pasy ruchu dla samochodów.
Hengelo
Rowerzystki przejeżdżają z drogi rowerowej na Fietsstraat czyli ulicę rowerową, gdzie rowerzysta ma pierwszeństwo przed autami.
Więcej o Fietsstraat możecie przeczytać
TU.
Kierowcy spokojnie jadą za rowerami.
Droga rowerowa przecina wyjazd ze strefy '30'.
Łącznik rowerowy z droga poprzeczną - 4 wlot skrzyżowania.
Rowerowy lewoskręt.
Droga rowerowa ze przystankiem autobusowym.
Skrzyżowanie dróg rowerowych z zaznaczonym polem gdzie nie można się zatrzymywać (aby nie blokować ruchu poprzecznego).
Tutaj zastosowano zróżnicowanie zarówno poziomów, materiałów oraz kolorów dla zatoczek parkingowych, drogi rowerowej i chodnika.
Wjazd na jezdnie serwisową prowadzącą ruch rowerowy.
Najszersza droga rowerowa jaką widziałem.
Po około 4 m w każdym kierunku!