- “Ekologiczne aspekty budowy ścieżek rowerowych” – dr inż. Tadeusz Kopta, Biuro Sieci Drogowej GDDKiA Oddział Południowy w Krakowie,
- “System Bike and Ride – elementy projektowania stacji przesiadkowych” – dr inż. Maciej Kruszyna, Politechnika Wrocławska,
- “Skrzyżowania dróg – istotny element miejskiego systemu rowerowego” – mgr inż. Tomasz Pereta , SITK oddział Zagłębia Miedziowego,
- “Problemy rozwoju miejskiej infrastruktury rowerowej na przykładzie Poznania” – mgr Ryszard Rakower, Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej Komunikacji ‘Sekcja Rowerzystów Miejskich w Poznaniu”.
Mamy nadzieję, że poprzez tego typu konferencje i spotkania kwestia odpowiedniego rozwoju infrastruktury rowerowej wejdzie do powszechnej świadomości samorządowców i projektantów dróg.
Oto interesujące wnioski z powyższych referatów:
Dążyć do zmian w przepisach ruchu drogowego oraz dotyczących projektowania dróg zmierzających do ułatwień w ruchu rowerów, np.: poprzez dopuszczenie ruchu rowerów po chodniku przy jezdni
o prędkości powyżej 30 km/h (a nie 50 km/h jak obecnie).
Popularyzować i wprowadzać eksperymentalne systemy przesiadkowe Bike and Ride, dbając o właściwe ich przygotowanie zgodnie z najlepszymi wzorami.
Dokonać weryfikacji oraz doprowadzić do zmian aktów prawnych regulujących problematykę ruchu rowerowego, w tym:
Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430)
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181).
Podkreślić konieczność daleko idącej poprawy warunków ruchu rowerowego w polskich miastach
i promocji tej formy lokomocji, w szczególności poprzez:
budowę wysokiej jakości infrastruktury rowerowej (w tym dróg rowerowych i parkingów dla rowerów),
tworzenie stref “tempo 30”, których wyznaczanie eliminuje potrzebę budowy dróg rowerowych,
promocję roweru jako taniego i ekologicznego środka transportu.
Postulowane zmiany obejmować powinny w szczególności:
wyłączenie możliwości stosowania na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną przycisków dla rowerów,
wyłączenie możliwości stosowania na drogach rowerowych nawierzchni z betonowej kostki brukowej,
uwzględnienie powszechnie stosowanych w Europie Zachodniej rozwiązań usprawniających ruch rowerowy (m.in. śluz rowerowych na skrzyżowaniach),
uchylenie przepisów zalecających wyznaczenie w miejscach przecięcia ścieżek z jezdniami przejść dla pieszych zamiast przejazdów dla rowerzystów."
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242