Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

dlaczego rower?

    Rower to nie tylko zabawka dla dzieci, wyścigi kolarskie czy kolarstwo górskie, to również ekologiczny i szybki środek transportu miejskiego. Codzienne użytkowanie roweru to nie fanaberia ekologów bądź ludzi, których nie stać na samochód. Dowodzi temu doświadczenie wielu europejskich miast. Wydaje się, że w Polsce na temat rowerów urosło wiele nieprawdziwych mitów: niebezpieczny, niewygodny, powolny, kojarzony z biedą, nadający się tylko do celów rekreacyjnych. Każdy kto przebywał w mieście, w którym rowerowa infrastruktura jest mocno rozwinięta wie, że rower może być używany na co dzień i jest bardzo dobrą alternatywą dla samochodu.

 

    W poniższym tekście przytoczę kilka faktów zaczerpniętych z broszury wydanej przez Dyrekcję Generalną ds. Ochrony Środowiska Komisji Europejskiej pod tytułem „Miasta rowerowe miastami przyszłości”(Luksemburg 2000). Broszura ta w swoim założeniu ma udzielać wskazówek władzom lokalnym w prowadzeniu skutecznej polityki rowerowej. Mam nadzieje, że lektura tego tekstu zachęci Was do przeczytania jej w całości. Znajduje się ona pod tym linkiem http://www.rowery.org.pl/miasta_rowerowe.pdf .

 

   Ciekawie przedstawia się relacja pomiędzy liczbą osób przemieszczających się po mieście w ciągu godziny po pasie o szerokości 3,5 m., a środkiem transportu z jakiego korzystają. Z tego szacunku wynika jasno, że samochód jest najmniej wydajnym środkiem do poruszania się po mieście. To przez nadmierną liczbę samochodów osobowych tworzą się w miastach korki. Samochód potrzebuje dużo miejsca do parkowania – na jednym miejscu parkingowym przeznaczonym dla samochodu można pozostawić 8 - 10 rowerów.

 

    Rower jest najszybszym środkiem miejskiego transportu na odległość do 5 km (a nawet dłuższą, jeśli występują trudności w ruchu) biorąc pod uwagę okres podróży „od drzwi do drzwi”. Z powodzeniem może zastąpić samochód w codziennych dojazdach do pracy czy szkoły. Jest ekologiczny i ekonomiczny, może go użytkować każdy członek rodziny. Ponad 30% przejazdów odbywanych samochodem w mieście jest krótszych niż 3 km., a około 50% jest krótszych niż 5 km.

 

    Wykorzystanie roweru na poziomie 5-10% w stosunku do pozostałych środków komunikacji jest do zrealizowania w prawie każdym europejskim mieście. Jeśli warunki geograficzne i klimatyczne są korzystne, a władze lokalne prowadzą sprawną politykę pro-rowerową stopa ta może wzrosnąć do 20-25%. W najbardziej rozwiniętych pod względem infrastruktury rowerowej miastach (głównie Holandii, Danii czy północno-zachodnich Niemiec) okresowo osiąga się poziom 40%. Należy pamiętać, że proces wzrostu stopy codziennego wykorzystywania roweru jest procesem długotrwałym, oprócz infrastruktury potrzebna jest zmiana komunikacyjnych przyzwyczajeń mieszkańców.

 

    Nieprzyjazne warunki geograficzne oraz klimatyczne nie zawsze ograniczają udział rowerzystów w bilansie komunikacyjnym. W liczącym 115 00 mieszkańców szwedzkim mieście Vasteras 33% wszystkich przejazdów wykonywanych jest na rowerze. W szwajcarskim Bernie, gdzie wiele ulic ma nachylenie 7% udział ten wynosi 15%. W norweskim Trondheim, gdzie różnice nachylenia są bardzo duże udział rowerzystów wynosi 8%. Tam pomocna rowerzystom okazała się technika: zbudowano pierwszy wyciąg rowerowy ( http://www.trampe.no/english/ ) W deszczowym angielskim Cambridge 27% przejazdów jest dziełem rowerzystów. Coraz lepszy sprzęt rowerowy oraz odpowiedni ubiór pozwalają na jazdę w różnych warunkach pogodowych.

 

    Stowarzyszenie Lekarzy Brytyjskich oświadczyło, że rząd nie podejmując działań promujących rower stwarza niebezpieczeństwo dla zdrowia publicznego kraju. Jazda na rowerze jest skuteczną i prostą formą ćwiczeń. Jest równie korzystna jak pływanie, a o wiele bardziej dostępna. Ćwiczyć można codziennie, wykorzystując do tego zwykłe obowiązki jak dojazd do pracy, do szkoły czy na zakupy. Dwa przejazdy dziennie na rowerze po 15 minut (około 4-5 km) wystarczają, aby serce było w dobrym stanie. Korzystanie z roweru wcale nie musi być niebezpieczne. O warunki i komfort jazdy musi jednak zadbać głównie samorząd.

 
 
 
 
 
Reasumując, rower to środek transportu przynoszący korzyści:
 
  • ekonomiczne: mniejsze wydatki w budżecie domowym na paliwo bądź bilety komunikacji miejskiej
 
  • społeczne: częste korzystanie z roweru sprzyja zdrowiu (pomocny w walce ze schorzeniami cywilizacyjnymi takimi jak otyłość, schorzenia kręgosłupa, choroby wieńcowe), dobra infrastruktura rowerowa sprzyja większej mobilności dzieci, młodzieży i seniorów
 
  • ekologiczne: rower nie hałasuje, nie truje (nie przyczynia się do wzrostu procesu cieplarnianego), pozwala zaoszczędzić nieodnawialne surowce energetyczne.
 


wyedytowano: 2007-04-06 14:25
aktywne od dnia: 2007-01-25 11:15
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook