Rower dobry dla każdego
Wiosną, zarówno młodsi, jak i starsi, torunianie tłumnie wyruszyli do sklepów rowerowych
Na toruńskich ulicach można spotkać wielu rowerzystów. Co ciekawe, coraz więcej osób jeździ nie tylko rekreacyjnie, ale także do pracy.
Zanim wyruszymy w rowerową trasę, trzeba zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Wielu torunian decyduje się na zakup roweru w promocyjnych cenach w jednym z toruńskich hipermarketów.
- Kilkakrotnie widziałam, jak ludzie wychodzili z hipermarketu i dźwigali nawet po kilka rowerów. Pomyślałam, że też fajnie byłoby sobie pojeździć i w najbliższych dniach zamierzam kupić jakiś rower - mówi torunianka Ewelina Wyrwińska.
Przedstawiciele hipermarketów potwierdzają, że z roku na rok klientów przybywa.
- Nasza oferta jest szeroka i cieszy się sporym zainteresowaniem. Mamy rowery w przedziale cenowym od 199 zł (najprostsze, klasyczne) do 1199 zł (aluminiowe). Zauważamy, że ludzie odchodzą od „górali” na rzecz rowerów miejskich. Coraz częściej na ulicach widać ludzi w garniturach, dojeżdżających rowerem do pracy. Można powiedzieć, że Polska powoli staje się drugą Holandią - uśmiecha się rzeczniczka prasowa sieci hipermarketów Real Agnieszka Łukiewicz-Stachera.
Sprzedawcy z toruńskich sklepów rowerowych również nie narzekają na brak klientów.
- Rowery kupują zarówno starsi, jak i młodsi. Młodzież wybiera „górale”, osoby starsze - rowery miejskie. Ludzie po 50. roku życia chętnie kupują klasyczne rowery, bez przerzutek, zarówno w wersji damskiej, jak i męskiej. Rowery są nabywane też dla małych dzieci oraz jako prezent na komunię. Przedział cenowy wynosi od 300 do 1500 złotych. Oczywiście na zamówienie dostępne są rowery nawet za czterdzieści tysięcy złotych - mówi Kazimierz Krymski ze Sklepu Rowerowo-Sportowego „BMX”.
Oprócz odpowiedniego sprzętu ważny jest kask, używany przez rowerzystów w wielu krajach, a w Polsce będący, niestety, rzadkością. Warto go mieć bez względu na to, w jakim tempie jeździmy, jakie dystanse pokonujemy oraz po jakiej nawierzchni się poruszamy. Kask rowerowy zapewnia bezpieczeństwo w trakcie wypadku i może uratować życie bądź uchronić przed kalectwem. Warto także nabyć kolarskie rękawiczki, które zapewniają zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo.
Zaopatrzeni w odpowiedni sprzęt możemy ruszyć w trasę. Najbezpieczniej poruszać się po ścieżkach rowerowych. Niestety, w Toruniu nie tworzą one zwartej sieci połączeń, która pozwalałaby bez przeszkód poruszać się rowerem po całym mieście
- Kończą się one w najbardziej nieoczekiwanych miejscach - irytuje się torunianka Katarzyna Jędras. - Kolejną denerwującą mnie sprawą są ludzie, którzy chodzą ścieżkami rowerowymi, zamiast iść po drugiej stronie. To stwarza groźne sytuacje - zarówno dla nich, jak i dla rowerzystów.
Przyjedź już dziś
Kolejna rowerowa masa krytyczna odbędzie się już dziś. Początek o godzinie 15 na Rynku Nowomiejskim w Toruniu.
Obowiązują stroje galowe: marynarki, garsonki, krawaty, apaszki.
Nowości, Anna Krzesińska, Sobota, 24 Kwietnia 2010
Rowerem przemieszczamy się szybko i sprawnie
Lepiej kupić sprzęt dobrej marki, ale używany niż model nowy za 300-400 złotych - mówi Paweł Wiśniewski
Z PAWŁEM WIŚNIEWSKIM ze Stowarzyszenia „Rowerowy Toruń” o korzyściach płynących z jazdy rowerem i nie tylko.
Na toruńskich ulicach spotyka się coraz więcej rowerzystów. Skąd wynika rosnąca popularność tego środka transportu?
Po Toruniu zawsze jeździło wielu rowerzystów, jednak rzeczywiście w ostatnich latach możemy zauważyć wzrost zainteresowania rowerem jako środkiem transportu. Wiele osób zdało sobie sprawę, że możemy nim przemieszczać się szybko i sprawnie po mieście, unikając korków czy problemów z parkowaniem. Korzystając na co dzień z roweru, nie wydajemy na paliwo oraz nie płacimy za parking. Ponadto zapewniamy swojemu organizmowi odpowiednią porcję ruchu, co pozytywie wpływa na naszą kondycję i zdrowie. Jadąc na rowerze, wbrew panującym opiniom, wcale nie trzeba się zmęczyć, a odpowiedni ubiór zapewni nam ochronę przed niesprzyjającymi warunkami pogodowymi.
Czy podczas kupna roweru należy sugerować się niską ceną, czy jednak warto wydać nieco więcej, traktując ten wydatek jako wieloletnią inwestycję?
Nie polecałbym kupowania nowych rowerów za 300-400 złotych. Z pewnością użyte do ich produkcji części są niskiej jakości. Istnieje spora szansa, że rower nam się szybko popsuje, a komfort jazdy na nim będzie niski. Może to nas w dłuższej perspektywie czasu zniechęcić do jego używania. Lepiej zakupić niedrogi, używany rower dobrej firmy na przyzwoitym osprzęcie, który powinien nam posłużyć kilka lat. Należy unikać też zbyt atrakcyjnych okazji cenowych - bardzo dobry rower oferowany za niską cenę może pochodzić z kradzieży. Najważniejsze w rowerze miejskim jest to, aby był wygody i bezawaryjny - to pozwoli nam na naprawdę wysoki komfort podróżowania.
Czy Toruń jest miastem przyjaznym rowerzystom?
Oczywiście, obecnie istniejąca infrastruktura dla rowerzystów w naszym mieście posiada jeszcze wiele niedociągnięć i musi upłynąć sporo czasu, aby było się naprawdę czym chwalić. Jednak kilka ostatnich rowerowych inwestycji, jak na przykład droga rowerowa w ciągu ulic Bydgoskiej, Chopina i w obrębie placu Rapackiego jest naprawdę dobrej jakości jak na polskie warunki. Mam nadzieję, że przyczyni się do zwiększenia liczby toruńskich rowerzystów.
Nowości, Anna Krzesińska, Sobota, 24 Kwietnia 2010
Komentarze użytkowników (4) |
macias,
2010-04-25 17:46:24
Tak, a'propos drog w ogolnosci, to co zrobiono z Mickiewicza to wspanialy wzor do nasladowania. Chodzi mi zarowno o mini-rondo, jak i zwezenie ulicy, a takze podniesiony przejazd (choc akurat nie wiem po co brukowany). Gdyby takich ulic, miedzy szpalerem drzew, byloby w Toruniu wiecej (najlepiej same takie), mielibysmy piekne miasto. Coz... |
julo,
2010-04-26 19:06:44
macias! tylko nie mów tego głośno przy kierowcach, bo zdejmą Ci koło, wyjmą szprychy i nadzieją Cię na nie. Będziesz wyglądał, jak Longinus Podbipięta po spotkaniu z Tatarami. Dziany gość, nie?! |
malgosia,
2010-04-27 15:47:31
nie popadajmy w przesade - moglibysmy miec i trasy przelotowe i lokalne, jak na Mickiewcza. Na razie nam troche brakuje tych pierwszych, tzn. lokalne sluza jako przelotowe... |
macias,
2010-04-28 08:08:24
Przelotowych-srodmiejskich jest przeciez az za duzo (i zbyt duze), natomiast przelotowych w sensie krajowych w miescie w ogole nie powinno byc.
Im wieksze i im wiecej tras przelotowych, tym bardziej rozsadzaja miasto i tym pozniej wieksza "potrzeba" (pozornie) takich tras. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242