RT 01/10
Toruń, 5 stycznia 2010
Pan
Michał Zaleski
Prezydent Miasta Torunia
W związku z ogłoszeniem o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Torunia dla terenów położonych w rejonie obszaru „Grębocin Nad Strugą - C” w Toruniu pozwalamy sobie na przedstawienie naszych uwag do poszczególnych zapisów dotyczących planowanej infrastruktury rowerowej.
Zapis w projekcie brzmi:
Rozdział 5Ustalenia szczegółowe dla terenów komunikacji§ 26. Dla terenów, oznaczonych na rysunku planu symbolami 7.14-KD(Z)1 i 7.14-KD(Z)2,ustala się:1) przeznaczenie:a) podstawowe: tereny komunikacji - droga publiczna - ulica zbiorcza,(…)6) parametry i wskaźniki zagospodarowania terenu:(…)e) ścieżka rowerowa - minimalna szerokość 1,5 m,(…)10) zasady modernizacji, rozbudowy i budowy systemów komunikacji i infrastruktury technicznej:a) skrzyżowania jednopoziomowe z drogami publicznymi,b) ścieżki rowerowe realizować wyłącznie jako jednokierunkowe, po obydwu stronach jezdni,(…)
Prosimy o dodanie zapisu umożliwiającego wydzielenie obustronnych pasów rowerowych w poziomie jezdni, a nie tylko ścieżek rowerowych usytuowanych obok chodnika. Uważamy, że powyższy zapis ogranicza projektantów w możliwości stworzenia optymalnej infrastruktury rowerowej zgodnie z zasadami najlepszej praktyki.
Zapis w projekcie brzmi:
§ 27. Dla terenów, oznaczonych na rysunku planu symbolami 7.14-KD(L)1, 7.14-KD(L)2, 7.14-KD(L)3, 7.14-KD(L)4 i 7.14-KD(L)5, ustala się:1) przeznaczenie:a) podstawowe: tereny komunikacji - droga publiczna - ulica lokalna,6) parametry i wskaźniki kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu:(…)b) dla terenów oznaczonych symbolami 7.14-KD(L)1 do 7.14-KD(L)4:- przekrój 1x2 - ulica jednojezdniowa dwupasowa, z poszerzeniami o dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań,(…)c) dla terenu oznaczonego symbolem 7.14-KD(L)5 - poszerzenie pasa drogowego drogilokalnej gminy Lubicz (dla realizacji ścieżki rowerowej i chodnika);
Prosimy o wykreślenie z § 27 punkt 6 podpunkt b zapisu „z poszerzeniami o dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań”. Przy drogach klasy L nie ma konieczności wydzielania prawo czy lewoskrętów. Ulice takie w założeniu prowadzą ruch lokalny o niewielkim natężeniu, który odbywać się powinien przy ograniczonej prędkości. Postulujemy w zamian o wprowadzenie stosownego zapisu dopuszczającego stosowanie inżynieryjnych elementów uspokojenia ruchu drogowego.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że przy drogach kategorii lokalnej nie ma konieczności wytyczania drogi rowerowej co sugeruje § 27 punkt 6 podpunkt c, chyba że planowana trasa rowerowa ma na celu pełnić funkcję tranzytową pomiędzy miejscowościami.
Liczymy na uwzględnienie naszych uwag.
Otrzymują
1. Miejska Pracownia Urbanistyczna w Toruniu
2. a/a
Z poważaniem
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
ODPOWIEDŹ
Toruń 31 marca 2010 r
MPU-7.14/w/9/2010
Pani Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Dotyczy: Uwag złożonych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Grębocin Nad Strugą - C" w Toruniu
Uprzejmie informuję, że wniesione przez Panią uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Grębocin Nad Strugą - C" w Toruniu, wyłożonego w dniach od 24.11.2009r. do 23.12.2009r. do publicznego wglądu, zostały rozpatrzone zgodnie z art. 17 pkt. 12 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.) w dniu 27.01.2010r.
Uwagi te zostały rozpatrzone w następujący sposób:
Uwaga nr 1 - dotyczy ustaleń dla terenów komunikacji - dróg publicznych - ulic zbiorczych.
Składająca uwagę wnosi o dodanie zapisu umożliwiającego wydzielenie obustronnych pasów rowerowych w poziomie jezdni, a nie tylko ścieżek rowerowych usytuowanych obok chodnika. Uważa że powyższy zapis ogranicza projektantów w możliwości stworzenia optymalnej infrastruktury rowerowej zgodnie z zasadami najlepszej praktyki.
Uwaga nie została uwzględnionaUzasadnienie:Uwzględniając podstawowe zasady planowania i zagospodarowania przestrzennego, ustalone zostały parametry i wskaźniki zagospodarowania terenu, w tym ścieżka rowerowa o minimalnej szerokości 1,5 m. Z uwagi na wymagania ochrony zdrowia oraz bezpieczeństwa ludzi nie znajduje uzasadnienia wnioskowany zapis dotyczący umożliwienia wydzielenia obustronnych pasów rowerowych w poziomie jezdni, a nie tylko ścieżek rowerowych usytuowanych obok chodnika. Planowane drogi zaliczone zostały do kategorii dróg zbiorczych, których zadaniem będzie „zbieranie" ruchu pojazdów nie tylko osobowych z terenów przyległych, w tym również z terenów przewidzianych do intensywnej urbanizacji poza obszarem objętym przedmiotowym planem (obszar „Grębocin Nad Strugą A i B"). Ponadto uwzględniając specyfikę polskich uwarunkowań klimatycznych w tym np. warunków zimowych i występowania błota pośniegowego - wprowadzanie pasów rowerowych w poziomie jezdni, w tym w szczególności dla nowo realizowanych dróg - wydaje się nieuzasadnione.Uwaga nr 2 - dotyczy ustaleń dla terenów komunikacji - dróg publicznych - ulic lokalnych.
Składająca uwagę wnosi o wykreślenie z §27 pkt 6 podpunkt b zapisu „z poszerzeniami o dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań" i postuluje w zamian wprowadzenie stosownego zapisu dopuszczającego stosowanie inżynieryjnych elementów uspokojenia ruchu drogowego i sugeruje rezygnację z wytyczania drogi rowerowej na terenie oznaczonym symbolem 7.14-KD(L)5.
Uwaga została uwzględniona w części dotyczącej korekty zapisu §27 pkt 6 lit. b i c w brzmieniu:
,,b) dla terenów oznaczonych symbolami 7.14-KD(L)1 do 7.14-KD(L)4:
- przekrój 1x2 ulica jednojezdniowa dwupasowa, a dla terenów oznaczonych symbolem 7.14-KD(L)1 i 7.14-KD(L)4 dodatkowo z poszerzeniami o dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań z drogami wyższych klas
c) dla terenu oznaczonego symbolem 7.14-KD(L)5 - poszerzenie pasa drogowego drogi lokalnej gminy Lubicz (dla realizacji chodnika);".
Ww. zmiana ustaleń nie wymaga ponowienia uzgodnień.
Uwaga nie została uwzględniona w części dotyczącej terenów oznaczonych symbolami
7.14-KD(L)1 i 7.14-KD(L)4 w zakresie skrzyżowań z drogami wyższych klas oraz w zakresie wprowadzenia zapisu dopuszczającego stosowanie inżynieryjnych elementów uspokojenia ruchu drogowego.
Uzasadnienie:
Z uwagi na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, przy zakładanej intensyfikacji zabudowy obszaru, uzasadnione jest wprowadzenie przedmiotowych wymagań na skrzyżowaniach wymienionych wyżej dróg lokalnych z drogami wyższych klas.
Plan nie wyklucza możliwości stosowania inżynieryjnych elementów uspokojenia ruchu drogowego. Ich zastosowanie może mieć miejsce zarówno na etapie projektowania jak i po etapie realizacji drogi, jeśli z prognoz lub pomiarów natężenia ruchu drogowego, analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego wyniknie taka potrzeba.
Projekt planu został przedstawiony na sesji Rady Miasta Torunia w dniu 25 lutego 2010r. Rada Miasta Podjęła Uchwałę Nr 748/10 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Grębocin Nad Strugą - C" w Toruniu oraz rozstrzygnęła o sposobie rozpatrzenia uwag do ww. planu nieuwzględnionych przez Prezydenta Miasta Torunia. Rada Miasta Torunia również ich nie uwzględniła. Plan przekazano do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w celu sprawdzenia zgodności z prawem i publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa.
Z poważaniem
Anna Stasiak
Dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej
(pogrubienie sRT)