Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 21 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Kompromis na Bydgoskim? - Gazeta Pomorska o przebudowie ul. Mickiewicza

Kompromis na Bydgoskim?

Miejski Zarząd Dróg szuka firmy, która przebuduje główną arterię Bydgoskiego Przedmieścia. Drogowcy w projekcie nie uwzględnili jednak wszystkich uwag służb konserwatorskich.

Termin zgłaszania ofert przetargowych na przebudowę ul. Mickiewicza mija 28 września. Kolejny etap modernizacji głównej arterii Bydgoskiego obejmie fragment od akademików UMK do gmachu ZUS-u. Na tegoroczne roboty zarezerwowano ok. 5 mln zł. Prace - jeśli uda się wyłonić wykonawcę - ruszą w przyszłym miesiącu i potrwają do połowy grudnia. Zielone światło dla przebudowy ul. Mickiewicza dały miejskie służby konserwatorskie. - Doszliśmy do kompromisu - mówi Mirosława Romaniszyn, miejski konserwator zabytków.

Ulica nie będzie się wiła
Projektant zmienił przebieg traktu zgodnie z sugestiami konserwatorów. We wcześniejszej wersji ulica była bardziej kręta. Wszystko po to, aby wymusić na kierowcach wolniejszą jazdę. MZD nie uwzględnił jednak uwag dotyczących szerokości jezdni. Konserwatorzy proponowali, aby była ona szersza.
Według projektu na tym odcinku ul. Mickiewicza - podobnie jak między al. Jana Pawła II a akademikami - powstanie jeden pas o szerokości 5 m, w skład którego wejdą także rynsztoki ułożone po bokach z kostki brukowej. Zaprojektowano również drogę dla rowerzystów. Łącznie na kolejnym odcinku tego traktu zostanie wyznaczonych 88 postojów dla aut.

W dyskusji o przebudowie ul. Mickiewicza brał też udział Sambor Gawiński, wojewódzki konserwator zabytków. Krytycznie wypowiadali się również członkowie Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków. O tym, że modernizacja została już uzgodniona z miejskimi służbami konserwatorskimi, Gawiński dowiedział się od "Pomorskiej”. - Nie zostałem o tym jeszcze poinformowany - mówi wojewódzki konserwator zabytków. - Trzymetrowy pas asfaltu pośrodku jezdni optycznie zawęzi tę ulicę. Najlepiej więc byłoby go wylać na całej szerokości. Należy zachować charakter prostokątnej i regularnej siatki ulic, która ukształtowała się w XIX w. Nie powinny więc powstać tu ronda lub szerokie zatoki postojowe dla aut. Drogowcy nie wzięli pod uwagę opinii w sprawie przebudowy ul. Mickiewicza, o którą poprosiłem prof. Jana Salma z Politechniki Łódzkiej

Najpierw ocena, potem przebudowa
Ekspert wskazuje, że w przypadku przebudowy ul. Mickiewicza należałoby najpierw wykonać ocenę "walorów przestrzennych nie pojedynczego ciągu komunikacyjnego, ale połączonego zespołu wnętrz ulicznych, tworzących wartościowy zespół urbanistyczny”. Prof. Salm uważa, że drogowcy nie powinni "naruszać historycznej kompozycji tej ulicy”. Według niego Mickiewicza jest historyczną osią tego osiedla i wprowadzenie na niej zmian będzie mieć wpływ na cały układ przestrzenny dzielnicy. - Projektując tę ulicę, pod uwagę braliśmy przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa - mówi Andrzej Glonek, dyrektor MZD. - o jedna z najniebezpieczniejszych ulic w Toruniu. Było kilka spotkań i dyskusji z mieszkańcami. Staraliśmy się pogodzić wiele racji.

Wojciech Giedrys, Gazeta Pomorska, 10 września 2009


wyedytowano: 2009-09-13 10:55
aktywne od dnia: 2009-09-13 10:50
drukuj  
Komentarze użytkowników (2)
MaksBydgoskie, 2009-09-21 10:30:10
I pogodzili wiele racji w dosyć abstrakcyjny sposób, np. ścieżka rowerowa po węższej stronie ulicy. Jeśli ma to wyglądać tak dalej to dziękuję.
asiao-o, 2009-10-01 13:23:09
informacja z Gazety Pomorskiej:

http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091001/TORUN01/966658881

treść poniżej:

MZD oszczędzi 2 mln złotych na przebudowie ul. Mickiewicza?

Oferty, które Miejski Zarząd Dróg otrzymał, są niższe od kwoty zarezerwowanej przez miasto.

Tegoroczna przebudowa głównej arterii Bydgoskiego Przedmieścia obejmie fragment od akademików UMK do gmachu ZUS-u. Na tegoroczne roboty zarezerwowano 5 mln zł. Do przetargu na to zadanie wpłynęły cztery oferty. Każda z nich jest niższa od kwoty zaplanowanej przez miasto. Najniższą propozycję - 2,9 mln zł - złożyła Eurovia. Do MZD wpłynęły oferty: konsorcjum Prib San-Bud z Zielonej Góry i Rodman z Bydgoszczy (3,2 mln zł), Strabag (4,04 mln zł) oraz konsorcjum PBD w Bielczynach i PRD Toruń (4,5 mln zł). Obecnie drogowcy je weryfikują. Roboty mają ruszyć w październiku i potrwają do połowy grudnia.

autor:WG

ps. no zobaczymy jak pójdzie tym razem, oby tylko droga rowerowa była dobrze wykonana. już trzymam kciuki za odpowiednią wysokość krawężników, gładki asfalt rozściełany mechanicznie i łuki po których da radę przejechać rowerem bez zbędnych akrobacji...
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook