Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 29 marca 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Konserwatorzy kontra drogowcy - spór o ul. Mickiewicza w Toruniu - artykuł z Gazety Pomorskiej

Konserwatorzy kontra drogowcy - spór o ul. Mickiewicza w Toruniu

Niezależni eksperci wypowiedzą się w sprawie projektu przebudowy ul. Mickiewicza. O opinie wystąpił wojewódzki konserwator zabytków, któremu nie podoba się koncepcja zmian.

Jeszcze w tym roku rozpocznie się kolejny etap przebudowy ul. Mickiewicza, głównej arterii Bydgoskiego Przedmieścia. W br. na inwestycję zarezerwowano 5 mln zł. Droga na całej długości ma być gotowa do 2011 r. Według projektu jezdnia między Moniuszki a Szosą Bydgoską - podobnie jak na odcinku od al. Jana Pawła II do akademików - zostanie zwężona do jednego pasa. Na środkowej części zostanie ułożony asfalt, a po bokach kostka. Po przebudowie ruch się uspokoi: będzie zbyt wąsko, by wyprzedać inne auta. Oprócz tego zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 30 km na godz. Projekt był omawiany podczas konsultacji z mieszkańcami. Sprawa jeszcze nie jest zamknięta.

Dwa tygodnie temu krytyczne uwagi dotyczące koncepcji przedstawili wojewódzki konserwator zabytków i Wojewódzka Rada Ochrony Zabytków podczas spotkania z władzami Torunia oraz drogowcami. Strony nie doszły do kompromisu. - Projekt należy dostosować do wymogów konserwatorskich - uważa Sambor Gawiński, wojewódzki konserwator zabytków. - Mamy dobrze zachowane ilustracje tej ulicy. Trakt nie może wić się jak wstęga. Trzeba zachować jego historyczną szerokość.

Według Gawińskiego trzymetrowy pas asfaltu pośrodku jezdni optycznie zawęzi tę ulicę. Proponuje więc, aby z tego materiału ułożyć trakt na całej szerokości. - Należy zachować charakter prostokątnej i regularnej siatki ulic, która ukształtowała się XIX w. - uważa wojewódzki konserwator zabytków.

Co na to toruńscy drogowcy? - Mickiewicza nie będzie kręta - mówi Andrzej Glonek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Odchylenia są niewielkie. Były już trzy spotkania z mieszkańcami Bydgoskiego i w 95 proc. byli oni za tym układem.

Kolejne spotkanie odbędzie się być może pod koniec tego miesiąca. Wówczas Gawiński będzie dysponować opiniami architektów: prof. Zbigniewa Myczkowskiego z Instytutu Architektury Krajobrazu Politechniki Krakowskiej oraz dr. Jana Salma z Politechniki Łódzkiej, który zajmuje się ochroną zabytkowych miast oraz badaniami architektury i urbanistyki.

Wojciech Giedrys, Gazeta Pomorska, 6 lipca 2009


wyedytowano: 2009-07-06 17:02
aktywne od dnia: 2009-07-06 16:57
drukuj  
Komentarze użytkowników (4)
julo, 2009-07-06 17:19:48
Demagogia!!! Projekt nie zmienia i nie deformuje siatki ulic, a jedynie zmienia przebieg JEZDNI. Miasto musi żyć, a jego mieszkańcy muszą mieć warunki do życia na poziomie XXI wieku, a nie na poziomie lat 30-tych. Miasto nie może być skansenem, a jezdnia nie może odpowiadać strukturze ruchu z tychże czasów. Nie ma zmian architektonicznych ani urbanistycznych! Trzeba chyba coś wystosować, tylko do kogo? do woj. konserwatora, czy do UM i MZD?
pawel, 2009-07-06 20:35:33
z tresci artykulu nie wynika, aby byla koniecznosc pisania pisma do kogokolwiek.

paradoksalnie wylanie calej jezdni asfaltem byloby nawet lepsze niz tworzenie ciekow o szerokosci 0,75 m z kazdej strony  :)
tutmo, 2009-07-06 22:33:58
jak się wyleje całą jezdnię asfaltem to będzie autotrada... zgadzam się, że to demagogia. Konserwator musi byc przez kogoś lobbowany na przyjęcie takiego stanowiska, kogos komu się koncepcja uspokojonego ruchu na mickiewicza nie podoba
pietruch, 2009-07-07 23:01:06
z tymi kamiennymi ciekami poruszanie się jezdnią na zasadach ogólnych będzie bardzo utrudnione  :(
Zmiana organizacji ruchu w przyszłości, poprzez utworzenie pasa rowerowego i przemianowanie DR na kontrpas też może stać się niemożliwa.  :(
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook