Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 21 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Rozwiazania rowerowe i drogowe z angielskiego Portsmouth - realcja Pietrucha

Toruń
- liczba ludności - 206 346
- gęstość - 1779 os./km²
Powierzchnia 115,72 km²
dane na rok 2008

Portsmouth
- liczba ludności - 197,700
- gęstość - 4899 / km²
Powierzchnia 40.25 km²
dane na rok 2007

Rowerowa podstrona>> witryny internetowej Urzędu Miejskiego w Portsmouth. Ciekawe pliki pdf do pobrania.

Portsmouth w porównaniu z Toruniem posiada mniejszą powierzchnię czyli mniejsze odległości miedzy poszczególnymi celami podroży. Powoduje to większy udział ruchu rowerowego i pieszego na terenie miasta.

Rowerzyści i piesi przejeżdżają/przechodzą przez ulice kiedy nie jedzie żaden samochód, nie kiedy mają zielone światło. Widziałem nawet kilka razy policjantów przechodzących na czerwonym.
Istnieje kilka typów przejść dla pieszych/przejazdów rowerowych.
Odpowiednik naszej zebry wyposażony jest dodatkowo po obu stronach w migające żółte lampy na czarno-żółtych slupach, dzięki czemu takie przejście jest bardzo dobrze widoczne dla kierowców samochodów. Tylko na tym rodzaju przejścia pieszy ma pierwszeństwo.
Przejście typu toucan - piesi i rowerzyści korzystają z tego samego przejścio-przejazdu. Więcej na Wiki>>

Przejazd rowerowy oddzielony od przejścia dla pieszych widziałem tylko jeden. Co ciekawe przy przejściu dla pieszych są przyciski, przy przejeździe już nie. Rowerzysta wykrywany jest automatycznie. Jako ciekawostkę podam, że w Londynie widziałem przejazd konno rowerowy. Przycisk do wzbudzenia sygnalizacji zamontowano również dla jeźdźców (odpowiednio wyżej).

Chodniki oraz ciągi pieszo-rowerowe zawsze zachowują ciągłość (niweletę) w stosunku do wyjazdów bramowych.

Nawierzchnia dróg rowerowych wydzielonych jest praktycznie zawsze asfaltowa, ewentualnie betonowe płytki na ciągach pieszo-rowerowych.

Znaki poziome malowane są w większości z trwalej masy żywicznej, nie zwykłą farbą.

Znaki poziome to nie tylko „rowerki” ale często tez trójkąty - ustąp pierwszeństwa lub podwójna przerywana linia oznaczająca to samo. Dzięki temu zawsze wiadomo kto ma pierwszeństwo.
Ciekawe, przydatne i praktycznie nie spotykane w Polsce są drogowskazy dla rowerzystów. Stosuje się je nie tylko na drogach wydzielonych i pasach rowerowych ale też wyznaczone są dogodne trasy drogami o małym natężeniu ruchu. Drogowskazy wskazują poszczególne dzielnice, szkoły, rożne ważniejsze miejsca i budynki.

Samochody w mieście trzymają się środka jezdni, nie krawężnika. Dzięki temu nawet gdy nie ma pasa rowerowego, możliwy jest dojazd w korku rowerem na początek kolumny samochodów przed światła, do śluzy rowerowej.

Zdjęcia wykonane w marcu 2008
foto i tekst: Pietruch




Śluza rowerowa.

Kontrapas rowerowy.

Ulica dla autobusów i rowerów.

Rozwiązanie drogi rowerowej.

Spowalniacz ruchu.

Wydzielony rowerowy prawoskręt na jezdni...

I jego pionowe oznakowanie.

Pieszo-rowerowy przejazd pod wiaduktem.

Drogowskazy rowerowe.





Ustąp pieszemu.

Zadaszona wiata rowerowa.

Tunel pieszo-rowerowy.





Kontrapas rowerowy.

Podniesione przejście dla pieszych.

Uniwersytet.



Jedna z najgłówniejszych ulic przy której słusznie istnieje droga rowerowa wydzielona, mimo wszystko przed światłami jest śluza rowerowa, a prowadzi do niej zjazd z drogi wydzielonej a także krotki pas rowerowy wydzielony z ulicy.

Stojaki rowerowe obok parkometru.









Las stojaków.


wyedytowano: 2011-04-11 23:26
aktywne od dnia: 2009-05-13 22:50
drukuj  
Komentarze użytkowników (4)
malgosia, 2009-05-14 20:21:17
Bardzo ciekawy artykuł i zdjęcia. Piszesz o rzeczy która zawsze mi się strasznie podobała w UK- światła to tylko ogólna wskazówka dla pieszego, a nie wyrocznia, jak nic nie jedzie to możesz iść na czerwonym bez obaw że policja wlepi mandacik.
edijoe, 2009-05-17 13:20:50
"lepsze traktowanie" pieszych w krajach cywilizowanych to po prostu skutek tego, że posiadanie samochodu nie jest tam wyznacznikiem "wyższego statusu społecznego" czy jakiegoś bogactwa. U nas ciągle pokutuje stereotyp, że pieszo chodzi albo rowerem jeździ biedota, której nie stać na samochód. A od kiedy to Dziedzic ma chamowi ustępować na drodze?  :$$
malgosia, 2009-05-17 20:27:28
haha, na dodatek wszyscy czują się potomkami szlachty, a nie kmiotków  :P oj to leczenie kompleksów na drodze....
smiglo, 2009-08-18 14:35:02
dróżki w porządku, gdyby tylko ruch był prawostronny... a propos automatycznego wykrywania pojazdu. jadę sobie lubicką i zjechałem na pas do skrętu w lewo w olimpijską albo olsztyńską. Stoję i czekam jak debil, jak się zorientowałem, że zielone się nigdy nie zapali, bo to działa tylko na samochody. W bydgoszczy miałem identyczną sytuację... a nie było zakazu jazdy rowerem.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook