Towarzystwo Miłośników Torunia jest zaniepokojone
List. Pytamy: dlaczego nie przyjeto do realizacji projektu wykonanego w roku 2007 przez pracownię toruńską?
W sprawie przebudowy ulicy Mickiewicza oraz planów wobec Bydgoskiego Przedmieścia otrzymaliśmy list otwarty z Towarzystwa Miłośników Torunia.
(...)Czujemy się w obowiązku wyrazić naszą negatywną opinię o realizowanej przebudowie wschodniego odcinka ul. Mickiewicza, jak też o koncepcji dalszego ciągu tej przebudowy do Szosy Bydgoskiej. Apelujemy o refleksję oraz o szerszą informację na ten temat i możliwe złagodzenie skutków przebudowy wykonanej do tej pory. Pytamy: dlaczego nie przyjęto do realizacji projektu wykonanego w roku 2007 przez pracownię toruńską, w którym uwzględniono historyczne i estetyczne wartości tej dzielnicy?
Reklama
Bydgoskie Przedmieście zostało założone w połowie XIX w. Leży na dawnych terenach wydmowych po stronie zachodniej od zespołu staromiejskiego, między parkiem i Szosą Bydgoską od południa i Górami Piekarskimi od północy. Po zniesieniu ograniczeń budowlanych w roku 1909 powstała tu ekskluzywna dzielnica kupców i urzędników. Po zburzeniu fortyfikacji pruskich Przedmieście Bydgoskie ze Starym Miastem połączyła ul. Chopina.
Szczególny charakter Przedmieścia Bydgoskiego polega na jego usytuowaniu na terenie o ciekawej konfiguracji, dużej ilości zieleni, sąsiedztwie z parkami, czytelnym regularnym rozplanowaniu i interesującej zwartej bądź luźnej zabudowie. Tutaj z końca XIX i początku XX w. pochodzą wille z ogrodami, reprezentacyjne kamienice, koszary. Z okresu międzywojennego pochodzi budownictwo socjalne, liczne gmachy użyteczności publicznej, zwarta wielopiętrowa zabudowa mieszkalna zwłaszcza we wschodniej części przedmieścia, oraz wille z ogrodami u stóp Piekarskich Gór przy ul. Juliusza Słowackiego. Zespół małych domów mieszkalnych z ogrodami w rejonie ulic Juliana Fałata, Jana Kasprowicza i Stanisława Wyspiańskiego miał stanąć na terenie po zburzonych fortyfikacjach w miejscu dzisiejszego pl. M. Rapackiego i Jordanek. Temu zapobiegł inż. Ignacy Tłoczek, który po powołaniu go na architekta miejskiego Torunia potrafił przekonać władze miasta i zainteresowanych, że tereny po fortyfikacjach pruskich powinny pozostać terenami zielonymi, niezabudowanymi.
Przedmieście Bydgoskie w szczególnie korzystny sposób łączy wartości architektoniczne z walorami przyrodniczymi. Tutejszą przestrzeń urbanistyczną ze zróżnicowaną, dobrej klasy zabudową i należącą do niej powierzchnię ulic z wydzieloną jezdnią dla pojazdów i chodnikami dla pieszych, należy otoczyć szczególną troską. W projektowaniu zmian należy uwzględnić, że inny klimat posiada sąsiadująca z parkiem ul. Bydgoska, inny leżąca u podnóża dawnej wydmy ul. J. Słowackiego a jeszcze inny posiada główna ulica tego przedmieścia ul. Adama Mickiewicza. Ulica ta jest osią Przedmieścia, była i być powinna w dalszym ciągu reprezentacyjną ulicą w skali całego miasta. Stojące przy niej budynki, niezależnie od czasu powstania, gabarytu i funkcji powinny mieć zadbane elewacje z zachowaną oryginalną stolarką okien, drzwi i bram. We wnętrzach budynków należy przywrócić pierwotny, elegancki wygląd korytarzy, klatek schodowych, bram przejazdowych itd. (...)Powinny być uporządkowane podwórza i wydzielone miejsca do parkowania. Na ulicy powinna być zachowana odpowiedniej szerokości jezdnia, chodniki i zieleń. Należy przyjąć do wiadomości i stosowania fakt, że Przedmieście to w granicach założenia XIX-wiecznego z Parkiem
Miejskim, Rybakami i Ogrodem Botanicznym jest obszarem zabytkowym i podlega rygorom obowiązującym osoby przygotowujące plany zagospodarowania przestrzennego do respektowania wytycznych konserwatorskich (patrz „Gminny Program Opieki Nad Zabytkami Miasta Torunia, 2007, uzgodniony z Kujawsko-Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków). Nim przystąpi się do projektów dla poszczególnych ulic, należy w oparciu o wytyczne konserwatorskie i w uzgodnieniu z zainteresowanymi branżami, opracować plan zagospodarowania całego Przedmieścia.
Prof. dr hab. Krzysztof MIkulski
prezes Towarzystwa Miłośników Torunia
Nowości, 15 Kwietnia 2009
Komentarze użytkowników (3) |
pietruch,
2009-04-16 05:08:43
Projekt z 2007r nie tylko zachowywał 2 pasy ruchu, ale jeszcze wprowadzał dodatkowe lewo i prawoskręty. Te zapewne też nie mają nic wspólnego z historycznym wyglądem ulicy.
Odpowiedź - konkret |
julo,
2009-04-17 08:38:57
Treść tego artykułu nie ma związku z procesem projektowania i przebudowy pasa drogowego ul. Mickiewicza, a adresatem uwag w nim zawartych powinni być właściciele i administratorzy posesji, inwestorzy (nowe budynki) oraz służby konserwatorskie. Przebudowa nie narusza ŻADNEGO elementu zabytkowego ani w zakresie architektury, ani urbanistyki, zachowane zostają cechy głównej ulicy dzielnicowej, a zmienia się tylko funkcja komunikacyjna ze zbiorczej na lokalną. I to wszystko.
ps. będą korekty na zbudowanym odcinku. |
julo,
2009-04-17 08:41:11
I jeszcze jedno. Projekt z 2007 z dwoma pasami ruchu  , lewo i prawoskrętami raczej wprowadzał zamęt w pasie drogowym niż go porządkował. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-12-19 22:31 Podróż Moniki szlakiem Green Velo przez Lubelszczyznę, Roztocze i Podkarpacie - WAKACJE 2024 |
2024-12-18 22:05 W poszukiwaniu Troli - Norwegia 2024 - rowerowa wyprawa Aliny, Ani i Roberta - Wakacje 2024 |
2024-12-16 22:31 Wyprawa Grzegorza i Sławka po szlaku Green Velo cześć 3 (oby nieostatnia) - WAKACJE 2024 |
2024-12-15 21:46 Beata i Bogusław zwiedzają zwiedzają Bergen - WAKACJE 2024 |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242