Na dwóch kółkach ciągle jeździ się pod górkę
Wbrew zapowiedziom władz miasta, infrastruktura rowerowa w Toruniu nadal poważnie kuleje
Projekty nowych tras rowerowych wzbudzają protesty toruńskich rowerzystów. Wskazują oni absurdy powstających tras i nieznajomość realiów ruchu rowerowego wśród miejskich władz.
W ostatnim czasie protesty takie dotyczyły ulic Antczaka i Mickiewicza. Wygląda na to, że przed przygotowaniem projektu ani urzędnicy, ani projektanci nie pokusili się o dokonanie analiz ruchu rowerowego w Toruniu. W efekcie na ulicy Mickiewicza droga rowerowa została wyznaczona po południowej stronie jezdni, gdzie nie jest skomunikowana z istniejącymi szlakami rowerowymi przy Wałach gen. Sikorskiego ani z akademikami z osiedla akademickiego. Po stronie południowej znajduje się też więcej wyjazdów z posesji, co chwilkę przecinających ciągłość ścieżki rowerowej.
Bez głowy
- Jeśli już projektanci zakładali wyznaczanie ścieżki z chodnika, powinni to zrobić po północnej stronie, po której poruszają się rowerzyści. Jako że wokół przystanków jest duże natężenie pieszych, należałoby ją wyznaczyć z terenów zielonych - mówi Paweł Wiśniewski ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń. - Przy okazji budowy Centrum Sztuki Współczesnej wytyczono fragment ścieżki rowerowej i należało ten fragment skomunikować. Teraz wiemy już, że projekt się nie zmieni, ale może uda się dopuścić rowerzystów do ruchu po ulicy.
Toruńscy rowerzyści wskazują bowiem rozwiązania szeroko stosowane w Europie. Uważają, że w przypadku ul. Mickiewicza sprawdzi się tzw. kontrapas umożliwiający jazdę rowerem pod prąd. Gdyby to rozwiązanie wydało się włodarzom miasta zbyt rewolucyjnym, proponują dopuszczenie ruchu rowerowego zgodnie z kierunkiem jazdy samochodów na zasadach ogólnych po jezdni, a dla rowerzystów jadących z zachodu, przeznaczenie nowej ścieżki rowerowej.
Wyższe mandaty
Na skrzyżowaniach ulicy Mickiewicza z ul. Tujakowskiego i Moniuszki powstaną ronda. Niestety, projektanci przygotowali na nich przejazdy dla rowerów tylko wzdłuż ścieżki, na osi wschód-zachód. Nie można legalnie pojechać w kierunku północnym. Dodajmy, że wkrótce wejdą w życie wyższe stawki mandatów za przejeżdżanie rowerem po pasach.
- Jeżdżenie po Toruniu rowerem zgodnie z przepisami jest prawie niemożliwe - zaznaczał pytany o nowe przepisy, Paweł Wiśniewski.
Indolencję odpowiedzialnych za infrastrukturę rowerową widać także na osiedlu Na Skarpie. Trwa bowiem układanie ścieżki rowerowej przy markecie OBI. Ścieżka układana jest z kostki, z natury nierównej, zamiast z gładkiego asfaltu. Ponadto kostka układana jest fazą do góry.
- To jest główna droga rowerowa. Powinna być asfaltowa i gładka - dodaje Paweł Wiśniewski. - Jeśli już pojawia się kostka, to powinna leżeć fazą do dołu. Wtedy z równych, gładkich tras mogą korzystać także rolkarze.
Maciej Neumann, Nowości, 15 Listopada 2008
Komentarze użytkowników (4) |
Maatzey,
2008-11-18 11:19:00
Fajny nawet ten artykuł |
pietruch,
2008-11-18 18:37:52
Jak prezes się wypowiada to zawsze jest dobry artykuł hihi! k |
emulov,
2008-11-18 18:51:53
łeee a ja myślałem że koło OBI to polecą asfaltem :bad |
pawel,
2008-11-21 16:22:40
artykul jak slusznie zauwazyliscie dobry ukazal sie rowniez w 7 Dni Toruń http://torun.7dni.pl/2008/11/18 strona 5 mam nadzieje, ze coraz wiecej osob dowie sie, ze celem RT jest przede wszystkim "lobbowanie" na rzecz dobrej infrastruktury rowerowej w Toruniu. na "smieszki" szkoda pieniedzy podatnikow... co do sciezki przy markecie Obi. najprawdopodobniej bedzie wykonana jednak z kostki bezfazowej. co ciekawe bedzie miala szerokosc okolo.. 2.80 cm przy 2 metrowym chodniku. obawiam sie ze moze byc troche za szeroka. akurat w tym miejscu jest duze natezenie pieszych, ktorzy beda spacerowac po sciezce. taka szerokosc ddr jest wrecz wskazana na Lubickiej od skrzyzowania przy Obi do pl. Daszynskiego. ale to inny temat... |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242