Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Ścieżką po torach (region kuj-pom) - artykuł z Gazety Pomorskiej

KONECK. Mimo wątpliwości i dyskusji, radni są "za"

Ścieżką po torach

Wójt ma podjąć przygotowania do budowy międzygminnej ścieżki rowerowej na dawnym torowisku kolejki wąskotorowej.

Cztery gminy: Radziejów i Dobre w pow. radziejowskim oraz Zakrzewo i Koneck w pow. aleksandrowskim przymierzają się do zagospodarowania terenów po torowisku dawnej kolejki wąskotorowej. Ma na nich powstać ścieżka rowerowa - Ponieważ projekt obejmuje dwa powiaty i cztery gminy ma szansę na dofinansowanie unijne w osiemdziesięciu pięciu procentach - tłumaczył na czwartkowej sesji Rady Gminy Koneck wójt Ryszard Borowski.

O ewentualne dofinansowanie gminy będą się starać w pierwszym kwartale 2011 roku. Do tego czasu muszą pozyskać na własność dzierżawione obecnie tereny torowiska i dokonać rozgraniczenia gruntów.

- Rozmowy z dyrekcją kolei o przekazaniu gruntów trwają i są na dobrej drodze do finału. Pojawił się pewien problem w naszej gminie, bo konserwator zabytków nie zgadza się na rozbiórkę torowiska, ponieważ są tu odcinki zabytkowych szyn, o czym świadczą podobno carskie znaki cechowe - tłumaczył wójt.

Radni twierdzili, że to niemożliwe, bo sami pamiętają, że przed laty tory były wymieniane jeden, a na pewnych odcinkach dwa razy.

Rozgraniczenie gruntów ma kosztować gminę ok. 12 tys. złotych. Radny Henryk Niemczyk twierdził, że generalnie jest za budową ścieżki, ale uważa, że koszty rozgraniczenia mogą być wyższe. Radny Zbigniew Raszka przekonywał, że ścieżka, jest potrzebna, ale  ważniejsza jest poprawa stanu dróg gminnych oraz że sensowniej byłoby budować ścieżkę rowerową w terenie zabudowanym, a nie w miejscach odludnych, gdzie nie będzie komu dbać o infrastrukturę: oświetlenie, stojaki do rowerów, ławki itp. - Bardziej przydałaby się ścieżka w kierunku Bądkowa - sugerował z kolei radny Adam Maciejczak. Radny Krzysztof Madajczyk uznał, że rozgraniczenie gruntów trzeba zrobić, ale zanim to się stanie należałoby usunąć chwasty z dawnego torowiska, bo szpecą gminę.

Ostatecznie wszyscy obecni na sesji radni głosowali za przyjęciem uchwały, która upoważnia wójta do zawarcia porozumienia komunalnego w sprawie budowy międzygminnej ścieżki rowerowej.

żka będzie mieć ok. 25 km 600 m długości. Najdłuższy jej odcinek przypadnie gminie Zakrzewo - 11 km 230 m, najkrótszy - gm. Radziejów (1km 650 m). W gm. Dobre jej długość wyniesie prawie 7 km, a w gm. Koneck - 5 km 800 m. Szeroka 2,5 m plus 0,5 m poboczy będzie traktem utwardzonym, oświetlonym, oznakowanym poziomo i pionowo. Nie wyklucza się sygnalizacji świetlnej. Wzdłuż trasy mają się pojawić ławki, altanki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, zatoki. W gm. Koneck ścieżka będzie wiodła przez Straszewo, Chromowolę i Koneck.

Jadwiga Aleksandrowicz, Gazeta Pomorska, 18 października 2008

pogrubienie RT


wyedytowano: 2008-10-23 11:51
aktywne od dnia: 2008-10-23 11:26
drukuj  
Komentarze użytkowników (2)
julo, 2008-10-23 14:50:14
"Srutu tutu pęczek drutu". Zamiast pruć torowisko tanie byłoby zbudować drogę pieszo rowerową wzdłuż zabudowań, żeby ludzie mogli się przemieszczać po miejscowościach, a linię kolejową przywrócić do życia. U nas tylko potrafią demontować i rozbierać. Zapomina się, że kolejki wąskotorowe woziły węgiel, materiały budowlane, nawozy, buraki (to buraczane zagłębie). Teraz robią to ciężarówki blokując wąskie wiejskie drogi - absurd.
pietruch, 2008-10-23 21:25:23
Taka rekreacyjna trasa może być całkiem fajna, jeśli tylko zostanie wybudowana w całości a nie jakiś mały odcinek.
Chociaż faktycznie priorytety mogłyby być inne. Typu poprawa komfortu jazdy, bezpieczeństwa na terenach zabudowanych.

"będzie traktem utwardzonym, oświetlonym, oznakowanym poziomo i pionowo"
'Trakt utwardzony' czyli zdaję się jakaś gruntowa droga. Jak w takim razie wykonać oznakowanie poziome  : hihi!

"Pojawił się pewien problem w naszej gminie, bo konserwator zabytków nie zgadza się na rozbiórkę torowiska, ponieważ są tu odcinki zabytkowych szyn, o czym świadczą podobno carskie znaki cechowe - tłumaczył wójt.

Radni twierdzili, że to niemożliwe, bo sami pamiętają, że przed laty tory były wymieniane jeden, a na pewnych odcinkach dwa razy."
Tych konserwatorów to bym pozwalniał wpiździet   ;)
Oczywiście jest to ważna instytucja, czasem tracimy ciekawe budynki np., kiedy konserwator nie ma w danym miejscu nic do powiedzenia. Innym razem jak tutaj konserwator przesadza bardzo... Jeśli faktycznie byłby tam jaki zabytkowy tor to można by fragment przenieść do jakiegoś muzeum, albo wyeksponować w jakiś sposób, na jakimś odcinku na miejscu. Najłatwiej jest całkowicie blokować inwestycje   :[]
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook