Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 21 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Budujemy autostradę dla rowerów - 2 artykuły na temat budowy tras rowerowych Polski wschodniej z RPO

Budujemy autostradę dla rowerów


Na Euro 2012 w Polsce na pewno gotowa będzie jedna autostrada. Będzie to licząca 2 tys. kilometrów... trasa rowerowa biegnąca wzdłuż północnej i wschodniej granicy przez pięć województw - pisze "Dziennik Bałtycki".

Zacznie się w Elblągu, a skończy w okolicach Rzeszowa. Projekt profesjonalnej drogi dla rowerzystów przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zaakceptowała już Komisja Europejska. I wyłoży 42,5 mln euro. Pozostałe 7,5 mln będą musiały znaleźć lokalne samorządy, w tym gminy, które chcą, żeby autostrada przebiegała przez ich teren. Ale z tym nie będzie problemu.

- Zainteresowanie jest ogromne, bo gminy wiedzą, że autostrada to ogromna szansa na promocję nie tylko wśród rowerzystów z naszego kraju, ale i zagranicznych turystów, którzy coraz częściej zwiedzają Polskę właśnie na rowerach - powiedział Piotr Franaszek, który koordynuje prace nad przebiegiem trasy w województwie lubelskim.

- Trasa musi zostać poprowadzona przez obszary szczególnie atrakcyjne - powiedziała rzeczniczka Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Anna Konik-Żurawska. Przy trasie musi powstać cała infrastruktura: parkingi dla rowerów, serwisy, wypożyczalnie sprzętu, wiaty do odpoczynku. Poza tym co 100 kilometrów musi się znaleźć węzeł komunikacyjny, czyli miejscowość, z której można się wydostać autobusem czy pociągiem. - To wymusza przeprowadzenie autostrady przez większe miasta - powiedziała rzeczniczka resortu.

Pierwsze prace przy budowie autostrady mają ruszyć wiosną 2009 r., we wszystkich pięciu regionach równocześnie. Trasa ma być gotowa do 2012 r.

Dziennik Bałtycki, Piątek, 20 czerwca 2008 za WP.pl

 


 

Rowerowa autostrada pobiegnie przez Lublin
 
Będzie zaczynała się w okolicach Janowa Podlaskiego, kończyła koło Tomaszowa. "Gazeta" dotarła do szczegółów budowy rowerowej autostrady w woj. lubelskim.
- Każdy turysta jest dla nas na wagę złota. Kiedy więc już się pojawi, będziemy robić wszystko, by go zatrzymać jak najdłużej - nie ukrywa Stanisław Woś, burmistrz Narola. - Na Roztoczu nie możemy liczyć na rozwój przemysłu, musimy więc ratować się turystką. Dlatego taka inwestycja to dla nas duża szansa.

Narol leży już w woj. podkarpackim i jest ostatnim punktem na mapie planowanej trasy rowerowej przez woj. lubelskie. Oprócz Lubelszczyzny i Podkarpacia rowerowa autostrada ma przebiegać przez woj. warmińsko-mazurskie, podlaskie i świętokrzyskie.

Burmistrz Woś już dziś ma pomysły, jak wykorzysta to, że to właśnie przez jego miasto będzie przebiegać autostrada. - Na pewno chciałbym umieścić przy niej tablice informacyjne, co warto zwiedzić w Narolu i w okolicy. Pojawią się też mapy już istniejących szlaków rowerowych, tak by turystów zachęcić do ich odwiedzenia - wymienia. Turyści przy trasie znajdą też tablice podpowiadające, gdzie zjeść lub przenocować.

"Gazeta" dotarła do planowanego przebiegu trasy. Piotr Franaszek, p.o. dyrektora departamentu promocji, turystyki i współpracy zagranicznej zaznacza jednak, że może się ona jeszcze zmienić. - Jesteśmy na etapie konsultacji z gminami - tłumaczy. Z wstępnej koncepcji wynika, że rowerowa autostrada w naszym województwie zacznie się w miejscowości Gnojno koło Janowa Podlaskiego. Na jej trasie znajdą się Biała Podlaska i Parczew. W Dębowej Kłodzie rozdzieli się na dwa kierunki. Pierwszy: przez Lubartów, Lublin, Bychawę, Kraśnik pobiegnie do Zawichostu, gdzie połączy się z rowerową autostradą woj. świętokrzyskiego. Drugi: przez Chełm, Zamość, Tomaszów Lubelski do Narola. - Z założenie autostrada miała przebiegać przez atrakcyjne turystycznie miejscowości - tłumaczy Franaszek. W sumie w woj. lubelskim powstanie około 500 km trasy rowerowej. Jej łączna długość w całej Polsce będzie cztery razy większa.

Fragment rowerowej autostrady pobiegnie również przez Lublin. Nie wiadomo jeszcze, którędy dokładnie i czy pokryje się z już istniejącymi ścieżkami rowerowymi. - Niewykluczone, że częściowo tak, ale idea jest taka, by budować nowe odcinki - mówi Franaszek.

Rowerowa autostrada będzie miała asfaltową nawierzchnię, ale miejscami będzie po prostu leśną drogą. Przy całej trasie mają powstać parkingi. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które koordynuje projekt, nie określiło jeszcze, jak będą wyglądać.

- Autostrada ma umożliwiać szybki przejazd. Nam zależy na tym, aby potencjalny turysta rowerzysta raczej się nie spieszył i na spokojnie kontemplował uroki Lubelszczyzny - zauważa Michał Zieliński z departamentu promocji i turystyki urzędu marszałkowskiego.

Budowa autostrady ma ruszyć w połowie przyszłego roku. Docelowo gotowa ma być w 2012 roku. Jej koszt to ok. 50 mln euro. Ok. 42,5 mln zostanie sfinansowanych z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, 5 mln zapłaci budżet państwa, województwa z własnej kieszeni wyłożą w sumie 2,5 mln.

Małgorzata Domagała

Źródło:  Gazeta Wyborcza Lublin
27 czerwca 2008
 

 



wyedytowano: 2015-04-04 19:24
aktywne od dnia: 2008-06-28 17:53
drukuj  
Komentarze użytkowników (4)
pietruch, 2008-06-28 18:17:27
"Każdy turysta jest dla nas na wagę złota. Kiedy więc już się pojawi, będziemy robić wszystko, by go zatrzymać jak najdłużej"

"Autostrada ma umożliwiać szybki przejazd. Nam zależy na tym, aby potencjalny turysta rowerzysta raczej się nie spieszył"

No to już widać 2 sprzeczne interesy  :D Zamiast asfaltu pewnie będzie szuter żeby zatrzymać turystę na dłużej hihi!
Andrzej mtb, 2008-06-29 07:04:00
Zasadnicze pytanie: AUTOSTRADA? Chyba "cyklostrada"! Przecież autostrada jest drogą dla auta. Oj, ci dziennikarze! I to taka bzdura leci przez wszystkie artykuły w tym temacie...
julo, 2008-09-03 18:20:02
AUTOSTRADA dla rowerów? O ile wiem to po autostradzie mogą poruszać się wyłącznie pojazdy samochodowe. Albo autostrada, albo droga rowerowa. Jakie gazety, tacy dziennikarze, jakie urzędy, takie wypowiedzi. Chlapią, co im ślina na język przyniesie. Co to znaczy profesjonalna droga dla rowerzystów? Czy trzeba będzie być zawodowym kolarzem? Po obu tekstach widać, że: piszący i wypowiadający się ludzie słabo znają język polski i nie znają znaczenia słów, których używają. Rowerowa autostrada - a, co to jest? Czy to droga dla samochodów z rowerami na bagażniku, a może odwrotnie - rowerzysta będzie mógł holować samochód?Bzdura i jeszcze raz bzdura. Nie mówię o idei budowy CYKLOSTRADY lub TRASY ROWEROWEJ tylko o treści obu artykułów. Żenada.
Tu sk......n., 2014-09-20 21:44:13
Dali się" tuskowi" nabrać.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook