Toruń, 11. 04. 2008r.
RT 13/08
Pan
Michał Zaleski
Prezydent Miasta Torunia
W związku z planowaną przebudową ulicy Mickiewicza pragniemy przekazać Panu Prezydentowi listę 135 podpisów zebranych spośród uczestników Rowerowej Masy Krytycznej, która 5 kwietnia 2008 roku odbyła się pod hasłem „Ulica Mickiewicza nie tylko dla samochodów”. Duża część mieszkańców Torunia jest za wybudowaniem drogi rowerowej przy tej najważniejszej ulicy Bydgoskiego Przedmieścia. Świadczy o tym duża liczba rowerzystów zgromadzonych na naszej akcji oraz wyniki internetowego sondażu w toruńskim dodatku Gazety Wyborczej.
Niestety pomimo doskonałych możliwości budowy drogi rowerowej przy ulicy Mickiewicza Miejski Zarząd Dróg nie widzi warunków na jej stworzenie. Nie jest prawdą, że zabudowa tejże ulicy nie pozwala na wytyczenie trasy rowerowej: z powodzeniem można zagospodarować obecne trzy pasy ruchu na drogę rowerową, pas dla samochodów oraz parking. Tymczasem przebudowa ulicy zakłada jedynie znaczne zwiększenie ilości miejsc parkingowych, co spowoduje zwiększenie natężenia ruchu samochodowego – szczególnie gdy na obrzeżach dzielnicy powstanie duże centrum handlowe. Budowa drogi rowerowej oraz zawężenie drogi do jednego pasa ruchu będzie najlepszą formą spowolnienia ruchu na tej osiedlowej ulicy.
Po ulicy Mickiewicza codziennie jeżdżą setki rowerzystów. To na tej ulicy koncentruje się życie dzielnicy. Tymczasem urzędnicy przez swoja niefortunną decyzję chcą zwiększyć natężenie ruchu samochodowego, a drogi rowerowe wyrzucić na obrzeża dzielnicy, gdzie natężenie ruchu rowerowego jest bardzo małe. W ten sposób lekceważone są podstawowe zasady jakimi należy się kierować przy rozwoju komunikacji. To przecież ruch samochodowy powinien być ograniczany w centrach dzielnic a nie rowerowy. Droga rowerowa przy ulicy Mickiewicza pozwalałaby na szybkie przemieszczanie się mieszkańców Bydgoskiego Przedmieścia do centrum; byłaby również szansą na turystyczne ożywienie dzielnicy. Obecna koncepcja przebudowy ulicy ma się nijak do zapewnień o rzekomej rewitalizacji Bydgoskiego Przedmieścia. Udrażnianie ulicy dla samochodów to krok wstecz.
Liczymy na podjęcie prawdziwego dialogu i wypracowanie kompromisu przy przebudowie ulicy Mickiewicza. Uważamy, że powinna powstać druga koncepcja programowo – przestrzenna przebudowy tejże ulicy uwzględniająca wytyczenie drogi rowerowej. Wtedy można byłoby obie wersję porównać i wybrać lepszą możliwość. Ulica Mickiewicza to jedna z najpiękniejszych ulic Torunia i zasługuje na coś więcej, niż na stanie się samochodowym parkingiem. Jest również duża szansa na nowe podejście do spraw rozwoju komunikacji rowerowej. Liczymy na zrozumienie naszych postulatów przez Pana Prezydenta.
Paweł Wiśniewski
Stowarzyszenie „Rowerowy Toruń”
Do wiadomości:
1. Andrzej Glonek Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg
2. Rada Miasta Torunia – do wiadomości Radnych