Miejski Zarząd Dróg w Toruniu
d.w. Stow. Rowerowy Toruń
Szanowni Państwo
Przekazuję kolejny wykaz miejsc na drogach rowerowych w Toruniu gdzie należy uzupełnić lub wymienić oznakowanie poziome i pionowe. Podaję także przykłady prawidłowego oznakowania, jako wzór do wykonania odpowiednich prac w innych miejscach. Uprzejmie proszę o uzupełnienie oznakowania wszędzie, gdzie są jego braki. Chodzi o bezpieczeństwo użytkowników dróg: rowerzystów, ale także pieszych i kierowców samochodów.
OZNAKOWANIE POZIOME
1. sąsiedztwo większości wiat przystankowych, przy których usytuowano drogi rowerowe
znaki P-10 i P-23
2. znaki P-11 wszędzie, gdzie drogi rowerowe przecinają wyjazdy z posesji i jezdnie – na skrzyżowaniach ulic (szczególnie ul Ugory), większość znaków malowanych we wrześniu i październiku 2007 jest zatartych
3. znak P-2 jako linia rozdzielająca pas ruchu pieszego (chodnik) od drogi dla rowerów (Grudziądzka, Legionów, Mohna, Sz. Chełmińska, Długa, Wielki Rów, Ugory i inne drogi rowerowe)
4. środkowy odcinek drogi rowerowej w pasie ul Polnej między Chrobrego a Równinną (na wysokości Gametu) znaki P-23 i linia rozdzielająca P-2, lub znak „droga pieszo- rowerowa” (ze względu na sporadyczny ruch pieszych)
5. w pasie ul. Polnej między Legionów a Traktorową znaki P-23 i linia rozdzielająca
6. na projektowanej drodze rowerowej w pasie ul. Bydgoskiej znaki P-23 co 50, a nie jak w projekcie co 100 m
OZNAKOWANIE PIONOWE
1. wymiana błędnego oznakowania na ul Łódzkiej (patrz foto) i w Parku Glazja
2. wymiana błędnego oznakowania na MC Skłodowskiej odcinka od Równinnej do pierwszego sygnalizatora (w kierunku Elany). Od strony Równinnej jest prawidłowy znak, od strony „świateł” znak kieruje ruch odwrotnie: pieszych na pas rowerowy, rowery na chodnik
3. korekta oznakowania (tabliczka „nie dotyczy rowerów wjeżdżających w ul Podmurną i Mostową”) pod znakiem zakazu na końcu odcinka ul. Podmurnej przy Szerokiej (patrz foto)
4. korekta oznakowania na ul. Kopernika – dopuszczenie ruchu rowerów w obu kierunkach na całej długości ul Kopernika. Obecna sytuacja nie ma żadnego uzasadnienia, zwłaszcza na odcinku od ul. Żeglarskiej do ul. Piekary gdzie ruch dopuszczonych pojazdów jest mniej niż sporadyczny. Ulica Kopernika ma charakter głównie turystyczny i jest wskazane, by udostępnić tę ulicę dla ruchu rowerów, gdyż zwłaszcza w sezonie turystycznym, jest tam wielu rowerzystów. Ulica ta ma też duże znaczenie dla codziennej komunikacji rowerowej przez środek Starego Miasta.
5. w pasie ul. Polnej między Legionów a Traktorową znak „droga pieszo-rowerowa – rowery lewą stroną, piesi prawą stroną” na zachodnim początku odcinka przy wylocie Legionów do Polnej.
Juliusz Wysłouch 7.04.2008