27 marca 2008 odbyło się spotkanie w Miejskim Zarządzie Dróg. Ze strony Rowerowego Torunia udział wzięli Julo i Paweł, a ze strony MZD kilku Panów urzędników. Na spotkaniu poruszaliśmy przede wszystkim kwestię związane z projektem organizacji ruchu planowanego odcinka ścieżki przy ul. Bydgoskiej od Sienkiewicza do Reja. Moim zdaniem konsultacje odbyły się za późno, zdecydowanie lepiej byłoby, gdyby spotkanie to miało miejsce przed ostatecznym zatwierdzeniem projektu. Ponoć nie wszystko stracone, jakieś zmiany dotyczące projektu budowlanego mają być przeprowadzone, ale trudno mi w to uwierzyć. Bardzo chciałbym się mylić :) Zapewniono nas, że spotkania odbywać się będą częściej. Zobaczymy czy będą jakieś efekty. O spotkaniach będziemy informować, a efekty ocenicie sami.
Z ciekawostek. Wyżej wymieniony projekt zakłada, że z dwóch stron ścieżka ma być ona otoczona barierami ochronnymi stalowymi jednostronnymi. Jeśli takie oddzielenie od strony torów tramwajowych ma jakiś sens - chociaż i z tym można polemizować - to stawianie barier od strony ulicy to czysty absurd. Przekazaliśmy tę uwagę Panom urzędnikom a Ci... zgodzili się, że bariery są w sumie niepotrzebne. Powstaje pytanie: skoro są niepotrzebne dlaczego znalazły się w projekcie?? Niestety jest to pytanie na które nie znam odpowiedzi. W każdym bądź razie liczymy na to, że zamówienie przetargowe zostanie zaktualizowane i w jego treści zamiast 431 barierek będzie około 200. Będzie taniej i rozsądniej. Jeżeli treść przetargu nie zostanie zmieniona najprawdopodobniej barierki zostaną zamontowane... W sprawie barierek wystosujemy pismo. Może ktoś z Was wie "co projektant miał na myśli" wymyślając te nieszczęsne barierki od strony drogi. Jak dowiem się ile kosztuje jedna taka barierka spróbuje policzyć ile pieniążków może się zmarnować... Ciekawe ile krawężników na drogach rowerowych można by obniżyć za kwotę przeznaczoną na jakieś idiotyczne barierki...
Poniżej zamieszczam materiały, które na spotkanie przyniósł dobrze przygotowany Julo. Mają zostać przeanalizowane.
PROPOZYCJE KOREKT I UZUPEŁNIEŃ NA DROGACH ROWEROWYCH, NIEZBĘDNYCH DLA BEZPIECZEŃSTWA RUCHU ROWEROWEGO W TORUNIU
NA DROGACH ISTNIEJĄCYCH
1/1 uzupełnienie oznakowania poziomego
- ul. Legionów, odcinek od Ronda Cadcy do ul. Kaliskiego – znaki „droga dla rowerów” w rejonie przystanku MZK
- ul. Kościuszki w pobliżu wylotu ul Świętopełka - znaki „droga dla rowerów” w rejonie przystanku MZK
- ul. Kościuszki między wylotem ul Świętopełka a końcem pasa ruchu rowerowego przed wylotem ul. Łąkowej – znaki „droga dla rowerów” dla obu kierunków i linia rozdzielająca
- oznakowanie rejonu wiaduktu Kościuszki i Pl. Skarbka
- skomunikowanie północnej i południowej drogi rowerowej na ul. Kościuszki na wysokości stacji paliw znakiem
- skomunikowanie drogi rowerowej przy Czerwonej Drodze (Multikino) z pasem ruchu rowerowego po zachodniej stronie Al. 700 lecia Torunia (od ronda do ul. Gałczyńskiego) przez wydzielenie pasa ruchu rowerowego (50 m + 1 „przejazd dla rowerów” przez zachodnią jezdnię Alei)
- uzupełnienie oznakowania na ul. Traugutta od końca nowego chodnika i zmodernizowanej drogi rowerowej do początku drogi rowerowej przy włączeniu Bulwaru Filadelfijskiego w skrzyżowanie Warszawska / Traugutta / Pl. 18 Stycznia – dotyczy części pod mostem kolejowym i pasa z czerwonej kostki wybudowanego w roku 1996
- wykonanie znaków „przejazd rowerowy” przez wyjazdy z posesji w pasie ul. Ugory i przez wszystkie podobne przejazdy na drogach rowerowych w mieście
- odnowa zatartych znaków poziomych wg potrzeb
1/2 uzupełnienie lub wymiana oznakowania pionowego
- wymiana błędnego oznakowania w Parku Glazja – znak „droga dla rowerów” dla pasa asfaltowego zamiast istniejącego „droga pieszo-rowerowa” dla obu pasów ( kostki i z asfaltu). Uwaga! Korektę oznakowania zapowiedziano w grudniu 2007.
- wymiana błędnego znaku przed wiaduktem Kościuszki od strony zachodniej.
Znak „droga dla pieszych i droga dla rowerów z rozdziałem ruchu”. Powinien być ruch rowerów z lewej strony, a ruch pieszych z prawej – odwrotnie niż na istniejącym znaku.
- montaż znaków „droga dla rowerów” na początkach odcinka dworzec wschodni PKP – Galeria Copernicus
- uzupełnienie oznakowania na ul. Traugutta od końca nowego chodnika i zmodernizowanej drogi rowerowej do początku drogi rowerowej przy włączeniu Bulwaru Filadelfijskiego w skrzyżowanie Warszawska / Traugutta / Pl. 18 Stycznia – dotyczy części pod mostem kolejowym i pasa z czerwonej kostki wybudowanego w roku 1996
- montaż znaków „zakaz postoju” wzdłuż drogi rowerowej w pasie ul. Ugory (dotyczy ciągłego poprzecznego zastawiania drogi rowerowej na wjazdach do posesji traktowanych jako prywatne miejsca postojowe mieszkańców)
- montaż znaków „zakaz postoju” dla odcinka chodnika i drogi rowerowej w pasie Szosy Chełmińskiej między ul. Żwirki i Wigury a ul Wodociągową i ul.Wybickiego
1/3 inne prace poprawiające lub umożliwiające korzystanie z dróg rowerowych
- korekta krawężników wystających ponad normatywną wysokość – niemal na wszystkich drogach rowerowych i pasach ruchu rowerowego
- korekta (spłaszczenie i dopasowanie do poziomu drogi rowerowej) profili poprzecznych przejazdów z posesji przez drogi rowerowe np. na Szosie Chełmińskiej
- uzupełnienie ubytków kostki wg potrzeb
- wałowanie odcinka żużlowego na trakcie pieszo-rowerowym między ul Bema a ul Balonową
- realizacja tzw. „tymczasowych ułatwień w ruchu rowerowym” przewidzianych w przyjętym programie rozwoju dróg rowerowych w Toruniu na lata 2007 i 2008
- oznakowanie istniejącego odcinka drogi rowerowej od Pl. Rapackiego do Alei 500-lecia
- likwidacja koszy na śmieci ze skrajni drogi rowerowej na Czerwonej Drodze (przy Multikinie)
- przeniesienie kiosku przylegającego do drogi rowerowej na ul. Żółkiewskiego w miejsce niekolidujące z drogą dla rowerów
W ZAKRESIE PRZYJĘTYCH I REALIZOWANYCH PROJEKTÓW DRÓG ROWEROWYCH
2/1 korekty w projekcie drogi rowerowej w pasie ul. Bydgoskiej
- zaprojektowanie i wykonanie włączenia drogi rowerowej w ul Przybyszewskiego
- zaprojektowanie i wykonanie włączenia drogi rowerowej do sieci alejek w Parku Miejskim na wysokości ul. Sienkiewicza
- zmiana nawierzchni przejazdów na posesje na nawierzchnię identyczną z nawierzchnią drogi rowerowej (podobno ten postulat będzie uwzględniony)
- właściwe oznakowanie w rejonie przejazdów na posesje – znaki poziome „przejazd rowerowy” i czytelne podporządkowanie wyjazdów wobec drogi rowerowej zgodnie z PoRD. Droga rowerowa znajduje się w pasie drogi publicznej nadrzędnej wobec wyjazdów z posesji
2/2 na drodze rowerowej Warneńczyka – Przy Kaszowniku
- udział przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowy Toruń w odbiorze prac na wymienionej drodze
2/3 na drodze rowerowej w pasie Szosy Chełmińskiej
- udział przedstawicieli Stowarzyszenia Rowerowy Toruń w skutecznej korekcie projektu zgodnie z wymogami przyszłych użytkowników drogi rowerowej
W ZAKRESIE NIEZBĘDNEJ MODERNIZACJI ULIC
3/1wymiana nawierzchni drogi rowerowej i chodnika w pasie ul. Gagarina od hoteli asystenckich do Szosy Okrężnej
3/2 naprawa nawierzchni ul. Barbarka (w porozumieniu ze służbami leśnymi)
sporządził:
Juliusz Wysłouch
27.03.2008