Komentarze użytkowników (4) |
julo,
2008-03-14 17:05:36
Przestrzegam przed "wyważaniem otwartych drzwi", które może świadczyć o nieznajomości przepisów RD - to w nawiązaniu do zdania z RZECZPOSPOLITEJ "Według Hyły rowerzysta jadący prosto ścieżką rowerową powinien mieć na skrzyżowaniu pierwszeństwo przed pojazdami, które skręcając przecinają tę ścieżkę". Przecież przepisy mówią jasno, że przy przekraczaniu skrzyżowania zawsze pojazd skręcający udziela pierwszeństwa jadącemu prosto, a rower to też pojazd, więc gdy jedzie prosto to ma pierwszeństwo. Po drugie art 27.1 PRD mówi "kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe". A zatem, jeśli droga rowerowa jest prawidłowo oznakowana, a na skrzyżowaniach namalowano "przejazdy dla rowerów" to rowerzysta MA PIERWSZEŃSTWO!!! I łaski nikt nie robi. Rzecz wyłącznie w przestrzeganiu przepisu. A nieudzielenie pierwszeństwa rowerzyście na "przejeździe" lub na drodze rowerowej poza jezdnią to 6 punktów karnych i mandat 350 zł. Tylko, że nikt tego nie egzekwuje, a my rowerzyści ustępujemy piratom w samochodach. Myślę, że kol. Hyła zna przepisy, tylko wkradło się jakieś nieporozumienie. |
pawel,
2008-03-14 18:31:25
no wlasnie julo sprawa nie jest tak oczywista jak mowisz. zgodnie a art 27.1 rowerzysta ma pierwszenstwo, ale TYLKO gdy jest na przejezdzie rowerowym. czyli jesli rower nie jest jeszcze na przejezdzie, a samochod skreca w prawo sygnalizujac skręt to rowerzysta musi zatrzymac sie i przepuscic samochod. poza tym interpretacja policji moze byc rozna, np taka ze rowerzysta wjechal na przejazd nie zachowujac ostroznosci wprost pod jadacy pojazd zgodnie z artykulem 33.4.1 mowiacym: "Na przejezdzie dla rowerzystow kierujacym rowerem zabrania sie: wjezdzania bezposrednio pod jadacy pojazd." Marcinowi H. chodzi przede wszytkim o wykreślony w 2001 art 27.2 ktory brzmial: ?Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze (ścieżce) dla rowerów, przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża? . wtedy sprawa bylaby jednoznaczna http://rowerowytorun.com.pl/postulowane-zmiany,33, Przytocze tutaj calosc argumentacji dotyczacej nieszczesliwego 27 artykulu: Art. 27. W ustępie 1 proponujemy wykreślić słowa ?i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe? ze względu na niezgodne ze znaczeniem użycie pojęcia ?pierwszeństwo? lub wykreślić ten ustęp w całości. UZASADNIENIE: Obecny zapis jest nielogiczny i wprowadza pomieszanie pojęć. ?Ustępowanie pierwszeństwa rowerzyście znajdującemu się na przejeździe? nie jest ustępowaniem pierwszeństwa, tylko nie potrąceniem rowerzysty. Istotą ustępowania pierwszeństwa jest zmniejszenie prędkości oraz zatrzymanie się w celu przepuszczenia innego pojazdu, tutaj: rowerzysty dopiero zbliżającego się do przejazdu. W tym samym artykule 27 należy przywrócić ustęp 2 w brzmieniu jak do roku 2001 lub doprecyzowanym: ?Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi jadącemu po drodze (ścieżce) dla rowerów, przebiegającej przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża? lub (doprecyzowany) ?Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, upewnić się, że nie stanowi zagrożenia ani utrudnienia dla innych uczestników ruchu i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu po drodze (ścieżce) dla rowerów, przecinającej jezdnię drogi, na którą wjeżdża i zbliżającemu się do przejazdu dla rowerów przez tę jezdnię?. UZASADNIENIE: Przywrócenie tego ustępu wynika z jednoznacznego zapisu Konwencji Wiedeńskiej (art. 16 ustęp 2) z 1968 roku, którą Polska ratyfikowała i która została opublikowana w Dzienniku Ustaw numer nr 5 poz. 40 z dnia 24 lutego 1988 roku. Ponadto zapis ten umożliwia poprawną organizację ruchu na skrzyżowaniach dróg z wydzielonymi drogami rowerowymi, jednoznacznie ustala pierwszeństwo i odpowiedzialność oraz eliminuje konieczność stosowania znaków drogowych i innych rozwiązań. Obecne zapisy Prawa o Ruchu Drogowym jawnie zachęcają kierowców samochodów skręcających w drogi poprzeczne do lekceważenia pieszych i rowerzystów, przekraczających jezdnie tych dróg. Prowadzi to do rosnącej liczby wypadków. W szczególności należy zwrócić uwagę na sytuacje, kiedy rowerzysta przekracza przejazd rowerowy na zielonym świetle i zostaje potrącony przez kierowcę samochodu skręcającego - również na zielonym świetle - w prawo. Jest to skutek nawyków wyrobionych między innymi przez obecne prawo. Przepisy i praktyka krajów o wyższym poziomie bezpieczeństwa ruchu drogowego szczególnie akcentują pierwszeństwo słabszych uczestników ruchu w takiej sytuacji. Na przykład w Niemczech karanym mandatem wykroczeniem jest samo zaniedbanie obejrzenia się przed zamierzonym prawoskrętem w prawo do tyłu. Polska filozofia przepisów jest w tej mierze odmienna. |
julo,
2008-03-14 18:42:52
No, niestety wygląda na to, że "lepiej już było". Uproszczono ów nieszczęsny art 27, a nawyki kierowców i totalne lekceważenie rowerzystów wzmagają niebezpieczeństwo. Jednak "mandatownik" mówi "za nieudzielenie pierwszeństwa rowerowi jadącemu drogą dla rowerów poza jezdnią - 6 p-tów i wspomniane 350 zł mandatu. Po prostu przepisy nie są spójne i jednoznaczne. |
pawel,
2008-03-14 19:27:42
no wlasnie przepisy nie sa jednoznaczne; co wiecej zyzwyczaj instruktorzy ucza kursantow, ze to rowerzysta ma pierwszenstwo na przejezdzie. jednak problem moze sie pojawic, gdy stanie sie jakies nieszczescie i policja tudziez sad zinterpretuje PoRD na niekorzysc rowerzysty. i to np rowerzysta - jesli przezyje - bedzie musial pokrywac koszta wypadku...
i wlasnie parlamentarna Grupa ma pomoc w naprawianiu tego typu "niedociagniec" i pilnowaniu, aby wiecej takich niedociagniec nie bylo. zobaczymy co z z tego wyjdzie... |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242