Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Aktualności

2024-03-18 Podsumowanie działalności Stowarzyszenia Rowerowy Toruń w 2023 roku

Zapraszamy do przeczytania krótkiego podsumowania działań Stowarzyszenia Rowerowy Toruń w 2023 roku. Podobnie jak w latach ubiegłych organizowaliśmy akcje i wydarzenia, które miały na celu promowanie komunikacji rowerowej wśród mieszkańców i mieszkanek Torunia. Staraliśmy się zachęcać Was do jak najczęstszego wyboru roweru w codziennych podróżach organizując wycieczki, masy, spotkania oraz gry i konkursy. Nie zapomnieliśmy też o monitorowaniu poczynań władz miasta i regionu w zakresie budowy infrastruktury rowerowej. Zapraszamy do lektury!

W 2023 roku zorganizowaliśmy pięć Rowerowych Mas Krytycznych, w których wzięło udział prawie 1200 uczestniczek i uczestników. Masy przejechały ulicami Torunia pod różnymi hasłami. Była masa wiosenna, wakacyjna, czy z okazji dnia bez samochodu. W październiku natomiast tradycyjnie już, masowym przejazdem przypominaliśmy o konieczności używania oświetlenia w sezonie jesienno-zimowym i przekonywaliśmy, że rower to pojazd całoroczny. No, może za wyjątkiem tych zimowych dni, gdy drogi rowerowe w Toruniu zamieniają się w lodowisko, bo władze miasta tradycyjnie już w okresie zimowym nie dbają o to aby je odśnieżyć. Apelujemy o to co roku, niestety bezskutecznie.

Dziękujemy wszystkim osobom, które brały udział w przejazdach. Pokazujecie, że jest dla kogo budować w Toruniu dobrej jakości infrastrukturę rowerową i to, że trzeba też o nią dbać przez cały rok! Liczymy na to, że w roku 2024 także będziemy razem promować rower jako najlepszy środek komunikacji w Toruniu.

W 2024 roku również planujemy organizację kilku rowerowych Mas Krytycznych. Najbliższa z nich już 23 marca! Rozpoczynamy witanie wiosny na Rynku Nowomiejskim o godzinie 16:00!

W 2023 roku realizowaliśmy działania w ramach projektu „Kocham Toruń – wybieram rower”, które miały na celu popularyzowanie komunikacji rowerowej. Udało nam się zorganizować trzydzieści edukacyjnych wycieczek i patroli rowerowych, jedenaście spotkań w ramach rowerowego biura pierwszej pomocy, siedem warsztatów rowerowych, pięć mas krytycznych, dwadzieścia cztery prelekcje w toruńskich szkołach, rowerową grę miejską typu alleycat, konkurs na relację z rowerowych wakacji, wizytę studyjną dla członków w Berlinie oraz debatę podsumowująca projekt. Cieszymy się i dziękujemy, że tak licznie braliście udział w rowerowych wydarzeniach, które dla Was przygotowaliśmy!

W ramach projektu powstał m.in. Raport o stanie infrastruktury rowerowej w Toruniu w latach 2018 – 2023 wraz z rekomendacjami, który możecie znaleźć TUTAJ>>.

Jak co roku, w ramach konkursu „Rowerowe Wakacje” czekaliśmy na Wasze relacje. Otrzymaliśmy świetne opisy i zdjęcia pokonanych tras po Danii, Islandii, szlakiem Green Velo oraz z polskiego wybrzeża i gór. Dziękujemy wszystkim autorkom i autorom za ich przygotowanie. Niech te relacje będą inspiracją dla innych osób przy planowaniu rowerowych podróży w 2024 roku.

Wszystkie relacje znajdziecie TUTAJ >>.

W czerwcu zorganizowaliśmy Rowerową Grę Miejską – Na tropie Mikołaja.

Jak przebiegała rywalizacja i na czym polega ta rowerowa gra możecie przeczytać TUTAJ>> 

We wrześniu w ramach Tygodnia Mobilności dziękowaliśmy Wam za to, że jeździcie rowerem po Toruniu! Przez trzy dni w różnych punktach Torunia rozdawaliśmy stowarzyszeniowe naklejki odblaskowe z napisem „Kocham Toruń wybieram rower” oraz wafelki.

We wrześniu w ramach wizyty studyjnej odwiedziliśmy Berlin, aby przetestować infrastrukturę rowerową stolicy Niemiec. Zapraszamy do przeczytania relacji i obejrzenia zdjęć wykonanych podczas naszej wizyty TUTAJ>>.

Pod koniec października przeprowadziliśmy dwie akcje "Rowerzysto bądź widoczny!" Przypominaliśmy o konieczności prawidłowego oświetlenia rowerów poprzez rozdawanie lampek tym, którzy tego oświetlenia nie posiadali. 60 % rowerzystek i rowerzystów miało pełne oświetlenie, 20 % miało lampkę z przodu lub z tyłu, a 20 % jechało bez sprawnego oświetlenia.

Pamiętajcie: białe lub żółte światło z przodu, czerwone z tyłu. Za brak oświetlenia można dostać mandat w wysokości 200 zł.

W 2023 roku interweniowaliśmy także u władz Torunia i regionu w sprawach dotyczących właściwego utrzymania i projektowania infrastruktury rowerowej. Zwracaliśmy m.in. uwagę na nieprawidłowości przy budowie infrastruktury rowerowej towarzyszącej budowie linii tramwajowej na osiedle JAR. Infrastruktura rowerowa, która powstała w ramach tej inwestycji, jest w dużej mierze niezgodna z projektem i obowiązującymi przepisami prawa. Nie zbudowano bardzo ważnego odcinka trasy rowerowej na fragmencie Szosy Chełmińskiej po stronie wschodniej, a ścieżka która powstała po stronie zachodniej ma nieprzepisową szerokość 1,82 m. Dodatkowo zwężono drogę rowerową na fragmentach ulic Długiej i Legionów oraz nie wybudowano wszystkich zaprojektowanych przejazdów rowerowych. W związku z tym wystosowaliśmy pismo do prezydenta Torunia z prośbą o wyjaśnienia oraz interwencję. Zapraszamy do zapoznania się z pismem i odpowiedzią jaką na nie otrzymaliśmy: LINK>>  oraz artykułem na ten temat  LINK>>

Od wielu lat apelujemy też o połączenie trasy rowerowej Toruń-Chełmża z drogami rowerowym na terenie Torunia. Niestety bezskutecznie. Efekt ciągle pozostaje ten sam – nie ma żadnego bezpiecznego połączenia tych tras. Tunel wybudowany pod torami kolejowymi nigdy nie został otwarty, a przystanek kolejowy Katarzynka po około miesiącu został zamknięty ze względu na brak możliwości dojścia/dojazdu do niego. Nie wiemy też czy przy przebudowywanej DK91 powstanie infrastruktura rowerowa, bo GDDKiA nie udziela nam na ten temat informacji. Z pismem w tej sprawie możecie zapoznać się tutaj: LINK>> 

Wszystkie pisma znajdziecie w dziale korespondencja >>.

Niestety w 2023 roku nie uległa poprawie „współpraca” z władzami miasta i regionu w zakresie rozwoju i promowania komunikacji rowerowej. Opinie i propozycje naszego stowarzyszenia nie są brane pod uwagę, a potrzeby rowerzystów i rowerzystek są uwzględniane zaledwie w minimalnym zakresie. Nie są też wprowadzane żadne innowacyjne rozwiązania drogowe, które dawałyby osobom poruszającym się na rowerach więcej udogodnień. Nie zostały przeprojektowane cykle sygnalizacji świetlnych na kluczowych skrzyżowaniach (dalej niechronieni uczestnicy ruchu drogowego – piesi i rowerzyści najdłużej oczekują na zielone światło, a w wielu miejscach nie mogą pokonać skrzyżowania w jednym cyklu światła zielonego). Drogi rowerowe są czyszczone zbyt rzadko, zieleń nie jest odpowiednio pielęgnowana, a po zmroku na wielu trasach jest zwyczajnie ciemno, bo nie palą się lampy. Brakuje jakiejkolwiek polityki rowerowej, która zapewniałaby w naszym mieście przemyślany i zrównoważony rozwój tej formy transportu. Trudno zatem wierzyć w zapewnienia władz miasta, że bezpieczeństwo oraz komfort jazdy rowerzystek i rowerzystów są jakoś szczególnie brane pod uwagę.

Jeśli zatem widzicie, że na Waszych codziennych trasach rowerowych komfort jazdy na rowerze spadł lub coś zagraża bezpieczeństwu Waszemu i innych osób – interweniujcie u władz miasta i odpowiednich jednostek zajmujących się transportem i utrzymaniem porządku w mieście. Piszcie pisma, wysyłajcie zdjęcia, informujcie też nas o takich sytuacjach – w miarę możliwości będziemy starali się pomóc (nasz adres mailowy: stow(małpa)rowerowytorun.com.pl). Im więcej osób będzie aktywnie działać na rzecz poprawy sytuacji rowerzystów w mieście tym większa szansa na realną poprawę. Brak reakcji to przyzwolenie na pogarszanie warunków do jazdy rowerem po Toruniu, a tego przecież nie chcemy!

Wszystkie informacje o działaniach, które podejmujemy znajdziecie na naszej stronie internetowej oraz profilu Facebook>>.

Zaglądajcie, czytajcie, wklejajcie zdjęcia – zarówno strona, jak i profil na Facebooku to źródło informacji o tym co ważnego rowerowego dzieje się w Toruniu i nie tylko. Jeśli chcecie podzielić się z innymi jakimiś ważnymi informacjami związanymi z tematyką rowerową, macie pomysł jak zachęcić innych do częstszego korzystania z rowerów, chcecie zorganizować jakieś rowerowe wydarzenie – piszcie i informujcie, te strony są dla Was!

Możecie także wspierać Stowarzyszenie Rowerowy Toruń przekazując 1,5% podatku na nasze działania statutowe. Status organizacji pożytku publicznego mamy od 2016 roku. Nasz numer KRS: 0000299242. Uzyskane w ten sposób wsparcie przeznaczymy m.in. na działania związane z promowaniem bezpiecznych zasad poruszania się wśród rowerzystów oraz propagowanie komunikacji rowerowej wśród mieszkańców. Tutaj>> znajdziecie informacje jak przekazać 1,5% na nasze stowarzyszenie. Z góry dziękujemy za wsparcie!

Jeśli ktoś z Was chciałby dołączyć do naszego stowarzyszenia i pomagać nam organizować pro rowerowe akcje popularyzujące rower jako świetny środek transportu w mieście to zapraszamy. Możecie do nas pisać przez formularz kontaktowy znajdujący się na tutaj>> lub bezpośrednio na adres mejlowy: stow(małpa)rowerowytorun.com.pl.

Dziękujemy firmie AIS.PL za to, że wspiera od wielu lat naszą działalność i dzięki temu możemy realizować nasze pro rowerowe akcje. Dziękujemy także innym darczyńcom, którzy wspierają nas fundując nagrody dla uczestników i uczestniczek rowerowych mas krytycznych. Na koniec dziękujemy wszystkim rowerzystkom i rowerzystom, którzy w mniejszym lub większym stopniu wspierają i popierają nasze działania!



wyedytowano: 2024-03-18 20:50
aktywne od dnia: 2024-03-18 20:24
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook