We wrześniu 2023 r. w ramach wizyty studyjnej odwiedziliśmy Berlin, aby przetestować infrastrukturę rowerową stolicy Niemiec. Jest ona różnej jakości, przeważają jednokierunkowe pasy bądź drogi rowerowe. Co ważne trasy zachowują ciągłość; wyznaczane są także objazdy na czas prowadzenia robót drogowych. Oczywiście do ideału jeszcze sporo brakuje, warunki do jazdy rowerem różnią się znacznie pomiędzy dzielnicami. Pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa jazdy wpływa kulturalne zachowanie kierowców względem rowerzystów. W Berlinie kierowcy zdecydowanie lepiej widzą rowerzystów, gdyż bardziej rozglądają się na boki podczas jazdy, szczególnie w obrębie skrzyżowań. Prosta, ale skuteczna metoda na poprawę bezpieczeństwa na drodze... Zapraszamy do obejrzenia zdjęć wykonanych w dniach 7-10 września 2023 r.
Obustronne pasy rowerowe na ulicy z torowiskiem tramwajowym. |
Trasa rowerowa z dopuszczonym warunkowo ruchem samochodowym. |
Pas rowerowy do jazdy na wprost oraz do jazdy w prawo. |
Śluza do skrętu w lewo. |
Frankfurter Allee. |
Ochrona drzewa z zachowaniem parametrów trasy rowerowej. |
Karl Marx Allee. |
Śluza do skrętu w lewo wraz z sygnalizatorem. |
Fragmentami naprawdę szeroko. |
Jednokierunkowa droga rowerowa. |
Pas rowerowy został poszerzony dwukrotnie. W niektórych miejscach zostawiono możliwość parkowania przy krawędzi jezdni w zatoce. |
Pas do lewoskrętu z prawej strony. |
Tak kiedyś budowano jednokierunkowe drogi rowerowe w Berlinie. Zdecydowanie się od tego dochodzi. |
Pozostałości Muru Berlińskiego. |
Bardziej jak jednokierunkowa droga rowerowa niż pas rowerowy. |
Jednokierunkowa droga rowerowa w obrębie przystanku. |
Niektórzy jeżdżą pod prąd. |
Fahrradstraße czyli ulica rowerowa - tu rowerzysta ma pierwszeństwo. |
Objazd na trasie rowerowej wyznaczony kolorem żółtym. |
Parkowanie dostawcy na pasie jezdni a nie pasie rowerowym. |
Infrastruktura rowerowa w przebudowie. |
Parking rowerowy w miejscu parkingów dla samochodów. |
Wieża telewizyjna. |
Nad Szprewą. |
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242