Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest piątek 19 kwietnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Pismo do Prezydenta Torunia Michała Zaleskiego w sprawie usterek na ciągu pieszo-rowerowym na przebudowanym moście im. Piłsudskiego + ODPOWIEDŹ

Toruń, 24 maja 2022 r.

RT 1/2022

Pan Michał Zaleski

Prezydent Miasta Torunia

 

Dotyczy: rozbudowy mostu drogowego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Toruniu.

 

Szanowny Panie Prezydencie,

 

W dniu 30 kwietnia 2022 roku zakończona została przebudowa mostu drogowego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. Na przeprawie zamontowane zostały nowe wsporniki chodnikowe, dzięki czemu możliwe stało się poszerzenie dwumetrowych chodników do szerokości 4,2 metra, co pozwoliło na wydzielenie przestrzeni zarówno dla pieszych jak i rowerzystów. Bardzo nas cieszy ta przebudowa, gdyż warunki dla ruchu rowerowego na moście im. J. Piłsudskiego znacząco się poprawiły. Niestety nie wszystkie rozwiązania zostały wykonane odpowiednio, co negatywnie odbija się na komforcie rowerowych podroży przez most oraz wpływa na bezpieczeństwo osób korzystających z przeprawy. Przy inwestycji wartej około 132 mln złotych takie rozwiązania nie powinny mieć miejsca.

W związku z tym, że docierają do nas liczne głosy w tej sprawie od zaniepokojonych mieszkańców i mieszkanek Torunia prosimy o usunięcie tych nieprawidłowości.

  1. Proszę o usunięcie listw progowych dylatacyjnych, które znajdują się na obu poszerzonych ciągach pieszo-rowerowych. Po każdej stronie jest ich 7 sztuk. Progi mają wysokość 14 mm. Nie jest zgodne z przepisami aby na drodze rowerowej znajdowały się uskoki poprzeczne o wysokości ponad 10 mm. Progi są bardzo niekomfortowe, narażają rowerzystów na nagłe podrzucanie. Stwarza to niebezpieczeństwo utraty panowania nad pojazdem, wypadnięcia przedmiotów z koszyka, itp. Bardzo proszę o zastosowanie innego rozwiązania, które nie będzie narażać rowerzystów na nagłe podrzucanie i wstrząsy. (zdjęcie nr 1).
  2. Proszę o rozwiązanie problemu z odwodnieniem na ciągu pieszo-rowerowym. Zastosowane studnie odpływowe mają za małą średnicę (90 mm) oraz są rozmieszczone zbyt rzadko (jedna studnia odpływowa na przęsło, dla jezdni wynosi to odpowiednio między 14-28 studni na przęsło po każdej stronie). Otwory są już zapchane, a w rynnach doprowadzających stoi woda kilkanaście godzin po ostatnim opadzie. (zdjęcie nr 2).
  3. Proszę ponadto o przykrycie rynien odprowadzających wodę np. kratownicą, gdyż wpływają one bezpośrednio na bezpieczeństwo podróży. Mniej doświadczeni użytkownicy rowerów, osoby starsze czy dzieci mogą wjechać kołem w rynnę i ulec wypadkowi. Dodatkowo kratownica zapobiegnie wpadaniu w rynny śmieci, które zapychają studnie.
  4. Proszę o likwidację uskoku na krawężniku po stronie wschodniej przeprawy zlokalizowanym na wysokości ul. Dybowskiej.
  5. Proszę o zagospodarowanie terenu pod mostem na lewym brzegu. Pod mostem nie zapewniono żadnej utwardzonej ścieżki, która pozwalałaby komfortowo przedostać się czy to pieszo czy rowerem w kierunku ul. Dybowskiej. Po zejściu/zjechaniu platformą podjazdową trafia się prosto w piach.
  6. Proszę o przeprojektowanie sygnalizacji świetlnej na Placu Daszyńskiego, po stronie południowej, tak aby piesi i rowerzyści mieli możliwość pokonania skrzyżowania w jednym cyklu światła zielonego, tak jak to miało miejsce przed rozpoczęciem przebudowy mostu im. J. Piłsudskiego. Przebudowa się już zakończyła, natomiast rowerzyści w dalszym ciągu mają 5 sekund światła zielonego na przejazd przez prawoskręt prowadzący na most im. gen. Zawackiej. To sprawia, że dla osób jadących od strony osiedla Rubinowo jest to praktycznie niemożliwe. Dyskryminuje to osoby, które wybrały rower jako środek transportu po Toruniu i negatywnie wpływa na rozwój komunikacji rowerowej.
  7. Proszę o pilne rozwiązanie problemów związanych z ruchem pieszym i rowerowym pod wiaduktem kolejowym w obrębie Placu Armii Krajowej. Najlepszym rozwiązaniem będzie budowa tunelu dla rowerzystów po stronie zachodniej, co umożliwi skomunikowanie lewobrzeża z centrum. O takie rozwiązanie nasze stowarzyszenie oraz inne organizacje pozarządowe działające w Toruniu apelują od lat.

Proszę o odpowiedź w jaki sposób i kiedy usterki wymienione w punkcie 1-5 zostaną usunięte. Pozostawienie ich w takim kształcie będzie niestety źle wpływać na komfort jazdy rowerem, może też prowadzić do występowania kolizji i wypadków z udziałem rowerzystów. Szkoda byłoby aby tak długo wyczekiwana poprawa warunków ruchu na moście dla pieszych i rowerzystów była popsuta przez te nie najlepsze rozwiązania. Mamy nadzieję, że również propozycje opisane w punkcie 6 i 7 zostaną wprowadzone w życie, tak szybko jak to możliwe. Liczę na to, że Pan Prezydent znajdzie rozwiązanie dla tych problemów.

 

Z poważaniem

 

Joanna Jaroszyńska

Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

 

Załącznik:

Zdjęcie nr 1 – Progowa listwa dylatacyjna o wysokości 14 mm

Zdjęcie nr 2 – Zapchana studnia i woda stojąca w rynnie.

Toruń, 10 czerwca 2022 r.

MZD.DN 200/2022

 

Pani

Joanna Jaroszyńska

Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

 

Szanowna Pani,

w odpowiedzi na Pani pismo, znak : RT 1/2022 z dnia 24 maja 2022 r. (wpływ 25 maja 2022 r.), w sprawie niektórych rozwiązań dla rowerzystów, które zostały nieodpowiednio wykonane w ramach zadania pn.: „Rozbudowa mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu”, informuję, że wszystkie przedstawione przez Panią kwestie zostały wnikliwie zbadane i zweryfikowane.

1.       Dylatacja na ścieżce rowerowej na moście – określana przez Panią „listwą progową dylatacyjną” – jest niezbędnym elementem konstrukcyjnym przeprawy, zapobiegającym powstawaniu nadmiernych naprężeń w konstrukcji, powstających w związku ze zmianami temperatury i obciążeniami eksploatacyjnymi. Ponadto konsekwencją układu konstrukcyjnego mostu, który został wzniesiony w obecnej lokalizacji w latach 30-tych ubiegłego wieku, a składającego się z niezależnych długich przęseł (kratownic), jest to, że w wyniku zmian temperatury zakończenia obu stykających się przęseł kompozytowej płyty chodnika podnoszą się lokalnie do góry (na samych końcach), powodując powstawanie miejscowego wyboju. Stąd też zastosowane obecnie rozwiązania. Wykonano je zgodnie z wymaganiami dotyczącymi mostów, gdzie dylatacje są celowo utworzonymi szczelinami (przerwami) w nawierzchni. Nie są one punktowym uskokiem, czy wybojem, o wskazywanej przez Panią wysokości 14 mm. Wręcz przeciwnie – są one równomiernym, łukowym wyniesieniem, rozłożonym na całej długości blachy, przykrywającej urządzenie dylatacyjne na chodniku (szerokości ok. 30 cm). Mimo, iż wymóg określony w & 48 ust.1 Rozporządzenia o drogach publicznych nie dotyczy mostów, zastosowano ten przepis i uskok konstrukcyjny, wynikający w pracy przęseł mostu, został w ramach dylatacji wyłagodzony.

Pragnę ponadto zauważyć, że ścieżka rowerowa na moście to jednak nie to samo, co trakt rowerowy w terenie. Możliwość ucieczki na pobocze w przypadku w przypadku zagrożenia kolizją ze strony innego rowerzysty, czy pieszego na tego typu obiekcie jest praktycznie niemożliwa. Dlatego wyżej wspomniane elementy dylatacyjne, stanowią jednocześnie naturalne progi spowalniające prędkość rowerzystów na prostym – prawie kilometrowym – odcinku drogi. Oczywiście – zmniejsza to komfort jazdy, ale dotyczy to tylko większych prędkości – tak jak w przypadku progu zwalniającego na drodze. Należy pamiętać, że rozwijanie nadmiernej prędkości przez rowerzystów może być niebezpieczne nie tylko dla innych rowerzystów, ale – przede wszystkim – dla poruszających się obok pieszych, a zapewnienie bezpieczeństwa najmniej chronionym uczestnikom ruchu drogowego dla nas jest priorytetem.

Dodatkowym zjawiskiem oprócz pojawiającej się szczeliny jest tzw. kąt obrotu końców przęseł. Tutaj zakończenia obu stykających się przęseł cienkiej płyty chodnika podnoszą się lokalnie (na samych końcach) do góry, powodując punktowy wybój. Jest to wynikiem rzeczywistego układu konstrukcyjnego, wybudowanego 90-lat temu mostu, składającego się z niezależnych długich przęseł (kratownic). W przypadku konstrukcji „ciągłych” jak np. most gen. E. Zawackiej takiego efektu już nie ma. Podobnie na jezdni drogowej, gdzie sztywność płyty drogowej jest dużo większa niż cienkiej płyty kompozytowej na chodniku.

 

2.       Pracownicy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu na bieżąco kontrolują odwodnienie na moście. 1 czerwca 2022 r. na wpustach przy ścieżce pieszo-rowerowej istniejące dotąd sitka, które często były zapychane przez śmieci, zastąpiono „siatką” z prętów stalowych. Nowe rozwiązanie ogranicza możliwość przedostawania się do kolektora deszczowego większych elementów, takich jak puszki, czy butelki, ale pozwala swobodnie przepływać wodzie. Dzień później, 2 czerwca 2022 r., w czasie deszczu, sprawdzono drożność wpustów i nie stwierdzono pojawienia się żadnych problemów.

3.       W dokumentacji projektowej nie ma przykrycia rynny wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej. Rozwiązanie to zastosowano w celu łatwiejszego dostępu do odwodnienia dla jego bieżącego utrzymania. Z obserwacji, które potwierdzają również ślady na ścieżce, wynika że rowery poruszają się raczej w bezpiecznej – 30 centymetrowej – odległości od rynny. Jednak w reakcji na Pani sygnał Miejski Zarząd Dróg w Toruniu wspólnie z Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia rozważy wprowadzenie ograniczenia prędkości do 20km/h na ciągu pieszo-rowerowym. Ostateczna decyzja w tej sprawie zostanie podjęta przez Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

4.       Zjazd z pochylni dla osób niepełnosprawnych (od strony placu Armii Krajowej) z uwagi na teren zalewowy, nie może być wykonany z trwałych, betonowych elementów. Na takich terenach stosuje się kruszywo zagęszczone, które zostało ułożone zarówno przy pochylni jak i schodach przy podporze P6.

5.       Obecnie, na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, przeprowadzane są badania natężenia ruchu drogowego na placu Daszyńskiego, co pozwoli na opracowanie projektu zmiany organizacji ruchu drogowego i działania sygnalizacji świetlnej. Na podstawie w/w badań wytyczona zostanie odpowiednia liczba pasów ruchu w każdym z kierunków oraz ustalona długość czasu włączenia sygnału zielonego dla pojazdów samochodowych i pozostałych uczestników ruchu tj. pieszych oraz rowerzystów. Wprowadzanie zmian w organizacji ruchu drogowego na placu Daszyńskiego planowane jest na przełom czerwca i lipca 2022 roku.

6.       Rozwiązanie problemów związanych z ruchem pieszym i rowerowym pod wiaduktem kolejowym w obrębie placu Armii Krajowej nastąpi w ramach kompleksowej przebudowy placu. Temat ten stanowi część większej inwestycji, jaką jest budowa Trasy Staromostowej na odcinku od placu Armii Krajowej do ulicy Andersa. W tym roku w budżecie miasta zostały zarezerwowane środki na rozpoczęcie prac projektowych.

Dziękuję Pani za zgłoszone kwestie, mam nadzieję, że wszystkie podnoszone przez Panią kwestie zostały wyjaśnione.

 

Z poważaniem

Prezydent Miasta Torunia

Michał Zaleski

 

Otrzymują:

1.       adresat

2.       a/a



wyedytowano: 2022-07-26 22:18
aktywne od dnia: 2022-05-25 16:50
drukuj  
Komentarze użytkowników (3)
asiao-o, 2022-08-05 21:01:06
Radio Gra 15 lipca 2022 informowało, że "Na placu Daszyńskiego w Toruniu zmieni się organizacja ruchu. Nowa ma zostać wprowadzona do końca sierpnia tego roku." Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej mówi, że: "Tym samym zwiększymy również czas świecenia zielonego światła na przejściu dla pieszych i przejeździe rowerowym".
W odpowiedzi, którą otrzymaliśmy informowano nas, że: "Wprowadzanie zmian w organizacji ruchu drogowego na placu Daszyńskiego planowane jest na przełom czerwca i lipca 2022 roku."
Chyba opornie to idzie, ale nieważne, rowerzyści mogą sobie przecież postać na środku skrzyżowania, bo kogo tak naprawdę to obchodzi...
Link do informacji z Radia Gra: https://gra.fm/beda-zmiany-na-placu-daszynskiego.html
pietruch, 2022-08-10 18:26:54
Ktoś tu kpiny sobie z nas robi. Z opisu oraz ze zdjęcia jasno wynika, że problemem jest listwa przykrywająca dylatację (w kształcie progu zwalniającego), a nie sama dylatacja. Po co ktoś w imieniu Prezydenta tłumaczy nam co to jest dylatacja i dlaczego jest potrzebna. Przecież to jest oczywiste.  :rolleyes:
Emilia, 2023-03-19 10:52:26
Co oni pisali o przeorganizowaniu świateł na przełomie VI/VII na Pl. Daszyńskiego? Przecież tam dalej jest 5 sekund na przejazd. Przynajmniej ja żadnego wydłużenia czasu zielonego światła nie zauważyłam
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook