RT 7/2019
Toruń, 25.06.2019
Pan
Michał Zaleski
Prezydent Miasta Torunia
Szanowny Panie Prezydencie,
Przy skrzyżowaniu ulic Przy Skarpie i Konstytucji 3 Maja ustawione zostały barierki na drodze rowerowej. Barierki ustawiono przy dojeździe do przejazdu rowerowego. Zmuszają one rowerzystów do zmiany toru jazdy, stwarzają niebezpieczeństwo zahaczenia o nie oraz kolizji z rowerzystą jadącym z naprzeciwka. Skupianie uwagi na omijaniu barierek odwraca uwagę od uważnego obserwowania drogi przez rowerzystę zbliżającego się do przejazdu rowerowego.
Zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym to kierowca zbliżając się do przejazdu rowerowego powinien zachować szczególną uwagę oraz ustąpić rowerzyście pierwszeństwa przejazdu. Obecne rozwiązanie jest niejako przyzwoleniem dla kierowców samochodów na szybszą jazdę w tym miejscu i nieudzielanie rowerzystom pierwszeństwa przejazdu. Zastosowane rozwiązanie nie tylko nie zwiększa bezpieczeństwa rowerzystów w tym miejscu, a wręcz je pogarsza.
Ponadto, zastosowane rozwiązanie jest niezgodne ze standardami rowerowym, które obowiązują w Toruniu, przepisami prawa o ruchu drogowym oraz Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Proszę Pana Prezydenta o interwencję w tej sprawie i doprowadzenie do demontażu barier.
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Komentarze użytkowników (4) |
trurl,
2019-06-29 19:50:08
Temat wzbudził sporą sensację na portalu społecznościowym, ba nawet znalazła się jedna osoba, która zasugerowała, że to Wasz pomysł jest. Spróbuję odszukać i "wyprostować". Dzięki za to pismo! |
Rubikon,
2019-07-15 23:33:32
Podejrzewam, że te barierki to skutek wypadku, w którym zginęła tam rowerzystka. Od tego wydarzenia minęły już prawie trzy lata, przez ten czas najwyraźniej urzędnicy myśleli, myśleli, aż wymyślili. Choć dość nieprzyjemna, lepszym pomysłem jest już chyba zmiana przebiegu drogi rowerowej przed skrzyżowaniem ulicy Olimpijskiej i Jarocińskiej, powodująca konieczność zachowania większej ostrożności zamiast jazdy z pełną prędkością. Nawiasem mówiąc, w ciągu jednej z dróg rowerowych w okolicy Torunia też jest tego typu rozwiązanie, znajduje się ono jednak przed przejściem dla pieszych. |
Rubikon,
2019-07-15 23:35:09
Dla jasności: mam tu na myśli barierki ustawione przed tym przejściem. |
skator,
2020-02-10 17:37:44
Rubikon, tam nawet jak nie było barierek to nie można było wlecieć z pełną prędkością z żadnej strony - od strony lasu jest podbicie na krawężnik a od strony Konstytucji 3 Maja jest "eska" i trzeba zawijać Z relacji "równoległych" do jezdni oczywiście też nie (zakręt 90 stopni). W dodatku widoczność jet doskonała - brak obiektów zasłaniających szerokie pole widzenia, w szczególności jakichś krzewów czy gęstych/grubych drzew. A ona rowerzystka zginęła nie w wyniku prędkości. Ona jechała za rowerzystą - kierowca autobusu przepuścił rowerzystę i nierozważnie ruszył. I wtedy wjechała rowerzystka. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242