RT 6/2018 Toruń,
5 lipca 2018 r.
Pan Michał Zaleski
Prezydent Miasta Torunia
Dotyczy konsultacji społecznych planu zagospodarowania terenów na osiedlu tzw. JAR, planu zagospodarowania „Rudelki”, planu rewitalizacji Parku Tysiąclecia.
W związku z opublikowaniem odpowiedzi w trzech raportach po konsultacyjnych na wystosowane przez Stowarzyszenie Rowerowy Toruń uwagi>> do projektów rewitalizacyjnych dla terenów Park Tysiąclecia, Rudelka i tereny zielone na osiedlu Jar proszę o ponowne przeanalizowanie odrzuconych uwag przekazanych w ramach przeprowadzonych w kwietniu/maju 2018 roku konsultacji ze względu na przyszłą funkcjonalność powyższych terenów.
1. Park Tysiąclecia
Proszę o uzasadnienie celowości przeprowadzania konsultacji społecznych w momencie gdy podjęta już była decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 5 lutego 2018 co do konieczności stosowania w Parku Tysiąclecia wyłącznie naturalnych nawierzchni dla ciągów pieszych i rowerowych. Tym samym mieszkańcy pozbawieni zostali możliwości decydowania o jednej z najważniejszych kwestii związanych z przyszłą użytecznością parku, co było podnoszone na spotkaniach konsultacyjnych oraz w pismach.
Stosowanie nawierzchni naturalnych na drogach rowerowych i ciągach pieszych nie ma uzasadnienia, gdyż znacząco pogarsza komfort podróży pieszych i rowerowych. Obecnie w Parku Tysiąclecia znajdują się zniszczone drogi asfaltowe, które wymagają remontu. Niemniej główne ciągi komunikacyjne powinny być wykonane z nawierzchni asfaltowych. Z Parku Tysiąclecia korzysta wielu pieszych oraz rowerzystów, dla których tereny parkowe stanowią ważne skróty komunikacyjne z osiedla Stawki w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego. Zastosowanie nawierzchni naturalnych na ciągach pieszych i rowerowych pogorszy warunki do ruchu, ponadto utrudni znacząco lub całkowicie uniemożliwi korzystanie z tych ciągów przez osoby jeżdżące na rolkach, wrotkach, deskorolkach czy hulajnogach. Parki są miejscami, z których korzystają rodzice i opiekunowie z dziećmi i to one głównie korzystają z tego typu pojazdów oraz uczą się jeździć na rowerze. Tymczasem jak pokazują ostatnie przykłady zmodernizowanych terenów zielonych (Ogród Muzyków, alejki w lesie Na Skarpie, alejki w Parku na Placu Rapackiego, ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy ul. Niesiołowskiego, a ul. Olsztyńską) źle dobrane materiały nawierzchni naturalnych i ich niewłaściwe ułożenie eliminują możliwość korzystania z tych miejsc w sposób zapewniający komfort użytkowania. Ponadto nawierzchnie naturalne generują większe koszty utrzymania i wymagają częstszych prac naprawczych.
Proszę zatem o ponowne przeanalizowanie możliwości zastosowania nawierzchni asfaltowych na głównych ciągach pieszych i rowerowych w Parku Tysiąclecia. Proszę o nakłonienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do zmiany tej bardzo niekorzystnej dla użytkowników parku decyzji.
Proszę o ponowne rozważenie możliwości połączenia głównej alei Parku Tysiąclecia z ul. Złotą jako ciągu pieszo-rowerowego o szerokości minimum 2 m., możliwości połączenia głównej alei Parku Tysiąclecia z ul. Białą jako ciągu pieszo-rowerowego, możliwości połączenia głównej alei Parku Tysiąclecia z drogą przebiegającą wzdłuż boiska jako ciągu pieszo-rowerowego, możliwości oznakowania jako ciągu pieszo-rowerowego odcinka ciągu pieszego pomiędzy ul. Idzikowskiego, a ul. Kniaziewicza na wysokości numeru 21.
Są to ważne ciągi komunikacyjne, z których korzystają również rowerzyści dlatego warto przy okazji kompleksowej modernizacji parku polepszyć warunki do ruchu rowerowego, które w żaden sposób nie pogorszą warunków ruchu pieszego, a wręcz przeciwnie. Stwarzanie dla ruchu rowerowego alternatyw w postaci tras rowerowych prowadzonych przez tereny zielone jest równie istotne co zapewnianie tras przy drogach z ruchem samochodowym. Tzw. zielone trasy rowerowe są doskonałą alternatywą dla ulic z ruchem samochodowym i z powodzeniem mogą pełnić rolę ważnych łączników pomiędzy poszczególnymi trasami oraz uzupełniać sieć dróg rowerowych w mieście.
2. Rudelka, tereny zielone na osiedlu Jar
Proszę o ponownie przeanalizowanie możliwości wykonania głównych ciągów pieszych i rowerowych z nawierzchni asfaltowych. Uzasadnienie jak w punkcie pierwszym.
Mam nadzieję, że Pan Prezydent ponownie przeanalizuje słuszność uwag zawartych w powyższym piśmie i podejmie decyzje, które będę korzystne dla mieszkańców Torunia i dzięki którym zrewitalizowane tereny zielone będę służyć mieszkańcom przez wiele kolejnych lat zapewniając komfort i bezpieczeństwo użytkowania.
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Do wiadomości:
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji
Wydział Środowiska i Zieleni
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242