Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Pismo dotyczące konsultacji społecznych planu zagospodarowania terenów na osiedlu tzw. JAR, planu zagospodarowania „Rudelki”, planu rewitalizacji Parku Tysiąclecia

RT 6/2018 Toruń,

5 lipca 2018 r.

 

Pan Michał Zaleski

Prezydent Miasta Torunia

 

Dotyczy konsultacji społecznych planu zagospodarowania terenów na osiedlu tzw. JAR, planu zagospodarowania „Rudelki”, planu rewitalizacji Parku Tysiąclecia.

 

W związku z opublikowaniem odpowiedzi w trzech raportach po konsultacyjnych na wystosowane przez Stowarzyszenie Rowerowy Toruń uwagi>> do projektów rewitalizacyjnych dla terenów Park Tysiąclecia, Rudelka i tereny zielone na osiedlu Jar proszę o ponowne przeanalizowanie odrzuconych uwag przekazanych w ramach przeprowadzonych w kwietniu/maju 2018 roku konsultacji ze względu na przyszłą funkcjonalność powyższych terenów.

 

1. Park Tysiąclecia

Proszę o uzasadnienie celowości przeprowadzania konsultacji społecznych w momencie gdy podjęta już była decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 5 lutego 2018 co do konieczności stosowania w Parku Tysiąclecia wyłącznie naturalnych nawierzchni dla ciągów pieszych i rowerowych. Tym samym mieszkańcy pozbawieni zostali możliwości decydowania o jednej z najważniejszych kwestii związanych z przyszłą użytecznością parku, co było podnoszone na spotkaniach konsultacyjnych oraz w pismach.

Stosowanie nawierzchni naturalnych na drogach rowerowych i ciągach pieszych nie ma uzasadnienia, gdyż znacząco pogarsza komfort podróży pieszych i rowerowych. Obecnie w Parku Tysiąclecia znajdują się zniszczone drogi asfaltowe, które wymagają remontu. Niemniej główne ciągi komunikacyjne powinny być wykonane z nawierzchni asfaltowych. Z Parku Tysiąclecia korzysta wielu pieszych oraz rowerzystów, dla których tereny parkowe stanowią ważne skróty komunikacyjne z osiedla Stawki w kierunku mostu im. J. Piłsudskiego. Zastosowanie nawierzchni naturalnych na ciągach pieszych i rowerowych pogorszy warunki do ruchu, ponadto utrudni znacząco lub całkowicie uniemożliwi korzystanie z tych ciągów przez osoby jeżdżące na rolkach, wrotkach, deskorolkach czy hulajnogach. Parki są miejscami, z których korzystają rodzice i opiekunowie z dziećmi i to one głównie korzystają z tego typu pojazdów oraz uczą się jeździć na rowerze. Tymczasem jak pokazują ostatnie przykłady zmodernizowanych terenów zielonych (Ogród Muzyków, alejki w lesie Na Skarpie, alejki w Parku na Placu Rapackiego, ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy ul. Niesiołowskiego, a ul. Olsztyńską) źle dobrane materiały nawierzchni naturalnych i ich niewłaściwe ułożenie eliminują możliwość korzystania z tych miejsc w sposób zapewniający komfort użytkowania. Ponadto nawierzchnie naturalne generują większe koszty utrzymania i wymagają częstszych prac naprawczych.

Proszę zatem o ponowne przeanalizowanie możliwości zastosowania nawierzchni asfaltowych na głównych ciągach pieszych i rowerowych w Parku Tysiąclecia. Proszę o nakłonienie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do zmiany tej bardzo niekorzystnej dla użytkowników parku decyzji.

Proszę o ponowne rozważenie możliwości połączenia głównej alei Parku Tysiąclecia z ul. Złotą jako ciągu pieszo-rowerowego o szerokości minimum 2 m., możliwości połączenia głównej alei Parku Tysiąclecia z ul. Białą jako ciągu pieszo-rowerowego, możliwości połączenia głównej alei Parku Tysiąclecia z drogą przebiegającą wzdłuż boiska jako ciągu pieszo-rowerowego, możliwości oznakowania jako ciągu pieszo-rowerowego odcinka ciągu pieszego pomiędzy ul. Idzikowskiego, a ul. Kniaziewicza na wysokości numeru 21.

Są to ważne ciągi komunikacyjne, z których korzystają również rowerzyści dlatego warto przy okazji kompleksowej modernizacji parku polepszyć warunki do ruchu rowerowego, które w żaden sposób nie pogorszą warunków ruchu pieszego, a wręcz przeciwnie. Stwarzanie dla ruchu rowerowego alternatyw w postaci tras rowerowych prowadzonych przez tereny zielone jest równie istotne co zapewnianie tras przy drogach z ruchem samochodowym. Tzw. zielone trasy rowerowe są doskonałą alternatywą dla ulic z ruchem samochodowym i z powodzeniem mogą pełnić rolę ważnych łączników pomiędzy poszczególnymi trasami oraz uzupełniać sieć dróg rowerowych w mieście.

 

2. Rudelka, tereny zielone na osiedlu Jar

Proszę o ponownie przeanalizowanie możliwości wykonania głównych ciągów pieszych i rowerowych z nawierzchni asfaltowych. Uzasadnienie jak w punkcie pierwszym.

Mam nadzieję, że Pan Prezydent ponownie przeanalizuje słuszność uwag zawartych w powyższym piśmie i podejmie decyzje, które będę korzystne dla mieszkańców Torunia i dzięki którym zrewitalizowane tereny zielone będę służyć mieszkańcom przez wiele kolejnych lat zapewniając komfort i bezpieczeństwo użytkowania.

 

Joanna Jaroszyńska

Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

 

Do wiadomości:

Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji

Wydział Środowiska i Zieleni

 

 

 



wyedytowano: 2018-07-26 20:06
aktywne od dnia: 2018-07-26 19:45
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook