O kontrakt na obsługę Toruńskiego Roweru Miejskiego powalczy kilka firm. Najwięksi gracze już ślą miastu oferty współpracy.
Zdobyciem nowego toruńskiego kontraktu zainteresowani są najwięksi w Polsce operatorzy - francuski BikeU (operator m.in w Bydgoszczy, Szczecinie) oraz niemiecki Nextbike (polski lider, 3 tys. rowerów w samej tylko Warszawie). Szyki może pomieszać im Romet Rental System (dawniej WiM System), obecny operator TRM, któremu za rok kończy się umowa z miastem. Trzy lata temu po ostrej batalii zdobył toruński rynek i pomimo początkowych niepowodzeń, dobrze sobie na nim poradził.
Szykuje się ostra rywalizacja o kontrakt. Przetarg jeszcze nie wystartował, a zainteresowane firmy już ślą do miejskich urzędników oferty współpracy, w których zapewniają o swoim ogromnym doświadczeniu i licznych osiągnięciach we wprowadzaniu nowoczesnych systemów w innych miastach.
Co na to toruński urząd?
- Zainteresowani chcą się wypromować, o wszystkim i tak zdecyduje konkurs - zastrzega Mariola Soczyńska, dyrektor miejskiego Wydziału Sportu i Turystyki. I nie ukrywa, że będzie to bardzo trudny przetarg. - Liczymy się z odwołaniami i protestami uczestników - mówi dyrektor Soczyńska. O tym jak brudna może być batalia pokazał pierwszy przetarg na rower miejski. W mieście krążyły wtedy anonimy dyskredytujące niektórych jego uczestników, pojawiały zarzuty fałszowania dokumentów przetargowych etc. Żeby zapewnić ciągłość działania systemu miasto chce ogłosić przetarg już wiosną, a rozstrzygnąć w sierpniu.
Pojedziemy tandemem?
Na nowym kontrakcie na pewno skorzystają fani miejskich kółek. Stacji rowerowych ma być więcej, a system ma być nowocześniejszy. Niewykluczone, że w Toruniu pojawią się miejskie rowery elektryczne i rodzinne z siodełkiem dla dziecka, a nawet tandemy. Jaki będzie nowy miejski rower mają zdecydować mieszkańcy za miesiąc w konsultacjach społecznych.
Miejskie rowery elektryczne z fotelikami dla dzieci, tandemy, a może miejskie rowerki dziecięce? Takie nowinki mogą pojawić się za dwa lata w Toruniu. W Białymstoku od tego roku można jeździć miejskim tandemem. Od ubiegłego roku na przejażdżkę miejskim rowerem warszawiacy mogą zabierać dzieci, w systemie są już rowerki dla czterolatków.
Kończy się kontrakt
W Toruniu takich nowinek do tej pory nie było, ale szansą na ich wprowadzenie jest przetarg na nowego operatora Toruńskiego Roweru Miejskiego. W przyszłym roku kończy się czteroletni kontrakt z Romet Rental System (RRS). Miasto już przygotowuje się do konkursu. W nowym systemie stacji miejskich ma być więcej. Obecnie jest ich 13 na 30. System ma być też nowocześniejszy. Urzędnicy nie chcą jeszcze mówić, co to konkretnie oznacza.
Chcemy stworzyć system, jakiego oczekują mieszkańcy w konsultacjach społecznych. W styczniu dowiemy się, jakie mają pomysły. Przetarg będzie odzwierciedlał ich potrzeby - zapowiada Mariola Soczyńska, dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki toruńskiego Urzędu Miasta.
A może elektryczne?
Dyrektor nie wyklucza, że miasto będzie chciało unowocześnić park rowerowy. Rowery elektryczne, siodełka dziecięce doczepiane do rowerów, a może w Toruniu pojawią się - wzorem Warszawy - rowerki dla dzieci? - Poczekajmy na sugestie mieszkańców - zastrzega dyrektor Soczyńska. Może to oznaczać tylko tyle, że miasto na kolejne lata wyda na miejskie kółka więcej niż 1,1 mln zł (na tyle opiewa kończąca się umowa z RRS).
Początki były trudne Toruński Rower Miejski startował trzy lata temu po trzech przetargach, wojnie konkurentów i skargach do Krajowej Izby Odwoławczej. W dodatku debiutował z dużym poślizgiem i wieloma niedociągnięciami. Przy rowerach brakowało linek zabezpieczających, zawieszało się oprogramowanie na stacjach. Torunianie i tak pokochali te miejskie dwa kółka. Przez trzy ostatnie lata 14 tysięcy zarejestrowanych użytkowników wypożyczyło rowery prawie 350 tysięcy razy. Rekordzista w tym roku zaliczył aż 718 kursów toruńskim jednośladem. Dniem, w którym w mieście tych rowerów jeździło najwięcej, był w tym roku 7 czerwca. System zanotował wtedy ponad 1500 wypożyczeń!
Urząd uczy się na błędach
W sierpniu 2017 roku fani roweru miejskiego powinni poznać nowego operatora. Konkurs na niego miasto ma ogłosić w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wszystko po to, żeby nie powtórzyć błędów sprzed trzech lat i tym razem wszystko odbyło się sprawnie.
Alicja Cichocka-Bielicka, 10 grudnia, Nowości>>
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242