SRT 04/2016
Toruń, 17.04.2016 r.
Pan Prezydent Miasta Torunia
Michał Zaleski
W związku z planowaną rozbudową i remontem mostu drogowego im. J. Pułsudskiego opublikowana została na stronach internetowych miasta ankieta z pytaniem dotyczącym organizacji ruchu pieszo-rowerowego. Proponowane odpowiedzi na pytanie: "Jak, Twoim zdaniem, powinna być zorganizowana komunikacja piesza i rowerowa na moście po remoncie?" ograniczone są wyłącznie do dwóch wariantów: obustronny ciąg pieszo-rowerowy oraz ścieżka rowerowa po jednej stronie mostu i chodnik po drugiej. Organizacja ruchu pieszo-rowerowego na moście im. J. Piłsudskiego to bardzo ważna kwestia i sugerowanie w ankiecie wyłącznie dwóch propozycji rozwiązań jest błędem. Sformułowanie "obustronny ciąg pieszo-rowerowy" nie jest precyzyjne: czy ruch pieszych i rowerzystów ma odbywać się na całej powierzchni, czy odpowiednio po stronach drogi wskazanych na znaku (kombinacja znaków C-13 / C-16)? Natomiast odpowiedź "ścieżka rowerowa po jednej stronie mostu i chodnik po drugiej" to opcja, która nie powinna znaleźć się w propozycji organizacji ruchu i być brana pod uwagę podczas przygotowywania projektu przebudowy mostu. Cele podróży zarówno pieszych i rowerzystów znajdują się po obu stronach przeprawy. Taki sztuczny podział będzie powodował konflikty na linii pieszy-rowerzysta, tak jak to ma miejsce na moście drogowym im. gen. E. Zawackiej gdzie zastosowano tego typu rozwiązanie. Ponadto ankieta nie wyczerpuje wszystkich możliwości rozwiązań projektowych zarówno na samej przeprawie jak i w obrębie placu Armii Krajowej.
Reasumując: nie wiadomo na jakiej podstawie do konsultacji przedstawiono wyłącznie dwa warianty organizacji ruchu na moście dotyczące pieszych i rowerzystów.
Od wielu lat Stowarzyszenie Rowerowy Toruń zwraca uwagę na problem związany z odpowiednim skomunikowaniem lewobrzeżnych osiedli Torunia z centrum miasta. Zarówno plac Armii Krajowej, jak i most. im J. Piłsudskiego nie są przystosowane do rosnącego ruchu rowerowego i stanowią poważną barierę dla rozwoju tego środka transportu. Możliwość przebudowy mostu drogowego oraz placu Armii Krajowej stwarza dogodną okazję do tego aby zapewnić komfortowe warunki do poruszania zarówno dla pieszych i rowerzystów. Położenie przeprawy oraz jej długość sprawia, że jest ona najbardziej atrakcyjna dla osób chcących przedostać się z lewobrzeżnej części miasta do centrum zarówno pieszo, jak i rowerem.
Obecnie ruch rowerowy dopuszczony jest na obu chodnikach, których szerokość wynosi ok. 2 metry. Jest to rozwiązanie substandardowe, które powoduje konflikty na linii pieszy-rowerzysta. Najbardziej optymalne rozwiązanie jakie powinno być brane pod uwagę przy przebudowie mostu to poszerzenie chodników do takiej szerokości, aby można było wydzielić dwukierunkową drogę rowerową oraz chodnik - po obu stronach. Ze względu na duże natężenie ruchu rowerowego na moście wskazane jest wyraźne oddzielenie przestrzeni przeznaczonej dla ruchu rowerowego i pieszego.
Dodatkowo przebudowa tego fragmentu infrastruktury powinna objąć teren w obrębie wiaduktu kolejowego na placu Armii Krajowej. W chwili obecnej nie ma tam dogodnych warunków do ruchu pieszego i rowerowego. Projekt przebudowy powinien uwzględniać poszerzenie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów pod istniejącym wiaduktem lub proponować budowę alternatywnego tunelu przeznaczonego wyłącznie dla ruchu pieszego
i rowerowego.
Niezależnie od wyników ankiety liczę na to, że projekt rozbudowy i remontu mostu drogowego im. J. Piłsudskiego oraz placu Armii Krajowej będzie w sposób właściwy uwzględniał potrzeby pieszych i rowerzystów, a zaproponowane rozwiązania w optymalny sposób polepszą warunki poruszania się niechronionych uczestników ruchu drogowego w tym miejscu.
Z poważaniem
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Otrzymują:
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji Urząd Miasta Torunia
Wydział Gospodarki Komunalnej Urząd Miasta Torunia
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu
Komentarze użytkowników (5) |
tutmon,
2016-04-18 18:49:02
Zdaje się, że juz kiedyś jakiś czas taki podział na rowery i pieszych funkcjonował. O ile dobrze pamiętam, okazało się to takim niewypałem, że wycofano się z tego po kilku tygodniach. Jakoś tak około 2007/2008/2009? Warto może odnaleźć jakieś dokumenty z tego okresu i przywołać jako argument. |
julo,
2016-04-19 22:58:29
Tak a'propos tematu: wczoraj szedłem przez most od Pl. AK do ślimaka getyńskiego i naliczyłem w tym czasie 24 rowerzystów i 8 pieszych. Większość pieszych po stronie wschodniej, rowerzyści równo po obu stronach. |
Klaudyna,
2016-04-20 10:16:12
Moim zdaniem rowerzysta powinien poruszac sie po lewej i prawej stronie poniewaz po 2 stronie mostu jest rado a jak ktos chce z lewej na prawa strone i odwrotnie to ma blokade. Nie wiem jak ma sie remont mostu, na moje przez srodek obu jezdni powinna byc ciezka dla rowerow wtedy z ulicy leoiej zjechac z mostu w prawo na nieszawke badz w lewo na dworzec a chodnik zostawic pieszym, lecz slyszalam ze planuja puscic tramwaj az na dworzec przez stary most wtedy kiepsko zaplanowac sciezke rowerowa. Robie prace dyplomowa wlasnie obralam sobie ten odcinek trasy od placu teatralnego zrobic sciezke rowerowa az na dworzec przez stary most. Lecz to jest ciezkie rozwiazanie i kosztowna modernizacja. Planuja przerobic przejscie dla pieszych na placu rapackiego. Wiec kazda decyzja musi byc spojna z pozniejszymi pomyslami by 2 razy nic nie przerabiac.wiem ze w holandi na moscie zrobili kladke wystajaca na zewnatrz chodnika na linach, pytanie czy u nas ta technologia by wyszla. Napewno nie wiadomo jak z obciazeniem mostu. |
Klaudyna,
2016-04-20 10:21:24
Wlasnie ogoadalam w innych miastach powstaja kladki dla pieszych i rowerzystow w warszawie przemyslu, wiec czemu nie u nas to bylo by korzystniejsze dobudowac obok kladke. |
Klaudyna,
2016-04-20 10:36:44
W ostatecznosci mozna zrobic super kladke z bulwaru filadelfijskiego na punkt widokowy przez majdany przeciez tam swietna droga jest zrobiona jak dworzec robili a po 2 bulwar filadelfijski ma byc modernizowany jedt juz projekt ze ma miec sciezke rowerowa wiec swietnie by sie wkomponowalo. I super przeprawa tylko dla pieszych i rowerzystow. No nie wiem to sa moje pomysly a ile miasto ma przeznaczyc na remont to nie wiem hehe. Moze zle mysle. No ale cos trzeba zrobic bo sama mieszkam po lewej stronie mostu i szczerze jest to uciazkiwa przeprawa. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242