Stowarzyszenie Rowerowy Toruń od początku swojej działalności stara się zachęcić mieszkańców do codziennego korzystania z roweru w podróżach po mieście, a władze miasta skłonić do poważniejszego traktowania transportu rowerowego. Między innymi temu służyło spotkanie z udziałem urzędników, radnych oraz przedstawicieli policji, straży miejskiej i organizacji pozarządowych, które odbyło się we wrześniu br. w Międzynarodowym Centrum Spotkań Młodzieży. Podczas spotkania przedstawiony został "Społeczny audyt polityki rowerowej Torunia". Zawarte w nim informacje są próbą uzyskania odpowiedzi na pytanie w jaki sposób w Toruniu prowadzona jest polityka rowerowa i czy jest ona skuteczna. Każdy dokument tego typu ma ograniczoną objętość i nie wyczerpuje wszystkich istotnych zagadnień, ale może być pomocny przy planowaniu kolejnych udogodnień dla rowerzystów oraz pozwala szerzej spojrzeć na politykę transportową miasta w tym zakresie. Raport dostępny jest tutaj: audyt polityki rowerowej Torunia. Każdy może zapoznać się z jego treścią oraz zastanowić nad przedstawionymi wnioskami i postulatami.
Kwestie związane z organizacją transportu to jedne z ważniejszych obszarów którym każde miasto niezależnie od wielkości musi sprostać w taki sposób, aby zapewnić mieszkańcom możliwość swobodnego przemieszczania się. Najwięcej korzyści przynosi zrównoważony transport, a najmniej uprzywilejowanie jednego środka transportu względem innych. Gdy rozejrzymy się po toruńskich ulicach szybko zauważymy, która forma transportu ma dominującą pozycję. Pomimo rozbudowy linii tramwajowych oraz budowy nowych odcinków dróg rowerowych to podróże wykonywane samochodem należą do najczęstszych. To na projekty związane z budową i przebudową dróg przeznaczane są największe środki finansowe. To nowe miejsca parkingowe są najbardziej pożądanymi inwestycjami w mieście i nigdy nie jest ich wystarczająco dużo.
Jeśli władze miasta decydują się na rozwój komunikacji publicznej oraz rozbudowę infrastruktury rowerowej i chcą przekonać mieszkańców do takich form podróżowania po mieście to same powinny częściej korzystać z roweru, autobusu lub tramwaju. Powinny także prowadzić kampanie informacyjne kierowane do mieszkańców, które zachęcałyby ich do zmiany przyzwyczajeń komunikacyjnych oraz prowadzić politykę transportową opartą o zasadę zrównoważonego rozwoju. Nie można budować coraz szerszych dróg i coraz większych parkingów jednocześnie oczekując, że ktoś zechce przesiąść się z samochodu na rower lub do tramwaju. Nie można mówić o ograniczaniu ruchu samochodowego na Starym Mieście i jednocześnie wyznaczać w jego najbliższej okolicy nowe miejsca parkingowe kosztem chodników dla pieszych i infrastruktury rowerowej. W jaki sposób mieszkańcy Torunia mają zamienić samochód na rower lub komunikację publiczną skoro nie jest prowadzona przemyślana polityka transportowa, która ich do tej zmiany zachęci?
Mądra polityka rowerowa i transportowa może przynieść miastu i jego mieszkańcom wiele korzyści. Trzeba tylko zacząć ją prowadzić właściwie w oparciu o rzetelne badania i analizując nowoczesne rozwiązania związane z mobilnością w mieście. Warto także samemu zacząć używać roweru w codziennych dojazdach do pracy, a nie liczyć na to, że zrobią to inni.
Joanna Jaroszyńska, Stowarzyszenie Rowerowy Toruń, Gazeta Pomorska 16 listopada 2015 r.
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-12-19 22:31 Podróż Moniki szlakiem Green Velo przez Lubelszczyznę, Roztocze i Podkarpacie - WAKACJE 2024 |
2024-12-18 22:05 W poszukiwaniu Troli - Norwegia 2024 - rowerowa wyprawa Aliny, Ani i Roberta - Wakacje 2024 |
2024-12-16 22:31 Wyprawa Grzegorza i Sławka po szlaku Green Velo cześć 3 (oby nieostatnia) - WAKACJE 2024 |
2024-12-15 21:46 Beata i Bogusław zwiedzają zwiedzają Bergen - WAKACJE 2024 |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242