Pod koniec września dwaj toruńscy radni – Bartłomiej Jóźwiak i Łukasz Walkusz przedstawili pomysł udostępnienia mostu kolejowego im. E. Malinowskiego dla pieszych i rowerzystów oraz stworzenia pętli rowerowej która obejmowałaby most im. J. Piłsudskiego, teren Kępy Bazarowej, Bulwar Filadelfijski i wspomniany most kolejowy. Radni zaprezentowali film>> promujący projekt oraz udostępnili poglądową mapę z przebiegiem trasy. Sam pomysł jest interesujący jednak w przedstawionych materiałach za mało mamy konkretów, aby ocenić, na ile realna jest ta inwestycja.
Zbudowany pod koniec XIX wieku most pełnił początkowo funkcję kolejowo-drogową. Dopiero po wybudowaniu w 1934 roku mostu drogowego im J. Piłsudskiego, most kolejowy stracił funkcję drogową, a w miejscu dawnej jezdni powstał drugi tor. Od tego momentu ruch pieszy, rowerowy i samochodowy koncentruje się na moście im. J. Piłsudskiego i właśnie na polepszeniu warunków do poruszania się pieszych i rowerzystów na tej przeprawie powinna skupić się uwaga władz miasta i toruńskich radnych. Przy planowanym remoncie mostu priorytetem powinno być poszerzenie obustronnych chodników i dostosowanie ich do ruchu pieszego i rowerowego. Ponadto ważne jest aby przygotować koncepcję na tunel pieszo-rowerowy pod wiaduktem kolejowym na Placu Armii Krajowej i nową organizację ruchu. Na dzień dzisiejszy brak wygodnych i bezpiecznych warunków dla ruchu pieszego i rowerowego w tym miejscu stanowi poważną barierę dla rozwoju ruchu rowerowego w lewobrzeżnej części Torunia.
Tymczasem dostosowanie mostu kolejowego dla ruchu pieszego i rowerowego może być sprawą trudną i złożoną gdyż przeprawa jest we władaniu Polskich Linii Kolejowych, które musiałyby podjąć decyzję o gruntownej przebudowie całej przeprawy i co ważniejsze znaleźć na ten cel niemałe środki finansowe. Jakiego rzędy byłyby to kwoty – panowie radni nie informują. Obecnie na moście kolejowym nie ma miejsca na wydzielenie przestrzeni przeznaczonej dla pieszych i rowerzystów i trudno wyobrazić sobie w jaki sposób można by ją wygospodarować. Szerokość dwukierunkowej drogi rowerowej to minimum 2 m, chodnik szerokości 1,5 m, zapewnienie skrajni – kolejne 0,5 m. Łatwo obliczyć, że potrzebujemy przestrzeni o szerokości około 4 m. Kolejny problem to zapewnienie rowerzystom podjazdów o odpowiednim nachyleniu, które gwarantowałyby wygodny i bezpieczny wjazd na most zarówno z części lewobrzeżnej, jak i od strony Placu 18 Stycznia. Nie można także zapomnieć, że zalewowy obszar Kępy Bazarowej to teren rezerwatu objęty programem ochrony Natura 2000. Zbudowanie w tym miejscu trasy pieszo-rowerowej o odpowiednich parametrach zapewne musiałoby się wiązać z wycinką drzew i krzewów, problemy pojawić by się mogły także przy wyborze odpowiedniego rodzaju nawierzchni trasy.
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń zawsze kibicuje planom związanym z budową nowych dróg i tras rowerowych. Jednak każdy pomysł analizujemy pod kątem celowości i możliwości na wprowadzenie w życie oraz na zapewnienie komfortu rowerzystów dla których takie trasy są tworzone. Na dzień dzisiejszy udostępnienie mostu kolejowego dla pieszych i rowerzystów, aczkolwiek atrakcyjne medialnie, wydaje się być mało realne. Zobaczymy co pokaże przyszłość.
Joanna Jaroszyńska, Stowarzyszenie Rowerowy Toruń, Gazeta Pomorska 5 października 2015 r.
Komentarze użytkowników (1) |
Skarpiak,
2015-10-27 17:28:06
Jest dość łatwo domyślić się, że PKP może nie być zainteresowane tego typu rozbudową, ale sam pomysł jest moim zdaniem i atrakcyjny i technicznie wykonalny (z uwzględnieniem pewnych ograniczeń, np. może jednak mniej niż 4 metry szerokości). Byłaby to dość unikatowa przeprawa i choćby 1,5m DPR tam było, to ja bym się bardzo cieszył z możliwości jazdy taką trasą. Wjazd na most na jego wylotach też nie powinien być szczególnie trudny w realizacji, jedyny problem to sfinansowanie - ale od czego są właśnie radni miejscy, jak nie od takich zadań. Cóż, skoro stowarzyszenie rowerowe krzywo patrzy na ten pomysł i uznaje go za atrakcyjny jedynie medialnie. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242