W sobotę obchodzony jest Europejski Dzień bez Samochodu. W Toruniu samochody ani komunikacja miejska nie są najpopularniejszymi formami przemieszczania się. Dlaczego w innych miastach mieszkańcy częściej korzystają z autobusów i tramwajów?
Z analizy opublikowanej przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wynika, że Toruń to miasto z ponadprzeciętnym udziałem ruchu pieszego.
Minimalne standardy
Wspomniane opracowanie podaje m.in., że auto wybieramy w 42 na 100 przypadkach. Przechadzka stanowi z kolei 37 procent. Bardzo niski jest tymczasem udział komunikacji publicznej, bo tylko 19 proc.
Dla porównania w sąsiedniej Bydgoszczy autobusy i tramwaje wybiera 30 proc. mieszkańców. Trzeba jednak zaznaczyć, że dane pochodzą z 2012 roku, a więc sprzed otwarcia w Toruniu nowego mostu i przekształcenia Miejskiego Zakładu Komunikacji w spółkę.
Z tego samego okresu pochodzą dane z oficjalnego "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Torunia na lata 2013-2035". Są one zbieżne z tymi przygotowanymi przez ZDG TOR. Jeśli rezygnujemy z chodzenia piechotą, zdecydowanie najczęściej wybieramy auto - 63 proc. Komunikację publiczną wybierze 31 proc., a rower - 6 proc. Wyniki te powinny być alarmujące dla MZK.
- Zachowanie udziału transportu publicznego w podróżach "niepieszych" w granicach 30-31 procent odpowiada minimalnym standardom w miastach europejskich o zbliżonej do Torunia wielkości. Wobec zaobserwowanego trendu odpływu pasażerów stanowi to dla Torunia znaczące wyzwanie - czytamy w Planie.
Jak MZK reaguje na to alarmujące zjawisko? Przewoźnik wskazuje m.in. na inwestycje zrealizowane w mieście od 2012 roku - m.in. budowę linii tramwajowej, remonty torowisk i przystanków, wdrożenie Systemu Informacji Pasażerskiej i zakup taboru.
- Prowadzimy kampanie promocyjne, staramy się przybliżać nasze działania poprzez realizowanie tzw. dni otwartych. Od naszych pasażerów otrzymujemy propozycje zmian w komunikacji i wsłuchujemy się w ich oczekiwania. W ostatnich latach przeprowadzono też szereg konsultacji społecznych, wprowadzono zmiany rodzajów i cen biletów - mówi Piotr Reich, rzecznik MZK i dodaje, że spółka nieustannie stara się o uatrakcyjnienie swojej oferty.
Niezauważalny wzrost
Prognozy są jednak dla MZK pesymistyczne. Zakładają, że do 2035 roku wykorzystanie komunikacji publicznej wzrośnie tylko o 2,6 proc. Liczba pieszych spadnie zaś o 7 proc.
Artur Olewiński, Nowości>>, 19 września 2015 r.
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242