Debiutujący Bydgoski Rower Aglomeracyjny notuje imponujący sukces. 57 tys. wypożyczeń w trzy tygodnie robi wrażenie, bo to więcej niż Toruński Rower Miejski przez rok działania (42 tys.).
- Nie potrafię racjonalnie w żaden sposób wytłumaczyć, skąd taki sukces - zdziwiony jest nawet sam prezes BikeU, Marcin Jeż, operator Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
BikeU w żadnym innym mieście - ani Szczecinie, ani Lublinie - nie odnotował tak gigantycznego sukcesu, a lubelskie miejskie kółka to aż 400 stacji. Imponująca jest zarówno popularność, jak i fakt, że bydgoskie miejskie rowery (na razie) nie padły ofiarą ani jednego (!) ataku wandali. W Toruniu to może robić wrażenie, ponieważ w pierwszy weekend działania w zeszłym roku powyrywano ze stacji jedną trzecią jednośladów - 40 sztuk.
Na statystyki BikeU miejscy urzędnicy w Toruniu patrzą z dużą podejrzliwością,
nie bardzo chyba w nie wierząc. Przez cały marzec toruńskie miejskie kółka wypożyczano 1905 razy, w Bydgoszczy 4 tys. to średni dzienny wynik.
Jak to możliwe?
Bydgoski system rowerów miejskich jest prawie trzykrotnie większy od toruńskiego (31 stacji i 320 rowerów w odniesieniu do 13 stacji i 130 rowerów), większa jest też liczba mieszkańców Bydgoszczy. Pod względem rejestracji, oba systemy wymagają zapisu przez stronę internetową i opłaty inicjacyjnej.
Bydgoski wyróżnia funkcjonalność strony internetowej, przede wszystkim przejrzysta mapa zapełnienia stacji. Nad Brdą chwalą się też silnym serwisem (10 osób dba o alokację i sprawność rowerów, w Toruniu 4) i sprawną obsługą klienta, użytkownicy na infolinii nie czekają dłużej niż 2,5 minuty, co jak podkreśla operator, może tylko zachęcać do korzystania z systemu.
Jak w Toruniu tłumaczą tak gigantyczny sukces BRA?
- Trudno do końca wyjaśnić - przyznaje „Nowościom” dyrektor Wydziału Sportu i Turystyki Urzędu Miasta Jarosław Więckowski, który odpowiada za działanie TRM. - Bydgoszczanie długo, bo około roku, czekali na miejski rower, wynikom na pewno sprzyja dobra pogoda.
Toruński system w tym roku znów ma zostać dopracowany i powiększony. Zmieni się wygląd i funkcjonalność strony internetowej, a liczba stacji wkrótce wzrośnie do 25 i 250 rowerów. System powiększy się 1 maja, o ile WiM System dotrzyma terminu.
- Nie powinno być niespodzianek - deklaruje Małgorzata Mac, prezes firmy.
Więcej stacji rowerowych
System powiększy się i zyska patronów. Na Toruński Rower Miejski „wsiądą” cztery miejskie spółki, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Toruńskie Wodociągi, Urbitor i Targi Toruńskie oraz Toruński Fundusz Poręczeń Kredytowych, spółka z większościowym udziałem miasta, jedynym komercyjnym patronem jest prywatna uczelnia, Kolegium Jagiellońskie Toruńska Szkoła Wyższa.
Umowy są poufne, wiadomo tyle, że stacja przyjmuje nazwę partnera, który będzie widoczny w całym systemie (strona w internecie, wszystkie stacje). Patroni dofinansowali budowę stacji.
Co wyszło lepiej sąsiadom?
- Debiut BRA - bez wielokrotnych opóźnień i wpadek.
- Mapa zapełnienia stacji na stronie internetowej: TRM ma internetową mapę stacji, żeby sprawdzić zapełnienie, trzeba kliknąć na każdą osobno.
Alicja Cichocka-Bielicka, Nowości>>, 23 kwietnia 2015 r.
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242