Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Infrastruktura rowerowa w Lyonie - galeria zdjęć

Lyon

Trzecie co do wielkości miasto we Francji zamieszkane przez około 500 000 mieszkańców (aglomerację zamieszkuje około 2 100 000 osób). Zespół Starego Miasta Lyonu wpisany jest na listę Unesco.

Komunikacja publiczna w Lyonie jest bardzo dobrze rozwinięta. Można korzystać z 4 linii metra, 5 linii tramwajowych, autobusów, trolejbusów oraz dwóch kolejek szynowo-linowych. Jeśli zanieczyszczenie powietrza jest zbyt duże komunikacja miejska na pewien czas jest ... za darmo.

Udział ruchu rowerowego we wszystkich podróżach wynosi około 5%. Rowerzyści w Lyonie mają obecnie (stan na wrzesień 2014 r.) do dyspozycji około 520 kilometrów wydzielonej infrastruktury rowerowej z czego ok. 40% to pasy rowerowe, 32% to wydzielone drogi rowerowe, a 17% to tzw. zielone szlaki.

W Lyonie funkcjonuje od 2005 roku pierwszy na tak dużą skalę system wypożyczalni rowerów publicznych Velov>>.  Około 4000 rowerów można wypożyczyć z 340 stacji.

Ciekawym przykładem infrastruktury rowerowej jest tunel pieszo-rowerowo-autobusowy Le Tube pod wzgórzem Croix-Rousse. Został on otwarty w 2013 roku, ma długość ok. 1800 metrów i kosztował ok. 282 miliony euro. Kwota może wydać się duża jednak tunel pełni także rolę ewakuacyjnego dla równoległego tunelu dla samochodów, więc i tak musiałby zostać zbudowany. W tunelu mogą odbywać się pokazy świetlno-dźwiękowe na specjalne okazje. Taką okazją jest na przykład Festiwal Światła, który od wielu lat odbywa się w Lyonie w grudniu.

 

 

Ruch rowerowy w Lyonie jest całkiem spory.
Ruch rowerowy w Lyonie jest całkiem spory.
Do jazdy na miejskim rowerze nie potrzeba specjalnego stroju.
Do jazdy na miejskim rowerze nie potrzeba specjalnego stroju.
Wschodni brzeg Rodanu na długim fragmencie został udostępniony tylko pieszym i rowerzystom.
Wschodni brzeg Rodanu na długim fragmencie został udostępniony tylko pieszym i rowerzystom.
Wcześniej bulwar służył jako wielki parking.
Wcześniej bulwar służył jako wielki parking.
W latach 2005 - 2008 został kompleksowo przebudowany...
W latach 2005 - 2008 został kompleksowo przebudowany...
...dzięki czemu jest idealnym miejscem do odpoczynku i rekreacji.
...dzięki czemu jest idealnym miejscem do odpoczynku i rekreacji.
Nocny widok na bulwar.
Nocny widok na bulwar.
Społeczny warsztat rowerowy Le-recycleur - tutaj można naprawić swój rower będąc członkiem klubu.
Społeczny warsztat rowerowy Le-recycleur - tutaj można naprawić swój rower będąc członkiem klubu.
Pas filtrujący do jazdy na wprost - jak w Toruniu na Szosie Chełmińskiej w obrębie Placu NOT.
Pas filtrujący do jazdy na wprost - jak w Toruniu na Szosie Chełmińskiej w obrębie Placu NOT.
Buspas z dopuszczonym ruchem rowerowym.
Buspas z dopuszczonym ruchem rowerowym.
Pas rowerowy, śluza rowerowa oraz buspas otwarty dla rowerzystów.
Pas rowerowy, śluza rowerowa oraz buspas otwarty dla rowerzystów.
Dwukierunkowy buspas z ruchem rowerowym na jednokierunkowej jezdni dla samochodów.
Dwukierunkowy buspas z ruchem rowerowym na jednokierunkowej jezdni dla samochodów.
Dopuszczony ruch dwukierunkowy rowerów na jednokierunkowej jezdni.
Dopuszczony ruch dwukierunkowy rowerów na jednokierunkowej jezdni.
Kontrapas w pobliżu szkoły.
Kontrapas w pobliżu szkoły.
Pasy rowerowe i śluza rowerowa.
Pasy rowerowe i śluza rowerowa.
Potrzeby rowerzystów uwzględniane są przy organizacji ruchu drogowego.
Potrzeby rowerzystów uwzględniane są przy organizacji ruchu drogowego.
Stacja roweru publicznego przy dworcu kolejowym Gare de Lyon-Part-Dieu.
Stacja roweru publicznego przy dworcu kolejowym Gare de Lyon-Part-Dieu.
Serwis rowerów publicznych - kierowca zaparkował na kontrapasie :)
Serwis rowerów publicznych - kierowca zaparkował na kontrapasie :)
Droga rowerowa prowadząca w kierunku dworca Gare de Lyon-Part-Dieu - po co ten uskok po lewej?
Droga rowerowa prowadząca w kierunku dworca Gare de Lyon-Part-Dieu - po co ten uskok po lewej?
Stacja rowerów publicznych i stojaki przy wydzielonej drodze rowerowej.
Stacja rowerów publicznych i stojaki przy wydzielonej drodze rowerowej.
Droga dla rowerów z której rowerzysta powinien korzystać.
Droga dla rowerów z której rowerzysta powinien korzystać.
Przy takim oznakowaniu rowerzysta może jechać także po jezdni.
Przy takim oznakowaniu rowerzysta może jechać także po jezdni.
Dwukierunkowa droga rowerowa wydzielona kosztem jezdni.
Dwukierunkowa droga rowerowa wydzielona kosztem jezdni.
Droga rowerowa przy linii tramwajowej - na szynach Alstom Citadis.
Droga rowerowa przy linii tramwajowej - na szynach Alstom Citadis.
Tramwaj ładnie komponuje się z zielenią.
Tramwaj ładnie komponuje się z zielenią.
Przez środek osiedla przebiega chodnik, droga rowerowa oraz linia tramwajowa.
Przez środek osiedla przebiega chodnik, droga rowerowa oraz linia tramwajowa.
Opuszczony szlaban na czas przejazdu tramwaju łączącego Lyon z lotniskiem im. Saint-Exupéry.
Opuszczony szlaban na czas przejazdu tramwaju łączącego Lyon z lotniskiem im. Saint-Exupéry.
Droga rowerowa prowadząca wprost do tunelu Le Tube od strony zachodniej.
Droga rowerowa prowadząca wprost do tunelu Le Tube od strony zachodniej.
Po prawej buspas, po lewej chodnik i droga rowerowa.
Po prawej buspas, po lewej chodnik i droga rowerowa.
Wizualizacje prezentowane są tylko na specjalne okazje - wizytacja grupy z Polski taką była :)
Wizualizacje prezentowane są tylko na specjalne okazje - wizytacja grupy z Polski taką była :)
Tunel de la Croix-Rousse w całej okazałości od strony wschodniej.
Tunel de la Croix-Rousse w całej okazałości od strony wschodniej.

Zdjęcia zostały wykonane we wrześniu 2014 r.



wyedytowano: 2015-01-27 23:25
aktywne od dnia: 2015-01-27 18:50
drukuj  
Komentarze użytkowników (1)
kuziem4, 2015-03-28 00:25:19
Z racji tego, że Lyon to miasto zbudowane pod deskorolkę ale i (jak widać na zdjęciach) pod rower. Nic dodać i nic ująć - mógłbym tam mieszkać. Jak dla mnie Full wypas. Pozdrawiam.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook