Zakończona przebudowa alei Solidarności przyniosła nowość w ruchu rowerowym. To kontrapas. Pierwszy, który powstał w Toruniu.
Samochód osobowy przejedzie przez al. Solidarności tylko w kierunku południowym. Ale cykliści mają możliwość jazdy "pod prąd". Wszystko dzięki kontrapasowi, który został wytyczony dla cyklistów jadących ze Starówki w kierunku Szosy Chełmińskiej.
- W 2011 r. zgłosiłem pomysł stworzenia w Toruniu wydzielonych pasów rowerowych - mówi Michał Rzymyszkiewicz, radny PO, który był jednym z inicjatorów budowy kontrapasu. - W niektórych miejscach nie jest możliwa budowa ścieżek rowerowych.
Jak tłumaczy Rzymyszkiewicz, rozbudowa sieci dla rowerzystów ma przynieść korzyści w projekcie BiT City. - Cykliści powinni mieć możliwość dojechania do węzła przesiadkowego, jaki powstanie przy Dworcu Miasto - mówi.
W Chełmińską niebezpiecznie
Jadąc al. Solidarności rowerzyści mają pierwszeństwo przed samochodami skręcającymi na skrzyżowaniach w lewo. Teoretycznie. - Wyjeżdżający z ul. Chełmińskiej wóz straży miejskiej nr 102 w ogóle mnie nie zauważył, wymuszając pierwszeństwo - opowiada mec. Piotr Iwanicki, radca prawny dojeżdżający do kancelarii rowerem. - Samo rozwiązanie bardzo mi się podoba, ale potrzebna jest jeszcze edukacja kierowców i rowerzystów.
Jak bowiem twierdzi Iwanicki, kierowcy często trąbią na rowerzystów, którzy prawidłowo poruszają się w kierunku południowym na pasie przeznaczonym dla wszystkich pojazdów. - Prawdopodobnie myślą, że również w tym kierunku powinniśmy poruszać się kontrapasem.
Nowe rozwiązania wymagają jednak czasu. Dlatego swój poradnik poruszania się po al. Solidarności przygotowało stowarzyszenie Rowerowy Toruń.
- Jadąc od strony Szosy Chełmińskiej w kierunku Starego Miasta rowerzysta może skorzystać z pasa rowerowego do jazdy na wprost, który usytuowany jest pomiędzy pasami dla samochodów - tłumaczą. Z kolei dalsze poruszanie się po al. Solidarności w kierunku Starego Miasta odbywa się w normalnym ciągu komunikacyjnym, przeznaczonym również dla samochodów. Jadący w przeciwną stronę powinni poruszać się kontrapasem.
Rowerzyści czasem mają pod górkę
Przebudowa al. Solidarności odbyła się w ramach projektu tramwajowego w latach 2010-13. Niestety w jego ramach część ścieżek rowerowych zniknęła z mapy Torunia. Stało się tak na ul. Gagarina, na toruńskich Bielanach.
- Dojeżdżałem codziennie do pracy na uczelnię korzystając z dostępnej ścieżki - opowiada Piotr, wykładowca na UMK. - Teraz dojazd jest utrudniony.
Urzędnicy zapewniają jednak, że ul. Gagarina czeka na przebudowę w niedalekiej przyszłości. W jej ramach mają wrócić również zlikwidowane tymczasowo ścieżki rowerowe.
Toruńscy cykliści mogą poruszać się po ponad 70 km tras. Wg statystyk w Polsce od 2011 r. rośnie sprzedaż rowerów. Z jednośladów przez cały rok korzysta ponad 20 proc. uczestników ruchu. Prawie połowa z nas jeździ rowerem częściej niż raz w tygodniu.
Andrzej Padniewski, Gazeta Pomorska>>, 30 czerwca 2014 r.
Komentarze użytkowników (1) |
Kamil na-kawe.net,
2014-07-23 20:50:06
Do tego rozwiązania da się jeszcze przyzwyczaić, chociaż do miast takich jak Berlin jeszcze wiele nam brakuje. Jeżeli jesteście zainteresowani na wspólne wyjazdy rowerowe w Toruniu i okolicach zajrzyjcie do grupy http://na-kawe.net/grupy/wypprawy-rowerowe/ |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242