Konsultowane dokumenty:
Dokument strategiczno–operacyjny: Strategia ZIT BTOF>>
Opracowanie eksperckie prezentujące wnioski z delimitacji>>
oraz dokumenty strategiczne:
Strategia Rozwoju Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego>>
Strategia Rozwoju Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego>>
Strategia Rozwoju Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego>>
(powstałe jako element analizy wariantów rozwoju metropolitalnego dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego)
RT 08/2014
Toruń, 13 czerwca 2014 r.
Pan Piotr Całbecki
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Opinia w ramach konsultacji społecznych projektów dokumentów kluczowych dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych BydgoskoToruńskiego Obszaru Funkcjonalnego
W udostępnionych do konsultacji projektach dokumentów zwraca uwagę duże zapotrzebowanie w zakresie rozwoju infrastruktury rowerowej na obszarze objętym ZIT. Wiele jednostek samorządu terytorialnego wskazuje na niedobór infrastruktury rowerowej w regionie, niespójność sieci i jej niską jakość. Wyniki przeprowadzonych analiz i badań w kontekście rozwoju infrastruktury rowerowej wskazują, że mieszkańcy naszego regionu coraz bardziej dostrzegają korzyści wynikające z poruszania się rowerem i wykorzystują go jako środek transportu oraz rekreacji. Aby jednak korzystanie z roweru było bezpieczne i wygodne konieczna jest do tego odpowiedniej jakości infrastruktura. Inwestowanie w transport rowerowy może przynieść korzyści nie tylko mieszkańcom obszaru objętego ZIT: odpowiednia sieć tras zachęci także turystów do odwiedzenia naszego regionu. Warto przewidzieć pewną pulę funduszy na odpowiedni rozwój infrastruktury wchodzącej w skład Wiślanej Trasy Rowerowej.
Istotne jest aby środki, które zostaną przeznaczone na rozwój infrastruktury dla rowerzystów były odpowiednio wydatkowane przez samorządy. Należy unikać sytuacji jakie mieliśmy okazję niejednokrotnie obserwować do tej pory w województwie kujawskopomorskim (na co niejednokrotnie jako stowarzyszenie zwracaliśmy uwagę), że za środki pozyskiwane z programów unijnych projektowana i budowana jest infrastruktura niskiej jakości, której podstawowym celem jest wyeliminowanie rowerzystów z ruchu po jezdni. Bardzo ważne jest aby samorządy korzystały ze sprawdzonych standardów projektowych i wykonawczych, które będą gwarantować budowę odpowiedniej jakości infrastruktury rowerowej.
Cieszy także zwrócenie dużej uwagi w dokumentach na rozwój infrastruktury dla transportu publicznego i pieszych. Jeśli planowane w ramach ZIT projekty zostaną zrealizowane zgodnie z odpowiednimi założeniami i standardami jest szansa, że transport zbiorowy oraz rowerowy będzie konkurencyjny wobec indywidualnego transportu samochodowego. Wpłynie to pozytywnie na jakość życia w Bydgoszczy, Toruniu i całym regionie oraz przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.
Na koniec niestety należy zwrócić uwagę na nieodpowiedni naszym zdaniem sposób przeprowadzenia powyższych konsultacji. Udostępniono pięć dokumentów, których łączna ilość stron wynosi 1065. Zapoznanie się z ich treścią i wniesienie stosownych uwag w ciągu dwóch tygodni jest bardzo trudne i czasochłonne. Przy tego typu dokumentach wskazane byłoby opracowanie skróconej wersji, w której zawarte byłyby najważniejsze wnioski zawarte we wszystkich dokumentach. Głównym kryterium dla takiego skróconego opracowania powinna być przystępność dla przeciętnego obywatela, który nie musi przecież orientować się w zawiłościach jakimi rządzą się dokumenty strategiczne.
Dodatkowo narzucony w ramach konsultacji formularz ogranicza możliwość swobodnego wypowiadania się na temat przedmiotowych dokumentów i sugeruje konieczność zwracania uwagi na konkretne szczegóły, które giną pośród tak wielu stron opracowań.
Liczymy na to, że w finalnej wersji dokumentów rozwój infrastruktury rowerowej na terenie objętym ZIT pozostanie jedną z ważniejszych kwestii dotyczących transportu. Mamy nadzieję, że kwota, która zostanie przeznaczona na rozwój infrastruktury dla rowerzystów będzie odpowiednio duża i wystarczy na stworzenie odpowiedniej jakości tras.
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Do wiadomości:
Pan Michał Zaleski Prezydent Miasta Torunia
Pan Rafał Bruski Prezydent Miasta Bydgoszczy
Deloitte Polska
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242