Wrocław to jedno z najbardziej rowerowych dużych miast w Polsce. Udział ruchu rowerowego we wszystkich podróżach szacowany jest na 4%; z dróg rowerowych, jezdni i - niestety - chodników korzysta naprawdę wielu rowerzystów. Wrocław pod wieloma względami uważany jest za lidera polskich miast pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej. To w stolicy Dolnego Śląska rozpoczęto na dużą skalę montaż stojaków rowerowych, to tu otworzono pierwszy system bezobsługowej wypożyczalni rowerów miejskich, tutaj także stosuje się rowerowe rozwiązania infrastrukturalne rzadko spotykane w innych polskich miastach.
Na poniższych zdjęciach prezentowana jest głównie infrastruktura rowerowa wydzielona z jezdni. We Wrocławiu istnieje sporo obustronnych pasów rowerowych czy kontrapasów na ulicach jednokierunkowych dla samochodów. W obrębie wielu skrzyżowań utworzono śluzy rowerowe dzięki którym rowerzyści mogą ustawić się przed samochodami i pierwsi ruszyć na zielonym. Aby rozwiązania uczynić czytelniejszymi montowane są specjalne trójkomorowe sygnalizatory dla rowerzystów z małymi soczewkami.
Infrastruktura rowerowa z jezdni wydzielana jest głównie w obrębie centrum miasta, w wielu miejscach tworzone są wydzielone drogi rowerowe.
Dużym problemem jest znaczna ilość rowerzystek i rowerzystów korzystających z chodników. Główną przyczyną tego stanu rzeczy prócz braków w infrastrukturze jest duża prędkość samochodów jeżdżących po Wrocławiu. Z tego też powodu wiele osób rezygnuje z jazdy rowerem po jezdni i wybiera nie zawsze szeroki chodnik. Problem ten jest jednak charakterystyczny dla chyba wszystkich polskich miast.
Poniższe zdjęcia zostały wykonane w dniach 6-10 marca 2014 roku (ostatnie zostało wykonane w lipcu 2013 r.).
Śluza rowerowa i rowerowy pas do lewoskrętu z ul. Grodzkiej w most Uniwersytecki |
Ulica Grodzka - pas rowerowy |
Ulica Purkyniego - pas rowerowy w obrębie skrzyżowania... |
...dzięki czemu rowerzysta może ominąć samochody stojące przed światłami. |
Plac Dominikański - pas do jazdy rowerem na wprost |
Sygnalizator dla rowerzystów |
Ulica Kościuszki - kontrapas rowerowy |
Sygnalizator dla rowerzystów korzystających z kontrapasa |
Parking rowerowy przed dworcem głównym |
Ulica Świdnicka - pas do jazdy na wprost |
Ulica Świdnicka - testowe i kompromisowe rozwiazania |
Ulica Podwale - śluza rowerowa |
Ulica Braniborska - pasy rowerowe |
Ulica Legnicka - pas dla rowerów i autobusów jadących na wprost |
Ulica Świętego Mikołaja - pas rowerowy do jazdy na wprost |
Ulica Podwale - śluza rowerowa i pas rowerowy prowadzący na wprost przez skrzyżowanie |
Ulica Ruska - rowerowy wlot od zachodu na Stare Miasto |
Ulica Ruska - wydzielony początek kontrapasa |
Ulica Ruska - asfalt na kontrapasie, dla samochodów bruk |
Ulica Świętego Mikołaja - wylot ze Starego Miasta w kierunku zachodnim tylko dla rowerzystów |
Trójkomorowy sygnalizator dla rowerzystów |
Ulica Szewska tylko dla tramwajów i rowerzystów |
Ulica Piaskowa - sygnalizator dla rowerzystów jadących od strony Mostu Piaskowego... |
...który to Most Piaskowy dostępny jest na całej długości tylko dla tramwajów i rowerów |
Początek kontrapasa rowerowego na ulicy Jedności Narodowej |
Ulica Jedności Narodowej - kontrapas rowerowy z drugiej strony |
Ulica Powstańców Śląskich - przejazd rowerowy przez skrzyżowanie na wprost i w prawo |
Komentarze użytkowników (4) |
Piotr,
2014-04-13 09:08:11
Bałbym się jeździć po tym mieście i rowerem i samochodem |
pawel,
2014-04-13 15:53:19
Piotr - a z czego wynika Twoja opinia? |
ala,
2014-04-18 23:50:48
Nie da się jeździć po tym mieście rowerem. Wszystkie te zdjęcia pochodzą z centrum. Ludzie mieszkają nie tylko tam, ale także na obrzeżach, gdzie ścieżki wołają po pomstę (nierówne ścieżki/kostka). Ostatnio z Biskupina na Psie Pole dojazd zajął mi 1h ! Starałam się nie jeździć po chodnikach, tylko dookoła ścieżką, po przyjeździe poszłam spać, a kondycji to ja złej nie mam... |
emdzej,
2014-04-19 18:41:36
Zdjęcia pokazują praktycznie same skrzyżowania, na których oczywiście rowerzyści nie powinni być marginalizowani, i powoli przestają tak być traktowani. Super! Problemem jest dojazd do tych skrzyżowań- za przykład niech posłuży pas rowerowy na u.Świdnickiej w kierunku Rynku. Jest, ekstra, tylko prowadzi po nachylonym w kierunku krawężnika fragmencie, który jest niebezpieczny (dziury, kałuże itp). Kierowcy dalej uważają, że rowerzyści bezprawnie odbierają im szerokie pasy dla samochodów i spychają rowerzystów na chodnik. Kontrapas na ul. Ofiar Oświęcimskich, nie ma dnia by jakiś kierowca nie zatrzymał tam swojego auta, bo: 1 nie ma znaku zakazu zatrzymywania po tej stronie jezdni, 2 linia ciągła oddzielająca kontrapas od jezdni ściera się w szybkim tempie. Mimo iż jeżdżę rowerem w pełnym oprzyrządowaniu, dalej uważam że uprawiam sport ekstremalny wyjeżdżając na ulicę, tam gdzie jednak tych ścieżek (nie pasów, nie kontrapasów) nie ma. Jeszcze długa droga przed nami. Ale działajcie! Kibicuję Wam! |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242