Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 21 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Rowerowe rozwiązania z Gdańska

Gdańsk ma najbardziej rozwiniętą w Polsce sieć dróg rowerowych. W latach 2002-2006 realizowany był Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno-Promocyjny. Finansowany był on w części przez Global Enviroment Facility – Fundusz Środowiska Globalnego (GEF) zajmujący się finansowaniem ochrony środowiska naturalnego w krajach rozwijających się (niestety Polska nie może się już ubiegać o pieniądze z GEF). Z tego funduszu pozyskano 1 mln $. Cały budżet wynosił ponad 2,5 mln $, reszta tej kwoty to przede wszystkim wkład własny gminy Gdańsk.

Projekt realizowany był przy znacznym współudziale instytucji pozarządowych, według bardzo dobrych standardów budowy ścieżek rowerowych; kilka rozwiązań zastosowanych w projekcie jest naprawdę innowacyjne jak na warunki polskie. Polecam lekturę publikacji „Rowerowy Gdańsk – Rowerowa Polska” – znajdziecie tam wiele ciekawych informacji na temat projektu. Link tutaj. Pomimo problemów w realizacji programu zbudowano kilkanaście kilometrów porządnych dróg rowerowych. Dodając do tej liczby istniejące ścieżki rowerowe, mamy do czynienia w Gdańsku z całkiem sporą – jak na nasz kraj - ilością dróg rowerowych. Mapa znajduje się tutaj. Sieć ścieżek rowerowych ma być sukcesywnie w najbliższych latach rozwijana, w ostatnim czasie doszło również do porozumienia pomiędzy Gdańskiem, Sopotem a Gdynią w sprawie zintegrowania działań budowy infrastruktury rowerowej na terenie całego Trójmiasta. Oczywiście pozostało wiele km dróg rowerowych do wybudowania, ale może kiedyś uda się to zrealizować. Mam nadzieję, że nie tylko w Gdańsku ale i w innych polskich miastach również.

Biorąc pod uwagę bardzo duże natężenie ruchu samochodowego w Trójmieście rozwój infrastruktury rowerowej jest bardzo rozsądnym rozwiązaniem służącym nie tylko ochronie środowiska ( spaliny samochodowe naprawdę czuć w powietrzu ) ale znacznie ułatwiającym komunikację: rowery nie muszą stać w korkach. Co najważniejsze w Gdańsku widać rowerzystów, ich liczba może nie jest oszałamiająca, ale z pewnością w skali kraju jest wysoka.

Proponujemy wszystkim, którzy nie jeździli po Gdańsku rowerem aby wybrali się kiedyś na wycieczkę: z Torunia nie jest daleko, a dodatkową atrakcją będzie plaża i morze 

Poniżej zamieszam kilka zdjęć z marcowego i kwietniowego jednodniowego wypadu do Gdańska z krótkimi komentarzami.



Wydzielona z chodnika ścieżka rowerowa na głównej ulicy w Gdańsku - Wrzeszczu. Drogi rowerowe powinny być prowadzone przy głównych trasach komunikacyjnych w mieście, a nie spychane na boczne, mało wykorzystywane drogi.












Droga wykonana z wysokiej klasy asfaltu . Na zdjęciu widać specjalny fragment nawierzchni położony nad korzeniami drzewa.













Nieraz trudno wydzielić drogę rowerową z wąskiego chodnika. Można to jednak zrobić. W tym wypadku bardzo istotne oznakowanie poziome.















Ścieżka podniszczona, ale rozwiązanie dobre: betonowe "wypustki" utrudniają zaparkowanie samochodu.














Droga rowerowa położona wyżej od chodnika. Dobre rozwiązanie biorąc pod uwagę kwestię bezpieczeństwa pieszych jak i rowerzystów.














Przejazd dla rowerów przez przecinającą drogę rowerową ulicę. Przejazd zbudowany na wysokości drogi rowerowej ma 2 główne zalety: samochód przejeżdzający przez niego musi zwolnić oraz nie istnieje problem wysokiego krawężnika dla rowerzysty.











Fizyczne oddzielenie barierkami ruchu rowerowego od pieszego. W tym miejscu przy przejściu dla pieszych;














tutaj barierki zabezpieczają przed nagłym wtargnięciem pieszego na drogę rowerową.















Znak stop przy drodze dla rowerów i lustro dla samochodów. (po prawej stronie niewidoczny na zdjęciu budynek)














W przypadku dużego natężenia ruchu pieszego na chodniku należy odgradzać drogę rowerową barierkami na całej długości.














Napis "Uwaga piesi" nie był wystarczający. Trzeba było zamontować barierki przy ruchliwym wyjściu z ogródków działkowych wprost na drogę dla rowerów.














Znak Rasta.




















Nowy odcinek drogi rowerowej wykonany z kostki betonowej. Ponoć na asfalt nie zgodził się Miejski Konserwator Zabytków. Kostka ładniejsza od asfaltu?












Scieżka prowadząca nad morze.


















Porządny stojak dla rowerów przy drodze prowadzącej nad morze.
















morze













wyedytowano: 2008-06-04 14:43
aktywne od dnia: 2007-04-23 00:41
drukuj  
Komentarze użytkowników (3)
osa, 2008-06-04 14:32:33
gdzie moge znaleźc zdjęcia znaków zakazu na drogach? oprucz znaku stop? z góry dzięki. BARDZO POTRZEBNE (!)   :D   :jezyk
pawel, 2010-07-04 21:46:58
Gdańsk wprowadził rzadko spotykane w naszym kraju rozwiązania dla ruchu rowerowego. W centrum na wielu ulic dopuszczono ruch rowerowy pod prąd, na kilku ulicach wyznaczono pasy rowerowe:)
gratulujemy  !

trzeba będzie znów odwiedzić Gdańsk  :)

oto linki do zdjęć: http://galeria.trojmiasto.pl/Nowe-sciezki-rowerowe-w-Srodmiesciu-39460.html?id_news=40024&pozycja=0#foto

oraz linki do forum SkyscraperCity:
http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59596837&postcount=943

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59674779&postcount=959

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=59750389&postcount=972
qwe, 2014-05-04 13:23:21
Bylem jezdzilem widzialem wroce nie raz Gdansk jest wzorem rowerowyn dla innych miast.Proponuje torunskim wladzom wziac rowery do samochodu i w ramach pracy dwa dni pojezdzic po Gdansku i zobaczyc jakie sa stojaki rowerowe i odgrodzenia od ruchu pieszego  !!!!
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook