RT 22/2013
Toruń, 30 października 2013 r.
Pan Piotr Całbecki
Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
W związku z podpisaniem kilka miesięcy temu umowy z firmą Pesa S.A. na dostarczenie elektrycznych pociągów osobowych dla potrzeb województwa kujawsko-pomorskiego prosimy o informacje dotyczące warunków przewozów rowerów w zamówionych składach:
Prosimy także o udostępnienie rysunków oraz opisów technicznych na podstawie których udzielone zostaną odpowiedzi na postawione wyżej pytania.
Zapewnienie odpowiednich warunków do przewozu rowerów w składach kursujących w naszym regionie jest rzeczą ważną, gdyż rower staje się coraz bardziej popularnym środkiem transportu wśród mieszkańców. Jest to istotne także z punktu widzenia rozwoju turystyki rowerowej w regionie. Mamy nadzieję, że nowe pociągi będą miały przynajmniej tak dobre warunki do przewozu rowerów jak obecnie wykorzystywane składy elektryczne ED72 czy EN57.
W związku z faktem, że zamówione elektryczne zespoły trakcyjne służyć mają pasażerom kolei przez wiele lat proszę o rzetelne przeanalizowanie problemu.
Z poważaniem
Paweł Wiśniewski
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Do wiadomości:
1. Adresat
2. PESA Bydgoszcz S.A., ul. Zygmunta Augusta 11 85-082 Bydgoszcz
3. Stowarzyszenie Bydgoska Masa Krytyczna
4. a/a
ODPOWIEDŹ
Toruń, dnia 15 listopada 2013 r.
OR-II-P. 1431.150.2013
Pan
Paweł Wiśniewski
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej złożony w trybie przepisu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112, poz. 1198 z późn. zm.) w sprawie warunków przewozu rowerów w elektrycznych pociągach osobowych firmy PESA S.A. powiadamiam, co następuje.
Umowa między Województwem Kujawsko-Pomorskim a spółką PESA Bydgoszcz na dostawę 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, przeznaczonych do obsługi odcinka Toruń Wschodni - Bydgoszcz Główna nie została do chwili obecnej podpisana*.
W ogłoszonej w styczniu br. Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia wskazano m.in., że pojazdy powinny być wyposażone w przestrzeń na większy bagaż z możliwością mocowania min. 6 rowerów. Produkowany przez PESA pojazd 22WEc będzie posiadał w członie A sześć uchwytów rowerowych. Lokalizacja w przestrzeni bagażowej posiada trzy funkcje:
1) możliwość transportu dwóch osób na wózkach inwalidzkich lub
2) przewóz sześciu pasażerów na miejscach uchylnych lub
3) przewóz 6 rowerów.
Rowery będą mocowane w pozycji pionowej na specjalnych uchwytach (zdjęcie). Górny uchwyt mocowany będzie do poręczy natomiast dolny do fotela uchylnego. Przestrzeń ta jest wyznaczona w skrajnym członie pojazdu (człon posiada jako jedyny pojedyncze drzwi) w miejscy zaznaczonym na załączonym rysunku. Mocowanie rowerów zgodne ze standardami przewidzianymi dla pojazdów szynowych.
Zamówione pojazdy spełniać muszą szereg norm, których nie musiały spełniać pojazdy typu ED72 i EN57. Nowe pojazdy są dedykowane przewozom w ramach metropolii (aglomeracji), a więc spełniać będą podobną funkcję jak komunikacja miejska. Atutem tych pojazdów jest m.in. niska podłoga, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie podróżnych w tym osób niepełnosprawnych, osób z wózkami dziecięcymi a także z rowerami. Pojazdy posiadać muszą wyznaczone miejsca dla wózków inwalidzkich wraz z możliwością ich mocowania oraz ekologiczną toaletę dla osób niepełnosprawnych z możliwością przewijania niemowląt. Ponadto muszą być dostosowane do przewozu osób niedosłyszących i niedowidzących.
Próba porównywania starych pojazdów z pojazdami nowej generacji tylko w kontekście warunku przewozu rowerów nie jest właściwym kryterium oceny nowego taboru. (??) pogrubienie i pytajniki sRT
* - umowa została podpisana 26 listopada 2013 r. źródło: Gazeta Wyborcza Toruń
Z poważaniem
Sekretarz Województwa
Marek Smoczyk
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242