Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Trasa wybudowana kilka miesięcy temu nadaje się do remontu - artykuł z Nowości

Trasa wybudowana kilka miesięcy temu nadaje się do remontu - uważa Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Rozmowa z PAWŁEM WIŚNIEWSKIM, prezesem Stowarzyszenia Rowerowy Toruń.

Starosta toruński Mirosław Graczyk deklarował podjęcie rozmów w sprawie dróg rowerowych wokół Torunia. Jakie są ich efekty?

Czekamy na konkrety. Celem jest wprowadzenie naszych uwag, a te w większości nie zostały uwzględnione. Efektem tego są poważne błędy, które zawierają dokumentacje projektowe dla poszczególnych odcinków. Już teraz można wskazać w terenie dowody na słuszność przedstawianych przez nas uwag. Szkoda, że ze strony urzędowej w odpowiednim momencie zabrakło chęci współpracy. Na razie monitorujemy sprawę. Ze względu na zbliżający się okres jesienno-zimowy nie jesteśmy zbyt natarczywi, ale nie zamierzamy o sprawie zapominać.

Pod koniec września otwarta została droga rowerowa Toruń-Unisław. Jakie ma mankamenty?

To najlepsza z realizowanych inwestycji pod względem jakości i ze względu na jej przebieg po zamkniętej trasie kolejowej. Niestety, droga ma mimo wszystko poważne wady w oznakowaniu w obrębie skrzyżowań z drogami publicznymi. Zastosowane w kilku miejscach rozwiązanie w postaci przejścia dla pieszych nie tylko zmusza rowerzystę do prowadzenia roweru po pasach. Wprowadza też w błąd kierowców samochodów, którzy widząc oznakowanie pionowe i poziome, spodziewają się pieszego, a nie rowerzysty. Problem był sygnalizowany podczas sierpniowej Masy Krytycznej, która przejechała pod hasłem „Nie dla rowerowych bubli w regionie”, a także w pismach i rozmowach ze starostwem i Powiatowym Zarządem Dróg.

Część rowerzystów mówiła nawet, że nawierzchnia trasy do Unisławia uległa zniszczeniu jeszcze przed jej oficjalnym otwarciem. A co z drogą do Osieka?

Ta druga nie nadaje się do jazdy. Takie są fakty - trasa, która została zbudowana kilka miesięcy temu, już nadaje się do remontu. Jeżeli nawierzchnia, która ma służyć kilkanaście lat, może być zniszczona przez końskie kopyta, to znaczy, że coś jest nie tak. To nie wszystko. Wątpliwości wzbudza też przebieg drogi w Złotorii, szczególnie w obrębie skrzyżowania ulicy Toruńskiej z drogą wojewódzką nr 654. Tu rowerzysta zmuszony jest do dwukrotnej zmiany stron w obrębie skrzyżowania. Są też problemy z widocznością i geometrią drogi. W przypadku trasy do Unisławia sprawa wydaje się być już załatwiona. Tam w ramach jej budowy kładzione były sieci gazowe i wykonawca uszkodził nawierzchnię w kilku miejscach. Te najpoważniejsze ubytki zostały już jednak naprawione.

Najgorsze oceny zbiera droga rowerowa Toruń-Chełmża. Przetarg na jej budowę został unieważniony. Dlaczego?

W dokumentacji znaleźliśmy istotne błędy. Nasze argumenty dały do myślenia starostwu i dlatego przetarg został powtórzony. Sama idea budowy tej trasy jest zła. Zakłada wybudowanie tras rowerowych wzdłuż dróg, które są mało wykorzystywane. Do tego dochodzą bardzo wysokie koszty. Wychodzimy z założenia, że lepiej wybudować dwie trasy o lepszych parametrach i z trzecią poczekać, niż rzucać się na budowanie na szybko, bez rzetelnej analizy. To, o czym mówimy i mówiliśmy wcześniej, już dziś wychodzi w praktyce. Listę koniecznych do wprowadzenia uwag w projekcie Toruń-Chełmża przesłaliśmy do starostwa drogą oficjalną. Czekamy na wprowadzenie konkretnych zmian oraz na dokumentację do zaopiniowania. Odniesiemy się wtedy ponownie do całości projektu.

Rozmowa z MIROSŁAWEM GRACZYKIEM, starostą powiatu toruńskiego.

Niedawno oddana została do użytku trasa rowerowa do Unisławia. Przez SRT oceniana jest na „5 z minusem”, niemniej nadal mówi się o mankamentach. Co starostwo zamierza z nimi zrobić?

Na bieżąco jesteśmy w kontakcie ze Stowarzyszeniem Rowerowy Toruń i prezesem Pawłem Wiśniewskim. Analizujemy jako inwestor, dyskutujemy o nich z wykonawcą i projektantami. W przypadku drogi do Unisławia jesteśmy umówieni przede wszystkim na rozmowy dotyczące organizacji ruchu i zlokalizowanego tam nieszczęsnego oznakowania. Wezmą w nim udział m.in. przedstawiciele pana marszałka, którzy zatwierdzają organizację ruchu, policjanci oraz ja jako inwestor. Będziemy razem ze stowarzyszeniem próbowali znaleźć satysfakcjonujące rozwiązania. Mamy też uzgodnienia z nadleśnictwem i gminą Łubianka w sprawie tej trasy. Chcemy wzdłuż niej postawić wiaty, ławeczki, stojaki dla rowerów. Pracujemy też nad oznakowaniem turystycznym.

Wątpliwości budzą też trasy do Osieka i Chełmży.

Kontrowersje wywołują fragmenty nawierzchni drogi do Osieka na odcinkach leśnych. Jesteśmy na etapie analiz. Zleciliśmy je ekspertom z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Chcemy uzyskać w ten sposób odpowiedź, czy nawierzchnia wykonana jest zgodnie ze standardami i naszą specyfikacją techniczną. Będziemy się starali naprawić trasę, nawet jeśli okaże się, że wykonano ją zgodnie z projektem. Nawierzchnia przy dużej wilgotności faktycznie staje się miękka. Jeśli chodzi o przetarg na trasę do Chełmży, to do 15 listopada czekamy na zgłoszenia oferentów.

Artur Olewiński, Nowości>> 23 października 2013



wyedytowano: 2015-07-12 13:27
aktywne od dnia: 2013-10-28 18:19
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook