Wygibasy, slalom i kluczenie - to czeka rowerzystów oraz pieszych na nowej trasie mostowej. - To przeprawa głównie dla kierowców - mówi Joanna Jaroszyńska ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń.
Na przebieg chodników i ścieżek rowerowych na budowanej trasie mostowej zwrócił nam uwagę Maciej Neumann, społecznik: - W Toruniu projektuje się drogi z myślą o kierowcach. Piesi i rowerzyści nie mają takich samych szans jak zmotoryzowani. Dotyczy to też trasy mostowej. Rowerzyści będą jeździć wygibasami, zamiast prosto.
Na moście i estakadach sytuacja będzie prosta. Piesi skorzystają z chodnika po stronie zachodniej (od strony Starówki), a rowerzyści - ze ścieżki po stronie wschodniej (od Rubinkowa).
Gorzej jest z dojazdem od Żółkiewskiego. Zanim cykliści wjadą na mostową ścieżkę, będą musieli pokonać pięć przejazdów i światła. - Przy tak drogiej inwestycji, droga rowerowa powinna być po obu stronach mostu - uważa Joanna Jaroszyńska ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń i zauważa, że chodnik po zachodniej stronie zakończy się na wysokości Rudackiej... schodami: - Niepełnosprawni pewnie będą jeździć po ścieżce, by nie pokonywać stopni.
Rowerzystów też czeka niespodzianka na Rudackiej. Nie pojadą prosto w kierunku Łódzkiej. Będą musieli zjechać stromą serpentyną na drogę serwisową równoległą do trasy, gdzie będzie także chodnik. Którędy do Łódzkiej? To nie takie proste.
Raz w lewo, raz w prawo
Cykliści i piesi muszą na wysokości Rypińskiej przez tunel pod trasą przejść na jej stronę zachodnią. Po pokonaniu kolejnego podjazdu ścieżka i chodnik znów biegną tuż przy trasie. Ale po minięciu wiaduktu kolejowego rowerzyści i piesi znów będą skręcać - tym razem ostro w lewo, a następnie w prawo - w Lipnowską. Między Lipnowską a Łódzką nie ma chodników i ścieżki tuż przy trasie.
- Najważniejsze będą auta - mówi Jaroszyńska. - Skoro były pieniądze na estakadę na Daszyńskiego, można było zaprojektować porządne ścieżki.
Dlaczego ścieżka nie biegnie wzdłuż trasy? - Przebiegałaby bowiem na nasypie, co uniemożliwiłoby obsługę okolicznych terenów i miałaby tylko znaczenie tranzytowe - mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik MZD. - Biegnąc po terenie może obsługiwać tereny i uliczki przy trasie głównej.
Ścieżką na działki
Zjazd na Rudackiej dla rowerów ma prowadzić do projektowanej ścieżki i ogrodów działkowych. Rzecznik: - Pochylenia na serpentynie nie przekraczają 10 proc., co przy tak krótkim podjeździe nie powinno stwarzać problemów.
MZD nie był jednak w stanie wczoraj odnieść się do kwestii chodnika kończącego się schodami na wysokości Rudackiej. Dlaczego ścieżka oraz chodnik przechodzą na drugą stronę trasy na wysokości ul. Rypińskiej?
- Zagospodarowanie po prawej stronie trasy wschodniej od wysokości ul. Rypińskiej jest większe - mówi rzeczniczka. - Ścieżka dochodzi lewą stroną do Rypińskiej i zapewnia dojazd do ogrodów po tej stronie, a następnie korzystając z projektowanego tunelu dla pieszych przechodzi na drugą stronę trasy. Dzięki temu na skrzyżowaniu z ul. Rypińską mamy ścieżkę po obu stronach drogi głównej i dalej przy okazji rozwoju dróg lokalnych można rozwijać układ ścieżek w każdym kierunku.
Neumann: - MZD chyba nie słyszał o drogach rowerowych głównych, zbiorczych i pomocniczych. Droga wzdłuż trasy mostowej jest drogą główną - jak określa MZD - tranzytową. Powinna być możliwie szeroka, prosta i bez podjazdów. Do niej powinny być dowiązane boczne drogi obsługujące ruch lokalny. Dokładnie tak samo jak ma to miejsce z drogą dla aut.
Wojciech Giedrys, Gazeta Pomorska, 20 września 2013 r.
Komentarze użytkowników (1) |
damian,
2016-12-15 13:17:44
Na szczęście teraz jest już o wiele lepiej. Mój pierwszy raz w Toruniu byłem z wycieczką zorganizowaną przez Alfa Tour z Poznania. Na tyle było świetnie, że zakochałem się w mieście i po 2 latach zamieszkałem w nim. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242