RT 17/2013
Toruń, 17 lipca 2013 r.
Pan Henryk Dygasiewicz
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Toruniu
W związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa drogi rowerowej dla projektu: Poprawa bezpieczeństwa na drogach publicznych poprzez wybudowanie dróg rowerowych – droga Toruń – Unisław” przedstawiam uwagi do projektu stałej organizacji ruchu. Proszę
o rozpatrzenie uwag oraz o zaktualizowanie projektu stałej organizacji ruchu, uzupełnienie go o niezbędne elementy oraz wprowadzenie stosownych zmian w terenie.
Wprowadzenie postulowanych zmian zwiększy bezpieczeństwo rowerzystów korzystających z trasy oraz czytelność zastosowanych rozwiązań, a także przyczyni się do zmniejszenia ilości znaków pionowych. Przyjęte rozwiązania projektowe spowodowały, że w ramach inwestycji nie powstała droga rowerowa Toruń-Unisław tylko kilka fragmentów tras rowerowych, które nie są ze sobą powiązane, co powinno mieć znaczenie przy ocenie projektu realizowanego za publiczne pieniądze przy wsparciu środków unijnych.
Dodatkowo należy usunąć wszelką roślinność zasłaniającą widoczność na skrzyżowaniach budowanej drogi rowerowej i innych ogólnodostępnych dróg.
Proszę o odpowiedź w trybie określonym w KPA czy i w jakim zakresie powyższe uwagi zostaną wprowadzone.
Z poważaniem
Paweł Wiśniewski
Do wiadomości:
1. Pan Mirosław Graczyk, Starosta Powiatu Toruńskiego
2. Pan Piotr Całbecki, Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego
ODPOWIEDŹ - Przekazanie pisma
Toruń, dnia 25.07.2013
PZD-11.032.2.2013
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu
Departament Infrastruktury Drogowej
Plac Teatralny 2 87-100 Toruń
Dotyczy: projekt nr RPKP.01.01.00-04-007/12
W związku z otrzymanymi uwagami do zatwierdzanego przez Państwa Projektu Stałej Organizacji Ruchu dla budowanej drogi-rowerowej Toruń-Unisław przesyłamy w załączeniu pismo ze Stowarzyszenia Rowerowy Toruń o numerze RT 17/23 zawierające uwagi do zapisów wskazanego dokumentu. Prosimy o udzielenie na nie odpowiedzi.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg
inż. Henryk Dygasiewicz
Załączniki:
1. Pismo RT 1/2013
Otrzymują:
1. Adresat
2. Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Odpowiedź Departamentu Infrastruktury Drogowej Kujawsko-Pomorskiego Urząd Marszałkowskiego
BD-II.800.2.39.2013
Toruń, 6 sierpnia 2013
Pan
Paweł Wiśniewski
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń
Odpowiadając na pismo z dnia 17.07.2013 r. (przesłane za pośrednictwem Powiatowego Zarządu Dróg w Toruniu) dotyczące zmian i uzupełnień w oznakowaniu realizowanej przez Starostę Toruńskiego drogi rowerowe Toruń - Unisław uprzejmie informuję j.n.
Ad. 1. Pismem z dnia 12 maja 2011 r. znak: TD-II.8022.1.26.2011 Marszałek Województwa zatwierdził projekt zmiany stałej organizacji ruchu dla dróg wojewódzkich nr 546, 551, 553, 597 w rejonie skrzyżowań z drogą rowerową Toruń - Łubianka - Unisław. Oznakowanie tych skrzyżowań, usytuowanych poza obszarem zabudowanym, z zastosowaniem znaków C-13a, D-6, A-16, P-10 jest zgodne z zasadami oznakowania dróg rowerowych zawartymi w pkt. 5.2.6.4 załącznika nr 1 do Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181), w którym stosownie do zacytowanego zapisu „Poza skrzyżowaniami przejazdy dla rowerzystów wyznacza się wyjątkowo na obszarze zabudowanym". Powyższe oznacza, iż poza obszarem zabudowanym nie ma możliwości oznakowania przejazdów rowerowych dla samodzielnie przebiegającej drogi rowerowej zbudowanej po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi o nawierzchni twardej. Dla omawianego oznakowania drogi rowerowej z zastosowaniem znaków C-13a nie bez znaczenia były również bardzo złe warunki widoczności na skrzyżowaniach dróg położonych na terenie leśnym. Mając na uwadze powyższe brak jest podstaw do zastosowania znaków D-6a i P-l 1 dla oznakowania skrzyżowań przedmiotowej drogi rowerowej z drogą publiczną o nawierzchni twardej.
Ad. 2. W cytowanym zatwierdzeniu z dnia 12 maja 2011 r. znak: TD-II.8022.1.26.2011 ustalono umieszczenie znaków A-16 w odległości do 150 m od przejść dla pieszych. Prace przy oznakowaniu drogi rowerowej nie zostały zakończone i zgłoszone do ostatecznego odbioru. Uwaga zostanie uwzględniona podczas końcowego odbioru.
Ad. 3. Przepisy szczegółowe wymienione w punkcie 1 nie wymagają wprowadzania linii krawędziowej dla oznakowania wydzielonych z pasa drogowego dróg rowerowych. Z uwagi na duży koszt tego zadania, decyzja o jego wprowadzeniu należy do inwestora czyli Starosty Toruńskiego.
Ad. 4. Dodatkowe oznakowanie miejsc niebezpiecznych od km 2+525 do km 2+697 nie jest objęte zakresem zatwierdzenia projektu przez Marszałka Województwa. Ewentualne wprowadzenie tego oznakowania należy do kompetencji Starosty Toruńskiego.
Otrzymują:
1. Adresat.
2. A/aBD-II.
Do wiadomości:
1. Powiatowy Zarząd Dróg w Toruniu.
Komentarze użytkowników (2) |
julo,
2013-07-20 16:18:52
Wszystko, jak najbardziej OK, tylko...czy to ktoś przeczyta? W powiecie nawet między sobą nie mogą się dogadać: wójt Zająkała mówi o schodkach przy "tunelu" i objeździe drogą przebiegającą w pobliżu, a powiat wyznacza objazd (patrz wątek na forum) hen przez las. |
julo,
2013-07-20 16:28:24
ps, czyli "przypomniałem sobie": a co z fizycznymi przeszkodami dla innych pojazdów. Teraz już nie tylko skutery i motocykle oraz osobówki. Są dowody (zdjęcia) na jazdę pojazdów rolniczych po ddr. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242