Lawinowo przybywa samochodów, a jednak w Toruniu spada liczba wypadków drogowych i poszkodowanych w nich ofiar. To wyniki raportu o bezpieczeństwie ruchu drogowego Toruń 2012.
- Jak widać, warto budować nowe drogi i przebudowywać kolizyjne skrzyżowania - skomentował raport prezydent Torunia Michał Zaleski. - Torunianie i nasi jakże liczni goście zasługują na jazdę bezpiecznymi trasami. Po to właśnie połączyliśmy Toruń z autostradą, budujemy drugi most, Trasę Średnicową, poszerzamy parametry dróg głównych, zapewniamy spokojne parkowanie, inwestujemy w komunikację publiczną i rozwój ścieżek rowerowych czy remontujemy dziesiątki ulic.
Raport o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Toruniu został przygotowany przez naukowców z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Jego wyniki przedstawiono 6 czerwca, na konferencji poświęconej bezpieczeństwu ruchu drogowego w mieście. Wzięli w niej udział drogowcy, przedstawiciele Policji, Straży Miejskiej, Inspekcji Transportu Drogowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad , WORD i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego.
W ostatniej dekadzie w Toruniu przybyło 33 tysiące zarejestrowanych pojazdów. W latach 2002-2012 ich liczba wzrosła z 85 tysięcy do 118 tysięcy. Jednocześnie wzrósł też ruch tranzytowy. Pod tym względem Toruń nie jest wyjątkiem na mapie Polski, to zjawisko występujące praktycznie w każdym polskim mieście. Jednak ze statystyk policyjnych wynika, że poziom bezpieczeństwa w naszym mieście się poprawia.
- Analizy ogólne wskazują na spadkową tendencję liczby zdarzeń drogowych w Toruniu, a tym samym poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego pomimo nieustannego wzrostu liczby rejestrowanych pojazdów – mówi dr inż. Jacek Chmielewski z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. - Jedynym wyjątkiem jest istotne pogorszenie stanu zagrożenia rowerzystów w ruchu drogowym, co jest niewątpliwie konsekwencją istotnego wzrostu natężeń ruchu rowerowego.
Z raportu wynika, że za połowę wypadków z udziałem rowerów winę ponoszą sami rowerzyści (nieprzestrzeganie pierwszeństwa - 41,2 proc., nieprawidłowe omijanie, mijanie i zmiana pasa ruchu - 14,9 proc. oraz nieprawidłowe skręcanie i włączanie się do ruchu - 12,1 proc.). Natomiast przy stwierdzonej winie kierowców 63,8 proc. przypadków dotyczy wymuszenia pierwszeństwa na rowerzystach.
- Znaczący wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego ma poprawa infrastruktury drogowej i wyposażenie przejść dla pieszych w sygnalizację świetlną. Duże znaczenie ma budowa dróg rowerowych, co pozwala na oddzielenie ruchu rowerowego od ruchu pojazdów – mówi Mariusz Insadowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu.
W 2008 roku na toruńskich drogach odnotowano 122 wypadki, w których zginęło 15 osób. W tym samym czasie doszło do 3322 kolizji drogowych. Dla porównania w 2012 roku zanotowano 72 wypadki, w których zginęło 6 osób. Spadła również liczba kolizji drogowych, których odnotowano o ok. 100 mniej.
Szczegółowa analiza elementów sieci drogowej umożliwiła wyłonienie 12 najbardziej niebezpiecznych miejsc na sieci drogowej miasta tzw. czarnych punktów. W raporcie miejsca te zostały szczegółowo przeanalizowane i scharakteryzowane, przedstawiono przyczynę niskiego poziomu stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a także możliwości jego poprawy.
Toruńskie "czarne punkty" (uwzględniono dane o wypadkach od 2006 r., sprzed przebudowy niektórych skrzyżowań, liczba oznacza pozycję w rankingu) :
Jak wynika z raportu, główne przyczyny wypadków w Toruniu to:
Wart odnotowania jest fakt, że 47,43 proc. wypadków w Toruniu powodują osoby zamiejscowe.
Uczestnicy konferencji zwrócili uwagę, jak ważne i istotne jest edukowanie najmłodszych uczestników ruchu.
- Na terenie toruńskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego działa Centrum Edukacji Komunikacyjnej, które uczy dzieci zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach. Pokazujemy im wybrane znaki drogowe i szkolimy z zakresu pomocy medycznej - mówi Krzysztof Kucicki, naczelnik Wydziału Edukacji Komunikacyjnej IBRD w WORD w Toruniu. - W 2012 roku z oferty edukacyjnej skorzystało 2584 uczniów.
Organizatorem konferencji był Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, a patronat nad spotkaniem objął Prezydent Miasta Torunia.
źródło: http://www.torun.pl/pl/jezdzimy-bezpieczniej
pogrubienie sRT
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242