Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Wyniki raportu o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Toruniu - artykuł ze strony UM Toruń

Lawinowo przybywa samochodów, a jednak w Toruniu spada liczba wypadków drogowych i poszkodowanych w nich ofiar. To wyniki raportu o bezpieczeństwie ruchu drogowego Toruń 2012.

- Jak widać, warto budować nowe drogi i przebudowywać kolizyjne skrzyżowania - skomentował raport prezydent Torunia Michał Zaleski. - Torunianie i nasi jakże liczni goście zasługują na jazdę bezpiecznymi trasami. Po to właśnie połączyliśmy Toruń z autostradą, budujemy drugi most, Trasę Średnicową, poszerzamy parametry dróg głównych, zapewniamy spokojne parkowanie, inwestujemy w komunikację publiczną i rozwój ścieżek rowerowych czy remontujemy dziesiątki ulic.

Raport o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Toruniu został przygotowany przez naukowców z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Jego wyniki przedstawiono 6 czerwca, na konferencji poświęconej bezpieczeństwu ruchu drogowego w mieście. Wzięli w niej udział drogowcy, przedstawiciele Policji, Straży Miejskiej, Inspekcji Transportu Drogowego, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad , WORD i Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego.

W ostatniej dekadzie w Toruniu przybyło 33 tysiące zarejestrowanych pojazdów. W latach 2002-2012 ich liczba wzrosła z 85 tysięcy do 118 tysięcy. Jednocześnie wzrósł też ruch tranzytowy. Pod tym względem Toruń nie jest wyjątkiem na mapie Polski, to zjawisko występujące praktycznie w każdym polskim mieście. Jednak ze statystyk policyjnych wynika, że poziom bezpieczeństwa w naszym mieście się poprawia.

- Analizy ogólne wskazują na spadkową tendencję liczby zdarzeń drogowych w Toruniu, a tym samym poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego pomimo nieustannego wzrostu liczby rejestrowanych pojazdów – mówi dr inż. Jacek Chmielewski z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. - Jedynym wyjątkiem jest istotne pogorszenie stanu zagrożenia rowerzystów w ruchu drogowym, co jest niewątpliwie konsekwencją istotnego wzrostu natężeń ruchu rowerowego.

Z raportu wynika, że za połowę wypadków z udziałem rowerów winę ponoszą sami rowerzyści (nieprzestrzeganie pierwszeństwa - 41,2 proc., nieprawidłowe omijanie, mijanie i zmiana pasa ruchu - 14,9 proc. oraz nieprawidłowe skręcanie i włączanie się do ruchu - 12,1 proc.). Natomiast przy stwierdzonej winie kierowców 63,8 proc. przypadków dotyczy wymuszenia pierwszeństwa na rowerzystach.  

- Znaczący wpływ na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego ma poprawa infrastruktury drogowej i wyposażenie przejść dla pieszych w sygnalizację świetlną. Duże znaczenie ma budowa dróg rowerowych, co pozwala na oddzielenie ruchu rowerowego od ruchu pojazdów – mówi Mariusz Insadowski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu.

W 2008 roku na toruńskich drogach odnotowano 122 wypadki, w których zginęło 15 osób. W tym samym czasie doszło do 3322 kolizji drogowych. Dla porównania w 2012 roku zanotowano 72 wypadki, w których zginęło 6 osób. Spadła również liczba kolizji drogowych, których odnotowano o ok. 100 mniej.

Szczegółowa analiza elementów sieci drogowej umożliwiła wyłonienie 12 najbardziej niebezpiecznych miejsc na sieci drogowej miasta tzw. czarnych punktów. W raporcie miejsca te zostały szczegółowo przeanalizowane i scharakteryzowane, przedstawiono przyczynę niskiego poziomu stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a także możliwości jego poprawy.

Toruńskie "czarne punkty" (uwzględniono dane o wypadkach od 2006 r., sprzed przebudowy niektórych skrzyżowań, liczba oznacza pozycję w rankingu) :

  •     Skrzyżowanie Kraszewskiego - aleja Jana Pawła II
  •     Skrzyżowanie Czerwona Droga - Szosa Chełmińska
  •     Skrzyżowanie aleja Jana Pawła II - Chopina
  •     Skrzyżowanie Przy Kaszowniku - Dobrzyńska - Chrobrego
  •     Skrzyżowanie Lelewela - Grudziądzka - Kościuszki
  •     Skrzyżowanie Długa - Legionów - Wielki Rów
  •     Ulica Lubicka: odcinek Targowa - plac Daszyńskiego
  •     Skrzyżowanie Szosa Lubicka - Przy Skarpie
  •     Skrzyżowanie Bema - Fałata - Kraszewskiego
  •     Skrzyżowanie plac Skarbka (koło PKP Toruń Wschodni)
  •     Skrzyżowanie Żwirki i Wigury - Szosa Chełmińska
  •     Skrzyżowanie Konstytucji 3 Maja - Wyszyńskiego

Jak wynika z raportu, główne przyczyny wypadków w Toruniu to:

  •     nieprzestrzeganie znaków i sygnałów drogowych (61 proc.), w tym nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (57,9 proc.)
  •     nieprawidłowe wykonywanie manewrów drogowych (17,8 proc.)
  •     nieprawidłowe przekraczanie jezdni przez pieszych (11,1 proc.)
  •     nadmierna prędkość (5,2 proc.)

Wart odnotowania jest fakt, że 47,43 proc. wypadków w Toruniu powodują osoby zamiejscowe.

Uczestnicy konferencji zwrócili uwagę, jak ważne i istotne jest edukowanie najmłodszych uczestników ruchu.

- Na terenie toruńskiego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego działa Centrum Edukacji Komunikacyjnej, które uczy dzieci zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach. Pokazujemy im wybrane znaki drogowe i szkolimy z zakresu pomocy medycznej - mówi Krzysztof Kucicki, naczelnik Wydziału Edukacji Komunikacyjnej IBRD w WORD w Toruniu. - W 2012 roku z oferty edukacyjnej skorzystało 2584 uczniów.

Organizatorem konferencji był Miejski Zarząd Dróg w Toruniu, a patronat nad spotkaniem objął Prezydent Miasta Torunia.

źródło: http://www.torun.pl/pl/jezdzimy-bezpieczniej

pogrubienie sRT
 



wyedytowano: 2013-06-13 22:54
aktywne od dnia: 2013-06-13 22:48
drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook