RT 12/2013
Toruń, 22 kwietnia 2013 r.
Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji
Urzędu Miasta Torunia
W związku z prowadzonymi konsultacjami społecznymi odnośnie przebudowy Placu Rapackiego w Toruniu stowarzyszenie Rowerowy Toruń pragnie przedłożyć swoją opinię w tym temacie.
-
Obserwacje ruchu drogowego w obrębie Placu Rapackiego przeprowadzone w ostatnich latach przez nasze stowarzyszenie m.in. przy okazji pomiaru ruchu rowerowego pokazują, że w godzinach szczytu to nie piesi są przyczyną zatorów drogowych lecz zbyt duże natężenie ruchu samochodowego w odniesieniu do parametrów technicznych Al. Jana Pawła II oraz mostu im. Piłsudskiego (średnie natężenie ruchu na moście rzędu ok. 45 000 pojazdów mechanicznych na dobę). Kosztowna budowa tunelu dla pieszych może tylko w minimalnym stopniu polepszyć przepustowość ruchu pojazdów natomiast znacząco pogorszy warunki ruchu rowerowego i pieszego w obrębie placu tworząc zbyteczne i archaiczne przeszkody architektoniczne w postaci schodów. Biorąc pod uwagę charakter i lokalizację Placu Rapackiego budowa podziemnego przejścia dla pieszych i rowerzystów jest wysoce niewskazana.
-
Idea tunelu dla samochodów jest koncepcyjnie słuszna jednakowoż ze względu na wysokie koszty wykonania oraz utrzymania wydaje się propozycją mało realną.
-
Stworzenie wspólnego przystanku autobusowo-tramwajowego na północ od przejścia dla pieszych przez Al. Jana Pawła II wymaga przeprowadzenia dogłębnych analiz opartych m.in. na podstawie aktualnej i planowanej sieci połączeń komunikacji miejskiej. Parametry techniczne peronów muszą uwzględniać dużą ilość pasażerów w godzinach szczytu korzystających z przystanków w obrębie Placu Rapackiego. Istnieje prawdopodobieństwo, że perony wydzielone pomiędzy jezdniami nie pomieszczą wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej oczekujących na tramwaj lub autobus (także komunikacji pozamiejskiej) jednak ocena tego faktu winna zostać poddana dokładnej ekspertyzie. Budowa przystanku zintegrowanego wraz z pozostawianiem przekroju jezdni 2x2 wymuszałaby konieczność wycinki drzew znajdujących się w pasie drogowym, co byłoby niekorzystne dla ogólnego wyglądu placu oraz Al. Jana Pawła II.
-
Ewentualne wytyczenie torowiska tramwajowego przez most w kierunku Dworca Głównego winno zostać poddane szczegółowej analizie uwzględniającej koszty przedsięwzięcia, a także skutki jego wdrożenia dla całego systemu komunikacji miejskiej w Toruniu. Budowa torowiska tramwajowego wraz ze zmianami w rozkładzie autobusów jeżdżących na dworzec paradoksalnie może pogorszyć bezpośrednią dostępność osiedli z dworcem kolejowym oraz wydłużyć czas podróży komunikacją miejską poprzez konieczność korzystania z przesiadek, które w mieście wielkości Torunia winny pozostać ostatecznością.
-
Z punktu widzenia ruchu rowerowego konieczne jest zachowanie obecnego układu dróg rowerowych w obrębie Placu Rapackiego wraz z ewentualną rozbudową infrastruktury (w kierunku obszaru Staromiejskiego). Ewentualna przebudowa placu może tylko wpłynąć na polepszenie parametrów technicznych istniejącej infrastruktury dla rowerzystów.
-
W ramach remontu mostu bezwzględnie konieczne z punktu widzenia ruchu rowerowego i pieszego jest poszerzenie istniejących chodników do parametrów pozwalających na wytyczenie obustronnych chodników i dróg rowerowych. Proponujemy przyjąć minimalną łączną szerokość drogi rowerowej i chodnika 4,40 m (2 metry chodnik, 2 metry droga rowerowa, po 0,2 m obustronnej skrajni). Jest to działanie konieczne, które pozwoli zarówno pieszym i rowerzystom bezkonfliktowo współdzielić przestrzeń mostu, który ze względu na swoje położenie zawsze pełnić będzie kluczową rolą dla ruchu pieszo-rowerowego pomiędzy lewą i prawą stroną Wisły.
W związku z powyższym stowarzyszenie Rowerowy Toruń proponuje w maksymalnym stopniu zachowanie obecnej formy placu wraz z wydłużeniem czasu zielonego dla pieszych i rowerzystów o kilka sekund, co poprawi warunki ruchu w jego obrębie dla niechronionych uczestników ruchu. Przy remoncie mostu konieczne jest poszerzenie chodników celem wytyczenia dwukierunkowej drogi rowerowej i chodnika po stronie wschodniej i zachodniej. Ewentualne zmiany polegające na wydzieleniu wspólnych przystanków autobusowo-tramwajowych czy przeprowadzeniu linii tramwajowej w kierunku dworca głównego muszą zostać poprzedzone rzetelnymi wieloaspektowymi analizami.
Most Piłsudskiego po oddaniu do użytku trasy Nowomostowej winien pełnić funkcję lokalną, prowadzić ruch samochodów do 3,5 tony wraz z komunikacją miejską oraz zapewniać odpowiednie parametry dla wciąż niedocenianego w naszym mieście i kraju ruchu pieszego oraz rowerowego. Ruch tranzytowy i powyżej 3,5 tony winien być skierowany bezwzględnie na nową trasę.
Joanna Jaroszyńska
Stowarzyszenie Rowerowy Toruń