RT 04/13
Toruń, 2 marca 2013 r.
Wydział Gospodarki Komunalnej
Urzędu Miasta Torunia
W związku z prowadzonymi konsultacjami społecznymi dla organizacji ruchu na terenie Starego Miasta stowarzyszenie Rowerowy Toruń przedstawia poniższe uwagi odnośnie ruchu rowerowego.
Aby zachować oraz nieco zwiększyć obecną przyjazność obszaru Staromiejskiego dla ruchu rowerowego powinny zostać spełnione następujące warunki:
1. Rynek Staromiejski oraz Rynek Nowomiejski winny być otwarte bez ograniczeń dla ruchu rowerowego. Taka organizacja ruchu obowiązuje na obu rynkach od wielu lat.
2. Należy utrzymać obecne możliwości przejazdu rowerem i wózkiem rowerowym (rikszą) „w poprzek” ul. Szerokiej i Królowej Jadwigi na relacjach:
Proponowane w materiałach konsultacyjnych udostępnienie tylko 3 relacji „poprzecznych” przez ul. Szeroką i Królowej Jadwigi zdecydowanie utrudni podróżowanie rowerem na relacji północ-południe i południe-północ oraz znacznie zmniejszy atrakcyjność roweru jako środka codziennego transportu.
3. Do relacji wymienionych w punkcie 2 należy dodać kolejną możliwość przejazdu rowerem „w poprzek” ul. Szerokiej i Królowej Jadwigi:
Pozwoli to m.in. na skomunikowanie szkoły znajdującej się przy ul. Wielkie Garbary z zachodnią częścią Starego Miasta.
4. Należy stworzyć warunki do legalnego przejechania rowerem na relacji Rynek Nowomiejski - Rynek Staromiejski poprzez otwarcie fragmentów jednokierunkowych ulic dla samochodów w obu kierunkach dla rowerów.
Zwiększenie dostępności Starego Miasta dla rowerzystów winno w perspektywie czasu sprawić, że coraz większa liczba mieszkańców będzie wybierać rower w codziennych dojazdach do centrum miasta co pozytywnie wpłynie na jakość życia na tym terenie (mniejsze zanieczyszczenie powietrza, ograniczenie hałasu etc). Aby tak się stało potrzebne są także kampanie medialne promujące rower jako codzienny środek transportu oraz sukcesywny wzrost liczby wygodnych i bezpiecznych parkingów rowerowych w centrum miasta.
Jak najszersze otwarcie Starego Miasta dla ruchu rowerowego jest wskazane także ze względu na planowane wprowadzenie systemu bezobsługowej wypożyczalni rowerów miejskich. Ma to także istotne znaczenie dla ruchu turystycznego gdyż turystyka rowerowa zdobywa coraz większą popularność.
Warto poddać rozwadze częściowe (np. w określonych godzinach) lub nawet całkowite dopuszczenie ruchu rowerowego na ul. Szerokiej i Królowej Jadwigi na określonych zasadach (bezwzględne pierwszeństwo dla pieszych) bazując na doświadczeniach z polskich i europejskich miast dla ulic o podobnym charakterze. Stowarzyszenie jest skłonne przygotować i przedstawić odpowiednie materiały w tym zakresie.
Docelowo wszystkie ulice w obrębie Starego Miasta jednokierunkowe dla samochodów winny być otwarte dla ruchu rowerowego w obu kierunkach.
Liczymy na rzetelne przeanalizowanie naszych uwag oraz wprowadzenie ich do ostatecznej wersji projektu organizacji ruchu dla obszaru Starego Miasta w Toruniu. Mamy nadzieję, że wprowadzone korekty przyczynią się do uczynienia Torunia miastem jeszcze bardziej przyjaznym rowerzystom.
Z poważaniem
Joanna Jaroszyńska
Do wiadomości
1. adresat
2. Miejski Zarząd Dróg w Toruniu
3. Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji UMT
4. Rada Okręgu Staromiejskie
5. a/a
Komentarze użytkowników (0) |
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242