Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest sobota 21 grudnia 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Rowerowe wrażenia Matusza z Freiburga Bryzgowijskiego wraz z galerią zdjęć

Freiburg im Breisgau to miasto pod względem powierzchni i liczby mieszkańców nieznacznie większe od Torunia. Za to udział ruchu rowerowego wynosi tu około 30%, co jest najlepszym wskaźnikiem spośród niemieckich miast, również pod względem ilości aut na 1000 mieszkańców ustępuje znacząco jedynie Berlinowi (369 vs 319 aut na 1000 mieszkańców, średnia w Polsce to 451), będąc tym samym jednym z najmniej zmotoryzowanych miast w Niemczech. Nie myślcie jednak, że mieszkańcy Freiburga używają roweru z powodu biedy, ponieważ żyją w jednym z bogatszych regionów w Niemczech (pierwsze 15% pod względem PKB na mieszkańca).
Chciałbym przedstawić z doświadczenia mojego 2-tygodniowego pobytu, wspomagając się informacjami ze strony urzędu miasta, co przyczyniło się do takiego zroweryzowania tego miasta:

  1. Wieloletnie działania mające na celu rozbudowę i poprawę infrastruktury rowerowej: ze szczególnym uwzględnieniem szerokości pasów rowerowych i odpowiedniej odległości dróg rowerowych od zaparkowanych aut, obecnie istnieje sieć ponad 400km dróg rowerowych, po niektórych drogach przejeżdża 10.000 rowerzystów dziennie, jest to około 5 razy więcej niż w słoneczny dzień na naszym moście Piłsudskiego!;
  2. Usprawnienia takie jak: uprzywilejowanie ruchu rowerowego i pieszego wobec indywidualnego transportu samochodowego m.in. śluzy rowerowe, dłuższe cykle zielonego światła, wprowadzanie ulic rowerowych;
  3. Sieć parkingów rowerowych (również zadaszonych i specjalnych Fahrrad-Boxów, które można wynająć) z uwzględnieniem tandemów i rowerów z przyczepkami, dodatkowo wpisano do prawa budowlanego konkretne przepisy dotyczące ilości parkingów rowerowych w zależności od typu budowanego budynku;
  4. Duża ilość stref tempo 30, bezpiecznych dla niechronionych uczestników ruchu;
  5. Poprowadzenie wzdłuż rzeki drogi rowerowej łączącej wschód i zachód miasta, która praktycznie nie posiada skrzyżowań z ruchem samochodowym;
  6. Na dworcu można skorzystać z rozbudowanej oferty serwisowej oraz zakupić rowerowe plany miasta;
  7. Szeroko zakrojone akcje władz miasta zachęcające do pozostawienia samochodu i przerzucenia się na alternatywne środki transportu;
  8. Istnienie całościowej koncepcji rozwoju ruchu rowerowego (VEP 2020);
  9. System szyldów w całym mieście wskazujących kierunek i odległość do poszczególnych dzielnic lub ważnych punktów;
  10. Udostępnienie 70% dróg jednokierunkowych dla rowerzystów w obu kierunkach, stanowi to ogólnie 93% dróg jednokierunkowych, które zostały wyznaczone do tego celu, kolejne są systematycznie otwierane;
  11. „Scherben-Hotline“ – możliwość zgłaszania telefonicznie lub mailem rozbitego szkła lub innych nieczystości na drogach rowerowych do specjalnej grupy zajmującej się tym problemem;
  12. Akcje informacyjne dotyczące martwej strefy i montaż specjalnych luster na skrzyżowaniach ograniczających niebezpieczeństwo niezauważenia rowerzysty wyprzedzającego pojazdy po prawej stronie;
  13. Co ciekawe na Kaiser-Josef-Strasse (coś jak nasza Szeroka) ruch rowerowy jest dozwolony tylko w godzinach 20:00-9:00, w niedziele i święta oraz na dużej części tej ulicy istnieje zakaz parkowania rowerów.

Jak widać tak duży ruch rowerowy nie pojawił się we Freiburgu znikąd, lecz jest konsekwencją kompleksowej polityki prorowerowej władz miasta. Nawet Niemców bądź co bądź znanych miłośników motoryzacji udało się przekonać do zmiany nawyków transportowych. Mówienie, że nie warto budować infrastruktury rowerowej, ponieważ nie ma zbyt wielu rowerzystów jest poważnym błędem logicznym w myśleniu włodarzy naszych miast.

 

sielankowe położenie
sielankowe położenie
rowery są wszechobecne
rowery są wszechobecne
tramwaje stanowią ważny element transportu miejskiego
tramwaje stanowią ważny element transportu miejskiego
rowerzyści na ulicy rowerowo-tramwajowej
rowerzyści na ulicy rowerowo-tramwajowej
typowy widok na starówce
typowy widok na starówce
zadaszony parking przy jednym z akademików
zadaszony parking przy jednym z akademików
rowery przy akademiku
rowery przy akademiku
rowery przy akademiku 2
rowery przy akademiku 2
strefa 30 przyjazna dla niechronionych uczestników ruchu
strefa 30 przyjazna dla niechronionych uczestników ruchu
lustra przy światłach
lustra przy światłach
ciężko się zgubić
ciężko się zgubić
parking rowerowy
parking rowerowy
parking rowerowy niezadaszony
parking rowerowy niezadaszony
mimo wielu parkingów czasem brakuje miejsca
mimo wielu parkingów czasem brakuje miejsca


wyedytowano: 2012-09-27 23:28
aktywne od dnia: 2012-09-27 23:02
drukuj  
Komentarze użytkowników (3)
Zosia, 2012-09-29 20:20:48
Miejmy nadzieję,że nasi toruńscy decydenci oglądają takie zdjęcia i wyciągają stosowne wnioski.
Djpark, 2012-10-19 22:57:45
Wspaniałe miasto, a zdjęcia też przyjemne dla oka. Jestem z okolic Torunia i ucze się w Toruniu więc może kogoś z tej strony zainteresuje ta moja trasa rowerowa...

No i udostępniam światu opowiadanie z kolejnej mojej wyprawy po Polsce.
Tym razem pokonaliśmy 622 Km w 7 dni, zaliczając trzy województwa, a także takie miasta jak Bydgoszcz,Chojnice, Kościerzyna, Kartuzy, Rumia,Rewa, Władysławowo, Puck, Jastarnia, Hel, Trójmiasto czy też Elbląg oraz wiele wiele innych.
Poznaliśmy przy tym wspaniałych ludzi i przeżyliśmy niezwykłe momentami nawet odrobinę niebezpieczne przygody.
Mam nadzieje, że będziecie czytać mój wpis z przyjemnością. http://rower-i-swiat.blog.pl/2012/10/13/przez-dziury-do-celu-czyli-tygodniowa-wyprawa-rowerowa-po-polsce/
pawel, 2013-02-06 21:59:03
Fryburg został oceniony jako drugie w Niemczech miasto najbardziej przyjazne rowerzystom (po Munster) w rankingu sporządzonym przez Niemiecką Federację Rowerzystów ADFC dla roku 2012. więcej info w języku naszych zachodnich sąsiadów na stronie: http://www.adfc.de/fahrradklima-test/ergebnisse/adfc-fahrradklimatest-2012---die-ergebnisse
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook