Miłośnicy rowerów dość mają ciągłego lawirowania między niedokończonymi ścieżkami rowerowymi. Omijając jednak przepisy, stwarzają zagrożenie dla pieszych. Ale MZD nie chce stosować dodatkowych barier dla cyklistów.Torunianie łapią się głowy: - Co to za pomysł, żeby ścieżki rowerowe kończyły się w połowie drogi?
Tak dzieje się np. na Winnicy, gdzie w zeszłym roku w ramach przebudowy ulicy wyznaczono też nową, asfaltową ścieżkę dla rowerów. Niestety, droga powstała tylko na długości kilkuset metrów. Dalej cykliści powinni poruszać się już po ulicy, ale z tym jest problem.
W dół z zawrotną prędkością
- Koleżanka mojej mamy cudem uniknęła zderzenia z rowerzystą, gdy wychodziła od niej z domu - opowiada jedna z mieszkanek ulicy. - Rowerzysta nie bacząc na nic, pędził w dół po chodniku. Nie zauważył przechodnia. W tym miejscu chodnik jest nieco węższy, poza tym jest górka, która zachęca do rozwinięcia większej prędkości, a kamienice stoją tuż przy linii chodnika. Łatwo jest o wypadek.
Także inni torunianie podkreślają, że niebezpieczne sytuacje z cyklistami zdarzają się w tym miejscu dość często. - Gdy zwróciłam jednemu z nich uwagę na znak zakazujący poruszania się rowerem po chodniku, powiedział, że go nie zauważył - mówi pani Krystyna.
Zdaniem mieszkańców Winnicy, Miejski Zarząd Dróg powinien w tym miejscu bardziej podkreślić koniec drogi dla rowerów. Przekonują, że sprawę rozwiązałaby barierka, która zmusiłaby cyklistów do zjazdu na ulicę. W ten sposób mieszkańcy czuliby się bardziej bezpieczni i pewni, że wychodząc z domu nie zetkną się z rozpędzonym cyklistą.
Zgodnie z przepisami, rower powinien poruszać się po jezdni. Chodnikiem można jeździć wówczas, gdy jego szerokość wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów. Korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, kierujący rowerem ma obowiązek jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. - Te przepisy powinien znać każdy rowerzysta - mówi Stefan Kalinowski, wiceszef MZD. - Nie możemy odpowiadać za to, że niektórzy z cyklistów nie poruszają się po drogach zgodnie z nimi.
Kalinowski podkreśla, że instytucja nie może stawiać żadnych sztucznych barier na Winnicy. Dlaczego drogę zrobiono tylko do połowy trasy? - Dalszą przebudowę wykonamy dopiero po zakończeniu budowy przeprawy mostowej - podkreśla Kalinowski. - Wcześniej takie prace nie miałyby sensu.
W MZD zapewniają, że dokumentacja projektowa już jest gotowa.
KAF, Gazeta Pomorska>>, 19 września 2012
Komentarze użytkowników (3) |
pietruch,
2012-09-27 18:19:17
Pierwotną winę za tą sytuację ponosi Konserwator Zabytków, który wymusił zastosowanie debilnej kostki brukowej na tej ulicy. Gdyby nie to, to może nikt by nie wpadł na wytyczenie tam drogi rowerowej, na którą nie ma kompletnie miejsca na pewnym odcinku. Poza kwestią nawierzchni jezdni nieprzyjaznej rowerzystom droga rowerowa jest tam wątpliwie potrzebna - to przecież droga lokalna z niewielkim ruchem. Co prawda buduje się tam kilka nowych bloków i ruch trochę wzrośnie, ale jakiegoś wielkiego osiedla tam nie będzie.. Symbolicznie bruk można było ewentualnie zachować w ten sposób: http://www.zm.org.pl/?a=drogi_lokalne-116&img=2 |
ravix,
2012-09-30 20:22:34
Co do kwestii formalnych - jeżeli to są słowa Pana Kalinowskiego to powinien dodać, że po chodniku rowerem można poruszać się również w wypadku trudnych warunków atmosferycznych (np. mgła, mocny deszcz). I czy przez przypadek prędkość na jezdni nie powinna wynosić co najmniej 50km/h, a nie 60km/h ? |
julo,
2012-09-30 20:56:34
Nie ma pewności, że tą "sześćdziesiątką" strzelił p. Kalinowski, nie można wykluczyć "fachowości" dziennikarza. Nie takie rzeczy wypisywali. |
Dodaj swój komentarz: |
2024-10-22 21:55 Rowerowa Masa Krytyczna - 26 października 2024 r. |
2024-09-26 21:46 Pismo do GDDKiA oddział Bydgoszcz w sprawie projektu rozbudowy DK 91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242