Apel ws konsultacji przebudowy placu Rapackiego
W związku z infomacjami dotyczącymi planowanych przez Urząd Miasta radykalnych zmian na Placu Rapackiego apelujemy o przeprowadzenie konsultacji społecznych tych rozwiązań.
Zwróciliśmy się już w tej sprawie do Przewodniczącego Rady Miasta Torunia Pana Mariana Frąckiewicza, który konsultuje projekt, niestety uzsykaliśmy mało satysfakcjonujacą odpowiedź że konsultacji NIE będzie bo:
" (...) zakładany remont Placu Rapackiego realizowany będzie w istniejących liniach rozgraniczających jezdnie i Plac"
LINK>> do artykułu w Gazecie Pomorskiej
Z informacji prasowych wiemy że planowane jest radykalna zmiana charakteru placu, w tym podziemny tunel dla pieszych. Plac Rapackiego to jedna z najważniejszych przestrzeni publicznych w Toruniu, na granicy Bydgoskiego Przedmieścia i Starego Miasta. Jego zmiany powinny być całkowicie skonsultowane z użytkownikami tej przestrzeni. Tylko w ten sposób będzie można przygotować zmiany, które będą odpowiadać potrzebom mieszkańców. Właśnie na etapie koncepcji (czyli teraz) jest najlepszy czas na rozpoczęcie konsultacji, na dyskusję, określenie potrzeb i wspólne planowanie.
Nie zgadzamy się aby przestrzeń publiczna powstawała bez udziału jej użytkowników.
Przypominamy że, na Bydgoskim już powstał projekt przestrzeni wraz z jej użytkownikami, to przygotowana partycypacyjnie koncepcja rewitalizacji Parku na Bydgoskim Przedmieściu.
za: strona Stowarzyszenia Bydgoskie Przedmieście>>
Czy piesi zejdą pod ziemię?
Za rok ma się rozpocząć budowa tunelu na placu Rapackiego. Do wyboru jest kilka wariantów
Poznaliśmy koncepcję przebudowy placu Rapackiego. Plany zakładają przejście podziemne dla pieszych. Budowa ma ruszyć za rok, jednak już teraz pojawiają się kontrowersje odnośnie sensu tej inwestycji.
Przebudowa ma rozpocząć się zaraz po oddaniu do użytku nowego mostu, czyli w drugiej połowie 2013 roku. Koncepcję opracował Wojciech Czyżniewski z Toruńskiego Klubu Technika NOT.
- Przedstawiliśmy kilka propozycji, między innymi wersję z platformą przesiadkową czy kompleksową przebudową alei Jana Pawła II - mówi projektant. - Każda z tych propozycji oznacza jednak spore koszty.
Wersja wskazana przez miasto ma pochłonąć około 60 mln zł (według pierwszych szacunków). W budżecie miasta na ten rok zarezerwowano na razie 1,2 mln zł na dokumentację projektowo-kosztorysowej. Wykona ją firma wyłoniona w przetargu.
Roboty zaczną się w czerwcu 2013 roku. Wtedy z ruchu wyłączony zostanie most im. Piłsudskiego oraz aleja Jana Pawła II. Nie wiadomo jeszcze, czy arteria zostanie zamknięta w całości, czy też prace będą wykonywane na raty.
Modernizacja zakłada również remont elementów konstrukcyjnych mostu. W tym samym czasie na pl. Rapackiego budowany będzie tunel.
Tunel będzie miał długość 50 m, 6 m szerokości, 2,5 m wysokości.
Remont alei Jana Pawła II nie zakłada zmian na ulicy. Prace obejmą jedynie wymianę nawierzchni. Podobnie będzie na pl. Artylerii Polskiej, pl. Rapackiego i pl. Armii Krajowej. Rozważane jest dobudowanie buspasa łączącego plac Armii Krajowej z Dworcem Głównym.
Nie wszyscy są jednak przekonani do koncepcji. Jednym ze sceptyków jest inżynier Andrzej Milkowski, wieloletni pracownik Miejskiego Biura Projektów.
- Dla mnie plac Rapackiego to jedynie część ważnej arterii komunikacyjnej miasta - podkreśla. - Pobudowanie samego tunelu nic nie da. Rozwiązanie powinno być kompleksowe, obejmujące pl. Armii Krajowej, pl. Rapackiego, pl. Artylerii Polskiej oraz rondo Niepodległości.
Do sprawy wrócimy.
Joanna Pociżnicka, Nowości>> 02.02.2012
Komentarze użytkowników (12) |
pietruch,
2012-02-08 19:00:31
W dzisiejszych papierowych Nowościach poświęcono całą stronę na komentarze dotyczące budowy tunelu. |
asiao-o,
2012-02-08 19:42:41
w elektronicznych też jest: http://www.nowosci.com.pl/look/nowosci/article.tpl |
julo,
2012-02-09 11:31:17
Informacja o dyskusji na temat Placu. Rapackiego. Czwartek 16.02 Klub KAMELEON godz. 16.00. Ktoś od nas powinien być.Ja chyba nie zdążę. http://www.torun.pl/index.php?status=0&news_id=118 |
julo,
2012-02-09 20:48:53
Rysunek koncepcji przebudowy Placu. Widzę urwane drogi rowerowe od strony Chopina i Al JP II. Chyba, że się mylę. http://www.mmtorun.pl/sites/igc3/files/imagecache/ |
pietruch,
2012-02-12 11:24:42
"Piesi mają chodzić po ziemi - to jest założenie każdego nowoczesnego systemu komunikacyjnego" "Przejcie podziemne jest w tej chwili synonimem pradawnego pomysłu epoki industrialnej, w której uważano, że planowanie miasta to jest planowanie dróg dla samochodów. Tego się po prostu już nie robi." Dr Andreas Billert krytycznie o przejściach podziemnych dla pieszych. http://youtu.be/A5580F-RgR4 Dr Andreas Billert, wykładowca Uniwersytetu Viadrina, jest wybitnym specjalistą w dziedzinie rewitalizacji obszarów miejskich. Kierował licznymi rewitalizacjami w Niemczech i Polsce. |
julo,
2012-02-12 22:59:26
Wypowiedź pana Billerta potwierdza nasze poglądy na temat przejścia na Placu, tylko czy pomysłodawcy ją słyszeli? Mam wrażenie, że NIC nie dociera do tych pancernych umysłów. "Dziś już nie ma dyskusji, czy budować przejście podziemne, co najwyżej jakie". To niewiarygodne, jak można być tak zaślepionym. |
asiao-o,
2012-02-12 23:08:08
W czwartkowym wydaniu papierowych Nowości (9.02.2012) ukazały się dwie ciekawe rozmowy z obecnym - Marian Frąckiewicz i byłym - Waldemar Przybyszewski przewodniczącym Rady Miasta na temat tunelu dla pieszych na pl. Rapackiego. Obecny przewodniczący twierdzi, że tunel powinien być, bo tak 30 lat temu ktoś wymyślił, no i to fajny pomysł. http://www.rowerowytorun.com.pl/upload/2.jpg Były przewodniczący chce konsultacji i przywołuje ul. Mickiewicza jako przykład, gdzie były problemy z przebudową. Pewno dalej jest przekonany, że źle przebudowano tę ulicę ;p http://www.rowerowytorun.com.pl/upload/3.jpg Na koniec prawdziwy rodzynek - kładka na placu AK - już czytamy, że to super rozwiązanie, które ułatwi pieszym i rowerzystom poruszanie się w tym niebezpiecznym punkcie, tymczasem proszę przeanalizujcie dokładnie przebieg kładki i wyciągnijcie wnioski. Jestem ciekawa w jaki sposób kładka ułatwi przedostanie się pieszym z mostu np, na Podgórz czy Stawki... Czy projektant i przyklaskująca mu reszta nie zauważył, że ta kładka nie ma sensu? http://www.rowerowytorun.com.pl/upload/1.jpg |
julo,
2012-02-16 07:49:26
BRAWO PANIE MARSZAŁKU http://torun.gazeta.pl/torun/1,48723,11151992,Mars |
bicykl,
2012-02-18 08:10:05
http://orbitorun.pl/ludzieswiatlowtunelu-alewjakim |
asiao-o,
2012-02-20 01:49:32
W toruńskiej prasie zawrzało po czwartkowym spotkaniu dotyczącym remontu mostu Piłsudskiego i budowy tunelu dla pieszych na placu Rapackiego, które zwołał przewodniczący RMT i główny propagator budowy tunelu - Marian Frąckiewicz. Jeśli ktoś jeszcze nie miał okazji poczytać (choć ja mam wrażenie, że zaraz wpadnę do jakiegoś tunelu) to wklejam linki do artykułów prasowych: http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,11163786,Mies http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,11173521,Spec http://www.nowosci.com.pl/look/nowosci/article.tpl http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/ Głos zabrał marszałek Piotr Całbecki, który wymyślił tunel podziemny dla samochodów, pomysł moim zdaniem również nie trafiony głównie ze względów finansowych, technicznych i czysto praktycznych. http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,11173481,Tydz Mieszkańcy piszą swoje opinie do prasy i komentują artykuły, jedni chcą tunel dla samochodów, inni tylko remont mostu i nawierzchni bez budowy tunelu, zwolenników budowy tunelu dla pieszych jest zdecydowanie najmniej. http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,11162518,Czyt http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,11173508,KTO_ http://torun.gazeta.pl/torun/1,35576,11180152,Jaki Polecam jeszcze relację z czwartkowego spotkania zamieszczoną na blogu Wojciecha Giedrysa. http://wojciechgiedrys.redblog.pomorska.pl/ Przy okazji spotkania nowo objawione na toruńskiej scenie organizacji pozarządowych stowarzyszenie "Teraz most" wystawiło stoliczek i tablicę z hasłem: "BROŃMY MOSTU". Szkoda, że nie wiedzieliśmy, że tak można, bo z chęcią przygotowalibyśmy własny stoliczek np. z hasłem: "JEŹDZIJMY ROWERAMI!". Może przy innej okazji... Na koniec ku pokrzepieniu link do informacji z Gazety Wrocławskiej, która informuje, że: "Przejście podziemne pod skrzyżowaniem ulic Świdnickiej i Kazimierza Wielkiego przestanie istnieć - zdecydowali radni. W ciągu 35 lat swojej historii stało się jednym z najbardziej kultowych miejsc w mieście. Ale chyba każdy się zgodzi, że tęsknić za nim nikt nie będzie - pisze Marcin Torz" http://www.gazetawroclawska.pl/artykul/217783,prze Widać wrocławscy radni potrafią niekiedy podjąć rozsądne decyzje. Ciekawe jak to będzie u nas... |
pietruch,
2012-03-01 22:20:01
Apel o przeprowadzenie konsultacji przyniósł skutek! http://www.um.torun.pl/torun/baza/pierwsza.php?sta "Radni uchwalili, że konsultacje przeprowadzone zostaną w trybie przyjętym w regulacjach statutowych gminy. W myśl uchwały, nie wstrzymują one realizacji remontu kapitalnego konstrukcji i nawierzchni mostu im. Józefa Piłsudskiego oraz nawierzchni al. Jana Pawła II i pl. Armii Krajowej. Konsultacje zakończą się najpóźniej do 30 września 2012 r., a ich wynik zostanie przedłożony organowi przygotowującemu miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla obszaru zespołu staromiejskiego wraz z otoczeniem." |
julo,
2012-08-23 23:27:47
Duński urbanista Jan Gehl o mieście przyjaznym ludziom. Zamiast parkingu zróbcie plac Po spacerze wygłosił w Urzędzie Miasta wykład na temat humanizacji miast. Słuchali go urzędnicy, architekci, społecznicy. - Miasto XXI wieku jest żywe, atrakcyjne, bezpieczne, zdrowe. Najważniejsi są piesi - mówił. - Kiedy chodzisz, możesz obserwować, rozmawiać, flirtować, zatrzymać się, spotkać kogoś, a nawet spontanicznie ruszyć w tany. Chodzenie jest zdrowsze, a sprzyjanie pieszym jest tańsze od sprzyjania samochodom. Opowiadał o Kopenhadze, w której wiele ulic zamieniono w deptaki, inne zwężono, by zapewnić miejsce rowerom i ludziom, a parkingi zamieniono w miejskie place. - W ciągu 20 lat liczba ludzi spędzających czas w centrum wzrosła czterokrotnie - mówił. Pierwszy krok do zmian: przyjrzeć się pieszym. - Wydziały transportu prowadzą precyzyjne statystyki na temat pojazdów. Brak statystyk dotyczących pieszych to też mniej uwagi poświęcanej zagadnieniu - mówił. Tunele? Zasypać! Gdy tłumaczył, że najlepszym sposobem na likwidację korków jest zaprzestanie budowy dróg, niektórzy uśmiechali się pod nosem. - Podam wam przykłady - wyświetlał slajd z San Francisco. - Trzęsienie ziemi zniszczyło drogę szybkiego ruchu. Po trzech miesiącach okazało się, że kierowcy radzą sobie bez niej. W jej miejscu powstał bulwar, po którym jeżdżą tramwaje. Władze Seulu nakazały odkopać rzekę płynącą pod autostradą, zamiast drogi urządzili park. Gehl opowiadał, co robić, by ożywić śródmieście. - Dać sygnał ludziom, że są tu potrzebni. W Melbourne pomogło przeniesienie do centrum dużych sklepów spożywczych - wyjaśniał. Odniósł się do pomysłu budowy przejścia podziemnego przy dworcu PKP. - Ludzie nienawidzą chodzić po schodach, jak można, chodzą po płaskim. Tunele są niebezpieczne, nieprzyjazne dla dzieci i niepełnosprawnych. W Kopenhadze większość już zasypaliśmy - mówił. Więcej... http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36001,12354178,Wy |
Dodaj swój komentarz: |
2024-12-19 22:31 Podróż Moniki szlakiem Green Velo przez Lubelszczyznę, Roztocze i Podkarpacie - WAKACJE 2024 |
2024-12-18 22:05 W poszukiwaniu Troli - Norwegia 2024 - rowerowa wyprawa Aliny, Ani i Roberta - Wakacje 2024 |
2024-12-16 22:31 Wyprawa Grzegorza i Sławka po szlaku Green Velo cześć 3 (oby nieostatnia) - WAKACJE 2024 |
2024-12-15 21:46 Beata i Bogusław zwiedzają zwiedzają Bergen - WAKACJE 2024 |
Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242