W dniach 9-11 kwietnia 2010 r. odbyło się w Krakowie kolejne spotkanie sieci „Miasta dla rowerów”. Wzięło w nim udział 24 przedstawicielek i przedstawicieli miast zrzeszonych w sieci w tym reprezentacja Torunia. Program wizyty był bardzo ciekawy, a najciekawszą jego częścią był objazd po infrastrukturze rowerowej Krakowa.
W piątek 9 kwietnia odbyło się spotkanie Zespołu Zadaniowego ds. ścieżek rowerowych i bezpieczeństwa niechronionych (rowerzysta, pieszy, dziecko, niepełnosprawny) uczestników ruchu drogowego w Krakowie. W spotkaniu w roli obserwatorów wzięli udział także goście z innych miast. Omówiono 6 projektów drogowych w których zakresie planowana jest infrastruktura dla rowerzystów. Wszystkie inwestycje rowerowe powstające w Krakowie powinny uzyskać akceptacje Zespołu. Znacząco to wpływa na jakość powstającej infrastruktury.
W sobotę 10 kwietnia wzięliśmy udział w konferencji zorganizowanej w siedzibie krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwszy wystąpił zastępca prezydenta Krakowa ds. infrastruktury Wiesław Starowicz. Przedstawił uwarunkowania rozwoju systemu rowerowego w Krakowie, zasady nadzoru nad rozwojem systemu rowerowego w mieście, w tym funkcjonowanie Zespołu zadaniowego, oraz charakterystykę systemu ścieżek rowerowych w mieście. Następnie Rafał Malinowski przedstawił prezentację dotyczącą systemu wypożyczalni miejskich rowerów
BikeOne>>. Wypożyczalnia działa od 2008 roku i ciągle jest jedyną tego typu na terenie naszego kraju. System cały czas się rozwija i jest coraz bardziej popularny wśród mieszkańców oraz turystów.
Z kolei Krzysztof Migdał omówił Studium tras rowerowych dla Krakowa i wskazał główne kierunki rozwoju sieci infrastruktury dla rowerzystów.
Marcin Hyła, przedstawił Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej Krakowa. Warto dodać, że Marcin Hyła jest również autorem standardów obowiązujących w Toruniu.
Na koniec Tadeusz Kopta omówił zakres prac Zespołu do spraw ścieżek rowerowych przy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, przedstawił m.in. cykl wizyt Zespołu w regionalnych oddziałach GDDKiA podczas których omawiane są dobre i złe praktyki projektowania i wykonywania infrastruktury rowerowej. Wizyta taka planowana jest także w naszym województwie.
Przemawia wiceprezydent Krakowa Wiesław Starowicz.
Slajd z prezentacji o
BikeOne.
Kilkadziesiąt rowerów pod krakowskim oddziałem GDDKiA.
W niedzielę 10 kwietnia udaliśmy się na objazd po infrastrukturze rowerowej Krakowa. Część podróży odbyliśmy na rowerach z miejskiej wypożyczalni Bike-One. Skorzystaliśmy z kilku kontrapasów rowerowych wytyczonych na ulicach jednokierunkowych, poznaliśmy zasady ruchu rowerowego na krakowskim Starym Mieście. Krakowskie ścisłe centrum miasta jest chyba najbardziej przyjazne dla rowerzystów z pośród wszystkich polskich większych miast. Ruch rowerowy dopuszczony jest we wszystkich strefach pieszych, także na ulicach o podobnym lub większym natężeniu ruchu pieszego jak na toruńskiej ul. Szerokiej i Królowej Jadwigi! Przy tym nawierzchnia ulic krakowskiego Starego Miasta jest bardzo równa i nie stwarza rowerzystom takich problemów jak toruński bruk.
Za chwilę wyruszymy na przejażdżkę po Krakowie rowerem miejskim.
Kilka najciekawszych zdjęć prezentujących rowerowe rozwiązania z Krakowa zamieszczamy w galerii pod
LINKIEM>>. Zapraszamy do oglądania