W dniu 12.08.2009 otrzymaliśmy
ODPOWIEDŹ>> z Wydziału Środowiska i Zieleni na pismo z dnia 7 lipca 2009, w którym prosiliśmy o udostępnienie protokołów z posiedzeń komisji konkursowych dot. przyznawania dotacji przez Gminę Miasta Toruń z zakresu ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego oraz uzasadnienia wyników.
Na odpowiedź czekaliśmy ponad miesiąc (zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej powinny to być 2 tygodnie), odpowiedź dostaliśmy w formie listowej mimo, że prosiliśmy o udostępnienie protokołów w wersji elektronicznej
Przypominamy, że w grudniu 2008 składaliśmy 2 wnioski w konkursie: „Promocja roweru jako codziennego środka komunikacji miejskiej w Toruniu” oraz „Badanie natężenia ruchu rowerowego oraz relacji podróży rowerzystów na terenie miasta Torunia”.
Pierwszy projekt przepadł: uzyskał 30 na 100 możliwych do uzyskania punktów (miało to być zadanie powierzone, czyli w całości finansowane przez Gminę, ubiegaliśmy się o 27 130 pln); natomiast drugi projekt uzyskał 84 punkty – zadanie współfinansowane (łączny koszt projektu: 11 520 pln, od Gminy chcieliśmy pozyskać 3400 pln; 8 120 pln chcieliśmy uzyskać z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).
Zadziwiająca jest rozbieżność w tabelach punktowych dot. możliwości realizacji zadania, czy naszego doświadczenia. Zastanawia też fakt zwrócenia się o opinię do przedstawiciela Miejskiego Zarządu Dróg o ocenę zasadności przeznaczenia środków na nasze projekty.
Projekt „Badanie natężenia ruchu rowerowego oraz relacji podróży rowerzystów na terenie miasta Torunia” uzyskał dofinansowanie w wysokości 30%. Dowiedzieliśmy się jednak, że WFOŚIGW nie przyznał nam środków, dlatego złożyliśmy wniosek ponownie w drugiej turze konkursu o dofinansowanie całości projektu.
I tu ciekawostka. Ten sam wniosek, który w pierwszym konkursie uzyskał 84 punkty, za drugim razem uzyskał… 18 punktów. W piśmie czytamy, że spowodowane jest to zmianą kategorii zadania ze współfinansowanego do powierzonego i tym samym uznano, że jeśli ma to być zadanie własne Gminy – jest to niezasadne(!). W ocenie wniosku spadła nam punktacja dot. wartości merytorycznej z 19 do 4, koszt realizacji z 18 do 3, wysokość wnioskowanej dotacji od Gminy z 17 do 1, możliwość realizacji i zasoby kadrowe z 16 do 5, natomiast doświadczenie spadło nam w ciągu 4 miesięcy aż o 9 punktów (z 14 do 5).
Wynika z tego, że przekwalifikowanie projektu na zadanie powierzone Gminy odjęło nam punkty we wszystkich kategoriach!
Zastanawiające jest jeszcze jedno. Zrezygnowaliśmy z przyznanego nam dofinansowania w wysokości 3 400 pln. W drugiej turze konkursu nie zaproponowano nam dofinansowania 30%, jak zgodnie z sugestią komisji zaproponowano innym organizacjom. No, ale rozumiemy, że nie można było tego zaproponować, ponieważ projekt zdobył zaledwie 18 punktów.
Interesujące jest uznanie projektu „Badanie natężenia ruchu rowerowego oraz relacji podróży rowerzystów na terenie miasta Torunia” za niezasadny. Nie ma wiarygodnych badań dotyczących ruchu rowerowego na terenie Torunia, a takie są bardzo przydatne przy tworzeniu infrastruktury (nie tylko rowerowej). Co więcej zapis o konieczności przeprowadzania tego typu badań znajduje się w „
Programie>> i planie rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007 - 2015” cyt:
„Ważnymi elementami w planowaniu rozwoju sieci dróg rowerowych zgodnej z oczekiwaniami społecznymi oraz kształtowaniu poprawnej polityki rowerowej gminy są: - profesjonalne badania natężenia ruchu rowerowego (powtarzane co kilka lat), pozwalające zinwentaryzować tzw. „wąskie gardła” – punkty kluczowe dla komunikacji rowerowej;(...)”
Ponadto w Zintegrowanym
Planie>> Rozwoju Transportu Publicznego dla Miasta Torunia na lata 2009-2015 można wyczytać:
"Zwraca się uwagę, że udział ruchu rowerowego w podróżach przy obecnie 37 km dróg rowerowych nie jest zidentyfikowany,.."
Tym bardziej dziwne wydaje się potraktowanie naszego projektu jako „niezasadnego”.
Zastanawia fakt, że ten sam projekt oceniany jest na dwa rożne sposoby: raz jest zasadny, drugim razem nie.
Nie uzyskaliśmy też uzasadnienia dlaczego projekt „Promocja roweru jako codziennego środka komunikacji miejskiej w Toruniu” nie znalazł uznania w oczach komisji, czyżby to też nie było zadanie gminy?
Przytoczmy fragment z wspomnianego wyżej „
Programu>> i planu rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2007 - 2015”:
„9. Ogólne założenia promocji komunikacji rowerowej w ToruniuRealizacja programu komunikacji rowerowej będzie popularyzowana poprzez:
- promocję w ramach struktury urzędu gminy przez osobę (lub zespół osób);
- powierzenie Wydziałowi Informacji, Promocji i Turystki Urzędu Miasta Torunia promocji rozwoju komunikacji rowerowej jako kompleksowej obsługi pokrewnego programu z realizowaną promocją Strategii Turystyki dla miasta Torunia;
- koordynację wydawnictw i działań promocyjnych przez Wydział Informacji, Promocji i Turystki Urzędu Miasta Torunia we współpracy z Miejskim Zarządem Dróg i PTTK;
- udostępnienie serwisu internetowego dla przekazywania informacji o powstających ułatwieniach w ruchu rowerowym oraz zbierania opinii w tej dziedzinie, co umożliwi wdrożenie systemu pozyskiwania informacji zwrotnej od użytkowników dróg rowerowych (w tym także od reprezentujących ich stowarzyszeń itp.) oraz praktycznego wykorzystania takiej informacji;
- działania informacyjno – promocyjne ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dzieci i młodzieży w zakresie zasad poruszania się po drogach rowerowych i związanych z tym zasad bezpieczeństwa.”
TUTAJ>> pełna odpowiedź z WŚIZ wraz z protokołami.