Witamy na stronie stowarzyszenia | Dzisiaj jest czwartek 21 listopada 2024
Logowanie     Rejestracja     Home     Mapa serwisu     Kontakt     pl en de

Pismo w sprawie wytyczenia drogi rowerowej w ramach projektu przebudowy DK 91 na odcinku od Torunia do Łysomic + ODPOWIEDŹ

Toruń, 17 października 2022 r.

RT 4/2022

Pan Sebastian Borowiak Dyrektor Oddziału

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Oddział w Bydgoszczy

ul. Fordońska 6, 85-085 Bydgoszcz

 

Dotyczy: projektu przebudowy DK 91 na odcinku od Torunia do Łysomic.

 

W związku z informacjami prasowymi dotyczącymi rozpoczęcia prac projektowych dla przebudowy DK 91 na odcinku od Torunia do Łysomic zwracamy się do Państwa z następującymi propozycjami.

Proszę o uwzględnienie w przedmiotowym projekcie dwukierunkowej drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej i szerokości minimum 2,5 m. po stronie zachodniej trasy na całym odcinku. Zaprojektowanie takiej trasy rowerowej umożliwi bezpośrednie włączenie się do systemu dróg rowerowych znajdujących się na terenie Torunia na wysokości ul. Fortecznej.

Proszę o uwzględnienie połączenia postulowanej drogi rowerowej ze źródłami i celami podroży znajdującymi się po wschodniej stronie DK 91 na wysokości ul. Leśnej w Papowie Toruńskim–Osieki najlepiej w formie bezkolizyjnej.

Proszę o uwzględnienie infrastruktury rowerowej i pieszej w odpowiednio wysokim standardzie technicznym w obrębie skrzyżowania DK 91 i DW 552 w Łysomicach na wszystkich relacjach.

Mamy nadzieję, że uda się zawrzeć powyższe propozycje w dokumentacji projektowej.

Przyjęcie odpowiednich rozwiązań projektowych pozwoli na bezpieczne poruszanie się pieszych i rowerzystów a także użytkowników urządzeń transportu osobistego na omawianym fragmencie DK 91. Dzięki temu znacznie poprawią się warunki do transportu rowerowego a mieszkańcy Gminy Łysomice i okolic zyskają nowe możliwości ekologicznego i ekonomicznego przemieszczania się. Dodatkowo droga rowerowa pomiędzy Toruniem a Łysomicami wpisze się w układ tras rowerowych istniejący w Powiecie Toruńskim.

Nieuwzględnienie infrastruktury dla rowerzystów na przedmiotowym fragmencie spowoduje, że jazda rowerem wzdłuż DK91 przy przekroju 2x2 może stać się niemożliwa a do dyspozycji rowerzystów pozostanie jedynie ścieżka w lesie. Spowoduje to znaczne pogorszenie się warunków do codziennego poruszania się rowerem pomiędzy Łysomicami a Toruniem. Obecnie na tym odcinku DK 91 spory ruch rowerowy odbywa się po szerokim, obustronnym poboczu.

Proszę o pisemne ustosunkowanie się do powyższych postulatów. Jako stowarzyszenie służymy wiedzą i doświadczeniem przy opiniowaniu/wyborze odpowiednich rozwiązań projektowych.

 

Do wiadomości:

Ministerstwo Infrastruktury

GDKKiA

Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski

Urząd Wojewódzki Województwa Kujawsko-Pomorskiego

Powiat Toruński

Gmina Miasta Toruń

 

Z poważaniem

 

Joanna Jaroszyńska

Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

Źródło informacji o planach przebudowy drogi strona GDDKiA>>


ODPOWIEDŹ


Bydgoszcz, 07-11-2022 r.

O/BY.I-1.4111.97.19.2022.JP

Pani Joanna Jaroszyńska

Stowarzyszenie Rowerowy Toruń

 

Dotyczy: Rozbudowy drogi krajowej nr 91 na odcinku Toruń – Łysomice.

W odpowiedzi na pismo znak RT/4/2022 z dnia 17.10.2022 r. informuję, że zawarte w piśmie propozycje dotyczące infrastruktury rowerowej zostaną przeanalizowane w prowadzonych pracach projektowych.

 

Przemysław Antoniak

Zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji GDDKiA Oddział w Bydgoszczy



wyedytowano: 2022-11-10 18:44
aktywne od dnia: 2022-10-19 19:18
drukuj  
Komentarze użytkowników (4)
julo, 2022-10-19 20:16:18
BRAWO  !!!
andrew925, 2022-10-20 16:11:01
Tak powinno być. Zobaczymy jak zareagują i czy uwzględnią uwagi rowerzystów.
h2o, 2022-11-11 21:16:07
Wygląda że Pan Przemysław Antoniak może być rowerzystą? skoro jest zainteresowany tworzeniem mądrej infrastruktury a nie bubli budowlanych.
Andrzej, 2022-11-25 14:17:19
GDDKiA odpisała, że przedstawione propozycje zostaną przeanalizowane w pracach projektowych. Powinno być: będą skonsultowane m.in. z Stowarzyszeniem Rowerowy Toruń w trakcie prac projektowych. Według powyższej odpowiedzi wezmą pod uwagę tylko parametry podane w wysłanym do nich piśmie, a nie wiadomo czy będą chcieli się spotkać. Bezpośrednie spotkanie z projektantami pozwoli na wskazanie priorytetów w projektowaniu ścieżki pieszo-rowerowej. Projektanci znają wymagania techniczne, ale jeżeli są np. z Gdańska, to nie znają lokalnych uwarunkowań i preferencji rowerzystów (np. dojazdy do pracy w SSE, do Kamionek lub do Chełmży wzdłuż drogi nr 91). Ponadto bezpośrednie spotkanie wskaże na unikanie niepotrzebnej infrastruktury (barierki) lub potrzebę wybudowania tej infrastruktury (np. oświetlenie, oznaczenie szlaków i przejazdów, ewentualnego tunelu pod Grudziądzką lub oświetlenia drogi leśnej do Łysomic itp.). Dodatkowo spotkanie z projektantami pozwoli na uzyskanie dobrej wiedzy nt. warunków techniczno-prawnych odnośnie projektowania ciągów rowerowych i pieszo-rowerowych. Mam nadzieję, że konsultacje z firmą projektową będą prowadzone.
Dodaj swój komentarz:


:) :| :( :D :o ;) :/ :P :lol: :mad: :rolleyes: :cool:
pozostało znaków:   napisałeś znaków:
kod z obrazka*
Ankieta
Jak oceniasz rok 2023 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu?
ankieta aktywna od: 2024-03-19 21:25

Wspierają nas
Sklepy i serwisy rowerowe w Toruniu

Stowarzyszenie ROWEROWY TORUŃ działa na rzecz powstawania odpowiedniej infrastruktury rowerowej.
konto bankowe BGŻ S.A. 71203000451110000002819490 NIP: 9562231407 Regon: 340487237 KRS: 0000299242

Wszystkie Prawa zastrzeżone. Cytowanie i kopiowanie dozwolone za podaniem źródła.
SRT na Facebook